صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

داستان تکراری رئال مادرید و اروپا

پرواز در آنفیلد

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

رئال مادرید اوج زیبایی و هیجان را به اروپا می‌آورد و به اندازه‌ای به این لیگ درام اضافه می‌کند که درک تمایل آنها برای جدایی از لیگ قهرمانان و رفتن به سوپرلیگ دشوار است. سه‌شنبه شب در آنفیلد شاهد مسابقه کلاسیک دیگری در این رقابت‌ها بودیم جایی که دو تیمی که در مجموع 20 قهرمانی در لیگ قهرمانان دارند مقابل هم قرار گرفتند. بازی از ابتدا تا انتها سراسر هیجان بود. لیورپول 2-0 پیش افتاد اما رئال خیلی زود به خودش آمد و در نهایت بازی را با 5 گل به پایان رساند. کریم بنزما و وینیسیوس دو بار و ادر میلیتائو یک بار دروازه حریف را باز کردند، داروین نونیز و محمد صلاح هم گل‌های میزبان را به ثمر رساندند. حقیقت این است که رئال مادرید خودش هم نمی‌داند چه زمانی در لیگ قهرمانان اروپا شکست می‌خورد. تقابل در آنفیلد آزمون دیگری برای شخصیت آنها بود و آنها یک بار دیگر خود را ثابت کردند.

با ناچو بهتره
درست زمانی که لیورپول دو گل از لیورپول جلو بود، با مصدومیت آلابا همه چیز برای مادرید بدتر از قبل به نظر می‌رسید، اما ناچو در پست دفاع چپ عالی عمل کرد و صلاح که در ابتدای بازی سفیدپوشان را اذیت کرده بود بخوبی مهار کرد و او را از بازی خارج کرد.

دومی بنزما مثل یک بازی ویدیویی
به ثمر رساندن گلی مانند گل دوم بنزما در بازی‌های ویدیویی نیز دشوار است. جایی که فرانسوی بکر را دریبل زد و در هنگامی که سه مدافع لیورپول درون دروازه بودند توپ را به تور دروازه چسباند.

 

یک کلاس درس دیگر از استاد مودریچ
لوکا مودریچ همچنان قانون طبیعت را زیر سؤال می‌برد و ثابت کرده که هنوز در اوج است. او یکی از معدود بازیکنانی بود که وقتی لیورپول با دو گل پیش افتاد نقش مهمی در بازگشت تیم ایفا کرد و هرگز آرامش خود را از دست نداد. بدون تردید او شایسته تمدید قرارداد است و باشگاه باید هر چه زودتر کاغذ و خودکار را مقابل او قرار دهد.

بهترین احترام به آمانسیو
بازی حساس رئال‌مادرید – لیورپول درست در روزی برگزار شد که اسطوره و رئیس افتخاری سفید پوشان، آمارو آمانسیو درگذشت. رئالی‌ها بدون حضور سران بلندپایه باشگاه در آنفیلد نمایش بی‌نظیری از خود ارائه دادند و در پایان یکی از معابد بزرگ فوتبال را فتح کردند. نمایش بی‌نظیر وینیسیوس، والورده، مودریچ و بنزما بهترین ادای احترام ممکن به آمانسیو بود.

وینیسیوس نمکی روی زخم لیورپول
برزیلی پس از گلزنی در آنفیلد درست مثل اسطوره خودش کریستیانو رونالدو، کسی که آنفیلد دل خوشی از او ندارد، خوشحالی کرد. بدون شک وینیسیوس در حال حاضر در کنار بنزما ستاره بزرگ رئال مادرید است. این برزیلی در شب پرهیاهوی بندر لیورپول نقش اول شروع کامبک مادرید بود. وینی پس از دومین گل خود، تصمیم گرفت با ژستی مشابه به اسطوره مادرید، کریستیانو رونالدو گلش را جشن بگیرد، با توجه به اینکه پرتغالی شخصیت چندان محبوبی در آنفیلد ندارد، مطبوعات انگلیسی این ژست را ادای احترام به اسطوره مادریدی دانسته‌ و با توجه به اینکه آمدن این بازیکن برزیلی از فلامینگو در همان تابستانی رخ داد که کریستیانو راهی یوونتوس شد، وینی و الگوی فوتبالی‌اش هیچ وقت نتوانستند در کنار هم بازی کنند.

میلیتائو در سطح دیگری
ادر میلیتائو بدون شک رهبر خط حمله این فصل مادرید بود و بار دیگر نمایش بی‌نظیری از خود در آنفیلد به جای گذاشت و حالا خود را به‌عنوان رهبر در دوران پس از سرخیو راموس نشان می‌دهد. او علاوه بر نمایش بی‌نظیر در خط دفاعی گل پنجم تیم را هم به ثمر رساند تا رئالی‌ها با خیال راحت به مادرید برگردند.

وینیسیوس جونیور با 22 سال سن به جوانترین بازیکنی تبدیل شد که پس از یوهان کرویف حداقل دو بار به‌عنوان میهمان در یک بازی اروپایی در آنفیلد گلزنی کرده است.

رئال مادرید به اولین باشگاهی تبدیل شد که در آنفیلد با 4 گل از سد لیورپول گذشت، همچنین این دومین باری بود که قرمزها در لیگ قهرمانان اروپا، در خانه حداقل 4 بار دروازه خود را باز شده می‌بینند.

بنزما با دو گلی که در آنفیلد به ثمر رساند اکنون بیش از هر بازیکن دیگری مقابل لیورپول در تاریخ لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا گل زده است (6). در همین حال، وینیسیوس جونیور با 5 گل زده به این تیم در جایگاه دوم قرار دارد.

فاجعه و شرم‌آور
جیمی کرگر، بازیکن سابق لیورپول در انتقاد از عملکرد تیمش گفت: «در تمام فصل بهانه می‌آوردیم، اما نیمه دوم مایه شرمساری بود.» اسطوره لیورپول شکست 5-2 مقابل رئال مادرید را «فاجعه» و «ننگ» خواند.

روی هر 5 گل
مقصر بودیم

یورگن کلوپ بعد از شکست مقابل رئال مادرید حرف خاصی نداشت و اعتراف کرد که تیمش بعد از زدن دو گل تسلیم کیفیت مهاجمان مادرید شد.
 سقوط بعد از 2-0؟ «همه چیز کاملاً مشخص بود، روی هر 5 گلی که خوردیم می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.»
بازگشت در برنابئو؟ «آنجا باید ریسک کرد، مادرید تیم بسیار خطرناکی است. ما به آنجا می‌رویم تا بازی را ببریم و ببینیم چه خواهد شد.»
وینیسیوس؟«بله، او یکی از بهترین‌های جهان است. رودریگو نیز فوق‌العاده است و بنزما هم که بحثی در موردش نیست.»
ورود ناچو به بازی؟ «ناچو از زمان ورودش به بازی عملکرد بسیار خوبی داشت. مطمئناً آلابا بازیکن بزرگی است، اما ناچو... او چند سال در مادرید بوده و بسیار مطمئن دفاع کرد.»

اعداد و ارقام

بنزما پس از اینکه در بیشتر بازی‌های مرحله گروهی مصدوم بود موفق شد با گلزنی در این بازی به رکورد گلزنی در 18 دوره متوالی لیگ قهرمانان اروپا برسد که با مسی برابری می‌کند.

رئال مادرید برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های اروپایی موفق شد بازی 2-0 باخته را در نهایت با اختلاف سه گل پیروز شود.

مسأله رئال مادرید است
بازیکن سابق سفیدپوشان در طول نود دقیقه بازی چندین توئیت در تحسین تیم سابق خود منتشر کرد. این بازیکن برزیلی از حساب توئیتر خود استفاده کرد تا حیرت خود را از دیدار شاگردان آنچلوتی و لیورپول آشکار کند. این مدافع با دو پیام با قلب‌های سفید و مشت به نشانه تشویق هم‌تیمی‌های سابقش شروع کرد و اندکی بعد با چشمانی حیرت‌زده و با پیامی ناباورانه که در آن می‌گوید «مسأله رئال مادرید است...» به توئیت‌های خود پایان داد.

رئال مادرید اوج گرفته است
استیون جرارد، اسطوره لیورپول معتقد است که قرمزها کاملاً تحت سلطه مادرید بودند و رئال این مرحله را پشت سر گذاشته است. جرارد در مصاحبه با بی‌تی اسپورت بریتانیا گفت: «لیورپول عالی ظاهر شد، آنها 2-0 جلو افتادند، دقیقاً همان چیزی که در یک شب اروپایی به آن نیاز دارید، اما از آن لحظه به بعد رئال مادرید به بازی برگشت. آنها بسرعت به گل رسیدند و از آنجا مسلط شدند و از سد لیورپول گذشتند. در هر باشگاهی، اگر 5 گل دریافت کنید، باید بررسی شود که چرا و چگونه این اتفاق رخ داده است. مطمئن هستم که کلوپ این کار را در چند روز آینده انجام خواهد داد. لیورپول 5 گل دریافت نمی‌کند، این اتفاق بسیار نادر است. گاهی اوقات در فوتبال تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستان خود را بالا ببرید و بپذیرید که تیم مقابل بهتر بود. آنها از همه نظر بهتر بودند. امروز شاهد عظمت مطلق مودریچ و بنزما بودیم.»

زدن 5 گل در آنفیلد آسان نیست

کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید پس از برد در کنفرانس مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران جواب داد.
برد با 5 گل در آنفیلد: «آسان نیست، بخصوص وقتی در ابتدای بازی با دو گل از حریف عقب می‌افتید. ما اعتماد به نفس خود را از دست دادیم اما بتدریج کنترل توپ را در دست گرفتیم و در حمله بسیار مؤثر بودیم. وینیسیوس امروز باورنکردنی بود، هنوز چیزی تمام نشده. نباید فراموش کنیم که در بازی برگشت باید رنج بکشیم و بجنگیم تا به مرحله بعد صعود کنیم.»
 وقتی 2-0 عقب بودید به چه فکر می‌کردی؟ «در آن لحظه من فقط به یاد بازی با منچسترسیتی افتادم و امیدوار بودم که آن اتفاق در این بازی نیز رخ دهد.»
مادرید کار را تمام کرده؟ «نه هنوز چیزی تمام نشده، لیورپول تیم بسیار رقابتی است و بازی برگشت برای ما سخت خواهد بود.»
این بهترین برد خارج از خانه شما بود؟«بردن در آنفیلد آن هم با 5 گل بسیار دشوار است. از نمایشی که داشتیم راضی هستیم. پس از یک ژانویه سخت، شرایط خوبی داریم. حالا باید در بهترین حالت خود باشیم.»
وینیسیوس؟ «او در حال حاضر تعیین‌کننده‌ترین بازیکن فوتبال جهان است. هیچ بازیکنی در حال حاضر مثل او نیست. امیدوارم او بتواند فرم خود را در ادامه حفظ کند.»
تفاوت با لیورپول سال گذشته: «آنها تیم بزرگی هستند. با قدرت بازی می‌کنند و پیدا کردن تیم دیگری مانند آنها در اروپا بسیار دشوار است. استراتژی ما متفاوت بود. یک بازی متفاوت نسبت به فینال سال گذشته انجام دادیم.»
عملکرد مودریچ: «مثل همیشه مودریچ بود. سرسخت و توقف‌ناپذیر و با اعتماد به نفس. او کلید خروج تیم از زیر فشار حریف بود.»

 

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی