صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

رقابت حساس ایران – ژاپن در پنجره پایانی

بلیت جام جهانی قطعی می‌شود؟

 

محسن آجرلو
روزنامه‌نگار

پنجره سرنوشت‌ساز پایانی از امروز آغاز می‌شود. پنجره‌ای که دو بازی پایانی تیم ملی بسکتبال در مسیر صعود به جام جهانی را در خود دارد و تکلیف سهمیه‌های پایانی قاره آسیا را نیز مشخص خواهد کرد. بسکتبالیست‌‌های ایران صبح امروز در اولین بازی خود در این پنجره در تاکاساکی به مصاف ژاپن خواهند رفت. تیمی که به سبب میزبانی جام جهانی، با خیال راحت در خانه برابر ایران قرار می‌گیرد و نتیجه این مسابقه کوچک‌ترین اهمیتی برایش ندارد.
 
جایگاه شکننده
پیش از آغاز رقابت‌های این پنجره، تیم ایران در رده سوم گروه خود قرار دارد. آن هم در شرایطی که استرالیا و چین به‌عنوان تیم‌های اول و دوم، سهمیه و صعود خود به جام جهانی را قطعی کرده‌اند. تثبیت همین جایگاه سومی صعود ایران را نیز قطعی می‌کند اما نتایج این پنجره می‌تواند همه چیز را عوض کند. قزاقستان اگرچه با یک برد کمتر نسبت به ایران در رده پنجم قرار دارد اما به لطف دو بردی که در مرحله قبلی برابر تیم ملی ایران کسب کرده، در شرایط برابر هم بالاتر از ایران ایستاده و سهمیه خواهد گرفت.
به این ترتیب اگر قزاق‌ها در این پنجره یک برد بیشتر نسبت به ایران کسب کنند، با کسب عنوان سومی گروه مسافر جام جهانی خواهند شد.
طبق قانونی که فدراسیون جهانی برای این رقابت‌ها تعیین کرده، سه تیم برتر گروه‌های دوگانه به علاوه ژاپن و فیلیپین (دو میزبان جام جهانی) راهی این رقابت‌ها شده‌اند.
 
بازی تعیین کننده
رقابت امروز ایران و ژاپن می‌تواند بدون توجه به سایر نتایج، صعود ایران به جام جهانی را قطعی کند. برد ایران در رقابت حساس، اختلاف با قزاقستان را به دو برد می‌رساند. در این شرایط اگر قزاقستان بازی خود به چین را ببازد، تیم ایران می‌تواند در سرزمین آفتاب جشن صعود خود را برپا کند. قزاقستان امروز و از ساعت 15 به وقت تهران، در هنگ‌کنگ برابر چین صف‌آرایی خواهد کرد. محدودیت‌های کرونایی باعث شده تا چین در هنگ‌کنگ پذیرای حریفان  خود باشد.
بلاتکیفی دو سهمیه
پیش از رقابت‌های این پنجره، به غیر از ژاپن و فیلیپین که به لطف میزبانی حضورشان در جام جهانی قطعی شده بود، سهمیه چهار تیم دیگر هم قطعی شده است. استرالیا، نیوزیلند، لبنان و چین چهار تیمی هستند که به جام جهانی صعود
کرده‌اند.
طبق دستور‌العمل فیبا، آسیا در این رقابت‌ها 7 سهمیه دارد. با این حال حضور سه میزبان آسیایی (اندونزی جواز حضور در جام جهانی را کسب نکرده) باعث شده تا یکی از این 7 سهمیه، نصیب ژاپن شود. به عبارت بهتر تک سهمیه میزبان به فیلیپین رسیده و ژاپن اگرچه به‌عنوان میزبان در جام جهانی حاضر خواهد بود اما یکی از 7 سهمیه این قاره را اشغال کرده است.
 
تقابل حساس بدون ستاره ها
رقابت ایران و ژاپن در شرایطی ساعت 9:30 امروز در تاکاساکی ژاپن برگزار می‌شود که غایب بزرگ تیم ملی حامد حدادی است. سنتر باتجربه بسکتبال ایران که به‌دلیل مصدومیت شدید خود تا اردیبهشت دور از میادین خواهد بود، در این بازی غایب خواهد بود. البته ژاپنی‌ها هم بازیکنان شاغل در NBA را در اختیار ندارند. بازیکنانی نظیر هاشیمورا و واتانابه که جزو نفرات برجسته این تیم به حساب می‌آیند و به سبب عدم حساسیت رقابت برای سامورایی‌ها، در این پنجره نیز مانند رقابت‌های قبلی غایب خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی