صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

قند مکرر

هومن جعفری
روزنامه‌نگارپنجمین برد پی در پی استقلال، در حالی رقم خورد که ساپینتو روی سکوهای آزادی نشسته بود و برای برد تیمش بی‌تابی می‌کرد. او که با محرومیت انضباطی دست و پنجه نرم می‌کند، رکورد اخراج شدن و کارت گرفتن را شکسته و اگر نخواهد در رفتارش در کنار خط تجدیدنظر کند، تعداد کارت گرفتن‌هایش افزایش خواهد یافت و بازی‌های بیشتری را از دست می‌دهد. ساپینتو نیمی از فصل را محروم بوده و ادامه این روند به خودش و تیمش آسیب می‌زند. این حقیقتی است که باید به آن توجه کرد. اما استقلال اوج گرفته این روزها، بعد از حذف سیاوش یزدانی و بازگرداندن وحدت به تیم بردهای پیاپی را دشت کرده و فاصله اختلافی‌اش با صدر را به حداقل ممکن کاهش داده و حالا منتظر روزهای بعدی است. همزمان در جام حذفی هم خوب پیش رفته و خوش درخشیده و امیدوار است که بتواند با ساپینتو در دو جام تا روزهای آخر مدعی باشد. این تیم را اگر مشکلات مالی زمین نزند، می‌شود به آن امیدهای بزرگی داشت. استقلال حالا نه به اندازه زمان استراماچونی اما بیش از زمان مربیان دیگر تهاجمی بازی می‌کند. تیم شکل گرفته و مربی حالا داخل زمین اثرگذاری بیشتری از بازیکنان خود دریافت می‌کند. هواداران هم حالا احساس نزدیکی و قرابت بیشتری با نمایش تیمی خود دارند. تعدادی از بازیکنانی که قبلاً سبک بازی‌شان درک نمی‌شد، حالا به مرور زمان و با استفاده از ثبات، فرصت ارائه نمایش‌های بهتر و جذاب‌تری را پیدا کرده‌اند که رضایت خاطر هواداران را هم برانگیخته. استقلال این روزها، حال و روز خوبی دارد و تنها مشکلش مالی است. مشکلی که اگر زودتر فکری به حالش نشود، روزهای خوب را خیلی زود تمام خواهد کرد.

وقتی مهره‌های استقلال چفت و بست شدند
4+1 عامل برتری

حامد جیرودی
روزنامه‌نگارطراوت. این شاخصه‌ای است که این روزها در استقلال به وضوح می‌توان مشاهده کرد. آبی‌پوشان پایتخت در پنج بازی اخیرشان در لیگ برتر و جام حذفی به پیروزی رسیده‌اند که باعث شده شاگردان ریکاردو ساپینتو در هر دو جام مدعی باشند. اما چه عواملی باعث تحول استقلال شده است؟ تیمی که در تمام نیم فصل اول، 15 گل وارد دروازه حریفانش کرده بود تنها در پنج بازی نیم فصل دوم، موفق شده 13 گل به ثمر برساند. سپری شدن زمان برای مسلط شدن روی تاکتیک جدید، قطعاً یکی از عواملی است که در رشد آبی‌ها مؤثر بوده است. ساپینتو، تیمی را تحویل گرفت که اگر چه توانسته بود بدون باخت و با رکوردهای دست نیافتنی به قهرمانی لیگ بیست و یکم دست پیدا کند اما با تاکتیک دفاعی که گابریل پین ایتالیایی طراحی و فرهاد مجیدی به آن علاقه داشت، به این مهم رسیده بود اما مرد پرتغالی تاکتیکی کاملاً متفاوت و هجومی در سر داشت و دارد و اجرا و وفق دادن بازیکنان استقلال با آن، به نظر می‌رسد که حدود نیم فصل زمان برده است. در این میان، باید به چفت و بست شدن چند مهره کلیدی آبی‌ها به ترکیب این تیم نیز اشاره کرد. استقلال در خط دفاعی‌اش در نیم فصل اول با مشکلات زیادی مواجه بود که یکی از آنها غیبت عارف غلامی در بین بازیکنان این بخش بود. در این شرایط، سیاوش یزدانی هم نتوانست انتظارات ساپینتو را برآورده کند و با تصمیم او کنار گذاشته شد اما از وقتی غلامی به خط دفاع بازگشت، آبی‌ها توانستند به آرامش نسبتاً خوبی دست پیدا کنند. در خط میانی هم اتفاقی مشابه به این صورت رخ داد. آرش رضاوند پس از اینکه در دربی رفت مصدوم شد، تعدادی از بازی‌های استقلال را از دست داد اما از وقتی که بازگشت توانست بازی‌های خوبی را به نمایش بگذارد و با پاس گل‌های خود بسیار تأثیرگذار باشد. در کنار او باید به سعید مهری هم اشاره کرد که به یکی از مردان قابل اطمینان ساپینتو در خط میانی تبدیل شده و در این فصل به شکوفایی رسیده است. اما یکی از مهم‌ترین علت‌های موفقیت استقلال، بازگشت به اوج مهدی قایدی است. ستاره‌ای که در شباب‌الاهلی افول کرد و در بازگشت از امارات هم نتوانسته بود روزهای خوب گذشته را تکرار کند تا جام جهانی را هم به همین خاطر از دست بدهد اما «باشوی» آبی‌ها در هفته‌های اخیر به قالب مد نظر کارشناسان و هواداران استقلال بازگشت و با زدن چهار گل، گرفتن چند پنالتی و پاس گل به تأثیرگذارترین مهره آبی‌ها تبدیل شد. او حالا هم خودش بازگشته و هم استقلال را متحول کرده است تا این تیم باز هم در جمع مدعیان قرار بگیرد.

تیم بدون بازیساز

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
از ابتدای فصل و قبل از بسته شدن تیم استقلال برای شروع رقابت‌ها و با جدایی حسین‌زاده از استقلال اکثر کارشناسان و پیشکسوتان این اعتقاد را داشتند که آبی‌ها برای این فصل نیاز به یک هافبک طراح و بازیساز دارند و پست پر ترافیک استقلال در خط حمله بدون یک پلی‌میکر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، طبق چیزی که انتظار می‌رفت تنها نقطه ضعف این فصل شاگردان ساپینتو نیز همین اتفاق بود. عدم حضور یک هافبک طراح در تیم باعث شد که مهاجمان گرانقیمت استقلال نتوانند خودشان را به خوبی نشان بدهند و گلزنی کنند. مربی پرتغالی که سیستم هجومی در استقلال پیاده می‌کرد هفته‌ها نتوانست سیستم و ترکیب ایده‌آل خودش را پیدا کند و هر هفته شاهد بودیم که او با بازیکنان جدیدی مقابل حریف قرار می‌گیرد، پس از گذشت 22 هفته از لیگ اما حالا به نظر می‌رسد که تیمش به ثبات نسبی رسیده و همین مسأله باعث شده که تیم با تمام نقص‌هایی که اول فصل داشت نتایج خوبی بگیرد. یکی از نکات جالب در مورد ساپینتو تعویض‌های کارآمد این مربی است، نگاهی به عملکرد استقلال در لیگ برتر و جام حذفی به خوبی نشان می‌دهد که آبی‌ها بخشی از امتیازات به ‌دست آمده را مدیون تعویض‌های ساپینتو هستند. یکی از بهترین تعویض‌های ساپینتو در دیدار قبلی استقلال در جام حذفی رخ داد که باعث شد تا آبی‌ها در این رقابت‌ها بمانند و حذفی زودهنگام را مقابل تراکتور تبریز تجربه نکنند. سرمربی پرتغالی استقلال که مهدی قایدی و محمد محبی را در ترکیب اصلی مقابل تراکتور قرار نداده بود، آنها را به ترکیب تیمش اضافه کرد و در نهایت به لطف همکاری 2 ستاره بوشهری و تیزهوشی مهدی قایدی در کسب پنالتی، آبی‌ها توانستند در مقابل سرخ‌پوشان تبریزی کامبک بزنند و از مرحله یک‌ شانزدهم نهایی جام حذفی گذر کنند و خود را به جمع 16 تیم برتر رقابت‌ها برسانند.

تمرکز رمز رسیدن
به موفقیت

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار

استقلال با ریکاردو ساپینتو در این فصل عملکردی کاملاً متفاوت از خودش به نمایش گذاشته. آبی‌ها تحت هدایت مرد پرتغالی در ابتدای فصل نمایش خوبی نداشتند و از صدر جدول دور افتادند و این این نوسان بعد از جام جهانی و وقفه تقریباً یک ماهه در لیگ بیشتر شد.
اما با آغاز نیم فصل دوم موتور شاگردان ساپینتو روشن شد و آنها با یک بازی فوق‌العاده ملوان را که در آن روزها شرایط خوبی داشت شکست دادند و پس از آن هم به پیروزی‌های متوالی رسیدند و شرایط خودشان در جدول رتبه‌بندی را بهبود بخشیدند.
استقلال در این فصل پیش از آمدن علی فتح‌الله‌زاده شرایط خوبی در مدیریت نداشت، اتفاقی که سبب شد تمرکز از شاگردان ساپینتو در نیم فصل اول گرفته شود و تیمی هم که بدون تمرکز کارش را دنبال کند، قطعاً در بازی‌ها نتیجه خوبی را کسب نمی‌کند و اتفاقات مطلوبی در انتظار آنها نخواهد بود.
آغاز رسمی نیم فصل دوم و کمتر شدن مشکلات که باعث بازگشت تمرکز به اردوی آبی‌پوشان شد تا نتایج خوبی برای آبی‌ها به دست بیاید. به عبارت دیگر می‌توان گفت بازگشت تمرکز به اردو پیروزی‌های زیادی را به شاگردان ساپینتو هدیه داده. اگرچه استقلال در نیم فصل دوم هنوز به صخره‌های سخت برخورد نکرده و پیشرفت این تیم و بردهای متوالی در بازی‌های آسان مقابل حریفان پایین جدولی به دست آمده و همین یک ایهام را در قبال آبی‌ها به اذهان متبادر می‌کند اما فراموش نباید کرد تیمی که به برد عادت می‌کند، این روند را می‌تواند در بازی‌های سخت و دشوار نیز ادامه دهد. با وجود این استقلال را باید در روزهای سخت دید که در بازی‌های دشوارتر محک اصلی خواهد خورد.

یک کیفیت متفاوت

محسن گروسی
 بازیکن اسبق استقلال

استقلال چند هفته‌ای است که روی دور برد افتاده و به جاده موفقیت بازگشته. کیفیت استقلال در نیم فصل دوم کاملاً تغییر کرده و با تیم نیم فصل نخست کاملاً متفاوت است. آنها بازی به بازی بهتر می‌شوند و با تکامل بازی می‌کنند. اگر چند بازی استقلال را مشاهده کنید، شاهد روند رو به رشد این تیم خواهید بود. شک نکنید که استقلال با این روند مقابل تیم‌های صدر جدول هم می‌تواند بازی کند. استقلال بسیار با انگیزه است. استقلال الان از مدعیان اصلی قهرمانی است. استقلال در همین بازی آخر در جام حذفی برابر ملوان خیلی خوب بازی کرد و در دفاع و حمله منسجم بود. تا قبل از اخراج بازیکن ملوان هم استقلال حریف را تحت تأثیر قرار داده بود. وقتی بازیکن ملوان اخراج شد، استقلال صاحب توپ و میدان شد و ملوان موقعیتی نداشت. جام حذفی شرایط خاص خود را دارد و حتی تیم‌های ضعیف‌تر هم دچار مشکل می‌شوند. با این حال استقلال خوب ظاهر شد و به پیروزی رسید و صعود کرد. برخی‌ می‌گویند استقلال در 5 بازی اخیر با تیم‌های انتهای جدولی به پیروزی رسیده و فقط مقابل تیم‌های بالای جدولی به مشکل خورده اما فراموش نکنیم که بازی در لیگ برتر ایران با تیم‌های پایین جدولی سخت‌تر است. این تیم‌ها فشرده بازی می‌کنند. تیم ضعیف نداریم. استقلال باید جلوی سنگ‌اندازی‌ها را بگیرد. تیم‌های رقیب برای متوقف کردن استقلال سنگ‌اندازی می‌کنند. شک نکنید وقتی استقلال می‌خواهد پیشرفت کند، با سنگ‌اندازی روند تیم را مختل می‌کنند. ساپینتو و بازیکنانش باید شرایط را درک کنند و به فکر این باشند که روند را ادامه دهند و تا آخر بتوانند با عملکرد خوب خود جلو بروند. ساپینتو نقطه قوت و همزمان پاشنه آشیل استقلال است. ساپینتو اوایل عصبانی بود اما تیم‌های رقیب نقطه ضعف او را پیدا کرده‌اند و اگر او هم کاری نداشته باشد، ساپینتو را تحریک می‌کنند. تیم حریف معمولاً تمرکز ساپینتو را بر هم می‌زند. در شرایط فعلی کسانی که کنار ساپینتو هستند، باید به او بفهمانند که رقبا می‌خواهند برایش مشکل درست کنند. برخی‌ می‌گویند بازگشت استقلال به اوج نتیجه بازگشت بازیکنان مصدوم مانند محبی، رضاوند و حسینی است اما اینکه غیبت چند بازیکن را بزرگ کنیم، بی‌انصافی درباره سایر بازیکنان است. اوایل فصل ارسلان مطهری جزو مازادها بود اما دیدید که الان چقدر تأثیرگذار است. همه بازیکنان می‌توانند تأثیرگذار باشند. استقلال بازیکنان خوبی دارد.در ادامه فصل کورس رقابت برای قهرمانی با حضور استقلال، سپاهان و پرسپولیس قطعاً دستخوش تغییر خواهد شد. تیم‌ها نزدیک هستند و یک لغزش کوچک می‌تواند شرایط را تغییر دهد. شرایط روحی و روانی تیم‌ها در ادامه فصل اهمیت زیادی دارد. ادامه فصل یک رقابت جذاب پیش رو خواهیم داشت.

برکت فوتبال

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار

حذف ملوان از مسابقات حذفی، پایان راه این تیم پرطرفدار و دوست‌داشتنی نیست. ملوان امسال بخت خوبی برای بقا در لیگ دارد. آنها از برخی تیم‌های رقیب خود در منطقه سقوط، بسیار جلوترند و اگر کمی خوش اقبال باشند به راحتی در لیگ برتر خواهند ماند. در مورد ملوان نوشتن نقد منفی خطاست. نه اینکه از عیب و نفص مبرا باشند. نه! تیمی مثل ملوان برکت این لیگ است. کم خرج و پر بازده. همین حالا نیمی از لیگ روی بازیکن‌های ارزان قیمت و با استعداد این تیم حساب باز کرده‌اند. اگر ملوان از منظر مالی و امکانات درست حمایت شود، سال بعد در لیگ حرف‌های جذاب‌تری هم برای بیان کردن خواهد داشت. کمی نیازمند حمایتند و کمی هم نیازمند دقت بیشتر. تیم‌هایی مثل ملوان همیشه در بازی‌های حساس چوب کم تجربگی بازیکنان خود را می‌خورند. ایرادی هم ندارد. خاصیت کار کردن در تیم‌هایی مثل ملوان همین است. آنها نمی‌توانند حرفه‌ای‌ها را استخدام کنند پس بهای کم تجربگی نفرات خود را خواهند پرداخت. به ملوان احترام بگذارید و حمایت‌شان کنید. آنها در این لیگ، حرف‌های دلنشینی برای گفتن دارند که از زبان تیم‌های صنعتی نمی‌شنویم! دمتان گرم!

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی