صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

شاید رفتن ربیعی بی‌بهره نباشد

موفقیت «رفسنجان» به کدامین قیمت؟

 

وصال روحانی
روزنامه نگار
به اعتقاد اکثر ناظران، مس رفسنجان در سال‌های اخیر در لیگ برتر فوتبال کشورموفق بوده اما وقتی بهای نجومی‌ای را که صرف این توفیق شده، مد نظر قرار بدهیم،  شاید به این نقطه‌نظر برسیم که موفقیت حاصله به فراخور مبلغی نبود که برای آن هزینه شده است.
کارخانه مس رفسنجان نه فقط در رشته فوتبال و لیگ برتر آن بلکه در 12 – 10 رشته دیگر ورزشی هم صرف هزینه کرده و به تیمداری پرداخته و در نتیجه بحث ثمر دادن یا ندادن این مخارج از حسابرسی صرف به امورات تیم فوتبال مس و برآورد بیلان آن بسیار فراتر می‌رود. حتی اگر فقط به بودجه هزینه شده برای تیم امسال مس رفسنجان در لیگ برتر استناد کنیم، می‌بینیم که ارقام چنان بالا است که موفقیت‌های غیر قابل انکار سه سال اخیر این تیم رنگ می‌بازد و به جای موفق تلقی شدن،  صرف هزینه‌ای هنگفت به بهای کسب اندک‌ترین موفقیت جلوه خواهد کرد.
 
نه حرفه‌ای، بلکه آماتوری
گفته می‌شود سران ورزشی مس رفسنجان از بودجه درخواستی 400 میلیارد تومانی خود برای سال در آستانه اتمام 1401 حتی 200 میلیارد را هم نگرفته‌اند و در نتیجه برای تسویه حساب با بازیکنان و مربیان و سایر اعضای باشگاه هم مشکل دارند. با این اوصاف بودجه‌های درخواستی و مبالغ اخذ شده توسط سران این باشگاه برای دو فصل قبلی هم اگر بیشتر از این نبوده باشد، چندان کمتر هم نبوده و اینچنین است که به نظر می‌آید در برآوردهای قبلی در خصوص موفقیت‌های تیم رفسنجانی در لیگ برتر زیاده‌روی صورت گرفته و قیمتی که برای این توفیق‌ها پرداخت شده، بسیار بیشتر از حجم و میزان و عیار این موفقیت‌ها بوده است.
وقتی مسی‌ها در هر دو فصل قبلی جایی بین شش ـ هفت تیم صدر جدول را برای خود دست و پا کردند و حتی تا مرز کسب سهمیه آسیایی پیش رفتند، به نظر می‌آمد آنها به سطوح و درجه‌ای رسیده‌اند که باید از هر جهت ستایش شود اما چنانچه این موفقیت برای پول عظیم هزینه شده تقسیم و تفریق شود، شائبه توفیق رنگ می‌بازد و بلافاصله این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا در این زمینه یک زیاده‌روی افراطی صورت نگرفته و آیا طرح‌های مربوطه نه حرفه‌ای بلکه آماتوری نبوده است؟
 
یک جدایی مفید
محمد ربیعی سرمربی مس رفسنجان طبق همان معیارهایی که برشمردیم درسال‌های اخیر که در کارش موفق به‌نظر می‌رسید اما حالا که بحث‌های مالی سنگین این باشگاه مطرح شده، شرایط تغییر می‌یابد. این مربی 41 ساله که خودش مسی‌ها را از لیگ دسته اول به لیگ برتر ارتقاء بخشید، مجموعاً مربی خوبی است و با طرح و برنامه کار می‌کند ولی وقتی کارنامه او را هم بر اساس بودجه‌ای که برشمردیم بررسی کنیم، می‌بینیم که وی تنزل درجه می‌یابد و پیش از موفق نشان دادن فقط جزیی از زنجیره بشدت خرج‌ساز و فاقد قوه افتخارسازی در تشکیلات مس رفسنجان جلوه می‌کند. ربیعی تأکید کرده که در پایان فصل از این تیم جدا می‌شود اما به جای این‌که این مسأله موجب افسوس شود، کم کردن از همان هزینه‌های بیش از حد و غیر ضروری خواهد بود که وصف آن را آوردیم. با این اوصاف شاید رفتن ربیعی برای مس چه به لحاظ مالی و چه از نقطه‌نظر فنی خسران‌ساز نباشد، بلکه بسیارمفید هم تمام شود و از این جدایی بهره‌های بزرگی برخیزد.
 
برد دیگری که نمی‌ارزید
مسی‌ها در دیدار اخیرشان در لیگ بیست و دوم تیم مدعی و پرمهره فولاد خوزستان را صفر – 2 شکست دادند و جای خود را بین هفت تیم بالای جدول تا اطلاع ثانوی تثبیت کردند. این نیز ادامه‌ای بر روند نتایج اغلب قابل قبول تیم رفسنجانی در سه دوره اخیر این لیگ تلقی شده اما آنها در جام حذفی به دست تیم هوادار ناکام و از صحنه کنار گذاشته شدند. از یک سو ربیعی مهره‌های پرتعداد و گران‌قیمتی را در این مدت جذب تیمش کرده و از جانب دیگر بحث‌های کلی تیمداری و میزان صرف هزینه در این راه مانند یک ملاک سرنوشت‌ساز بر روی این توفیق و نظایر آن سایه می‌اندازد و آن را کمرنگ می‌کند. این روند پایان‌ناپذیر چنان با عنصر پول و عامل «ارزیابی مالی» عجین شده که هرگونه نگاه صرف ورزشی به آن را غیر ممکن می‌سازد و اگر هر چیز دیگری در تشکیلات مس نافی این قضیه باشد، این مورد خاص به خودی‌ خود برای ضروری نبودن این همه خرج‌سازی و منفی شدن نگاه‌ها به این مکانیسم کفایت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی