صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۴

بازی‌های سخت ساپینتو دوباره شروع می‌شود

پایان هالیدی استقلال در لیگ برتر

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
از بازی هفته شانزدهم لیگ برتر مقابل ملوان تا بازی مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی مقابل همین تیم، استقلال تمام بازی‌هایش را برد. پیروزی‌های پرگل و درخشان که علاوه برجبران
8 امتیاز اختلاف امتیازی با پرسپولیس، عملکرد خط آتش را نیز ارتقا بخشید تا تفاضل گل آبی‌ها هم رشد چشمگیری داشته باشد.
وجه تمایز استقلال در این ایام با هفته‌های ابتدایی، شناسایی ترکیب اصلی است که سرمربی استقلال بعد از گذشت زمانی قابل توجه توانست به آن دست یابد و آراش تیمش را حفظ کند که ماحصل آن نیز پیروزی‌های متمادی در عرصه لیگ و جام حذفی شد.
واقعیت انکار‌ناپذیر در پس بردهای اخیر استقلال جایگاه نازل رقبا در جدول رده‌بندی است. استقلال بی‌تعارف از هفته شانزدهم لیگ برتر تا پایان هفته بیستم با رقبای چالش برانگیزی مواجه نشد.
ملوان، مس، نفت مسجدسلیمان و پیکان وضعیت مطلوبی در جدول رده‌بندی ندارند و بدون شک دو سقوط‌کننده به لیگ یک از میان این تیم‌ها خواهد بود.
حتی نساجی که در هفته بیست و یکم مقابل استقلال قرار می‌گیرد نیز در فصل جاری اوضاع رو به راهی نداشته و ممکن است تعداد بردهای پی در پی استقلال در لیگ برتر به عدد 5 فزونی یابد اما بعد از بازی با نساجی استقلال وارد دایره گسترده‌ای از بازی‌های سخت خواهد شد و با توجه به آنچه در جدول زمانبندی لیگ برتر لحاظ شده تا پایان فصل دیگر بازی آسانی پیش رو نخواهد داشت.
استقلال بعد از بازی با گل‌گهر به ترتیب مقابل فولاد، ذوب‌آهن، آلومینیوم، هوادار، پرسپولیس، صنعت نفت، مس رفسنجان و در نهایت تراکتور مصاف خواهد داد.
شاید در میان این حجم از بازی‌های سخت فقط بازی با صنعت نفت آبادان نسبت به دیگر بازی‌ها برای استقلال آن‌چنان چالش برانگیز نباشد اما باقی رقابت‌ها سخت و دشوار خواهد بود و هر بازی برای آبی‌ها وضعیت متفاوتی را نسبت به بازی‌های هفته‌های اخیر به وجود خواهد آورد.
ساپینتو در ادامه لیگ علاوه بر اینکه با مدعیان لیگ روبه‌رو خواهد شد و باید از پس تیم‌هایی همچون گل‌گهر، پرسپولیس، تراکتور و حتی فولاد برآید، باید با مدعیان سنتی تصاحب نیمکت استقلال نیز مصاف دهد. در هفته‌های باقیمانده تا پایان لیگ برتر، ساپینتو رخ در رخ مهدی رحمتی و ساکت الهامی هم قرار می‌گیرد. مربیانی که در پس ذهن خود حضور روی نیمکت استقلال را هم رویا‌پردازی کرده‌اند و علاقه‌مندند روزی در این جایگاه صاحب مسئولیت شوند.
ورود به دایره بازی‌های دشوار موجب نمایان شدن چهره واقعی استقلال خواهد شد و آبی‌ها بعد از یک دوره کوتاه تقابل با تیم‌های فرودست جدول و گذر از بازی‌هایی که برای این حجم از ستاره‌ها به مانند زنگ تفریح می‌مانست، سیمای حقیقی ساپینتو و شاگردانش را بیشتر نمایان خواهد کرد.
بواقع اگر استقلال در هفته‌های باقیمانده لیگ برتر (10 بازی) شکستی را تجربه نکند و میانگین امتیازی مطلوبی را هم از خود به جا بگذارد، به سمت قهرمانی در لیگ برتر پیش خواهد رفت.
در پیش بودن بازی‌های سخت‌تر از آنچه در پنج هفته اخیر سپری شده، استقلال را عیاری تازه خواهد بخشید و موجب افزایش اعتماد به ساپینتو و شاگردانش خواهد شد.
استقلال در روزهایی که تا رتبه چهارم جدول سقوط کرد، مقابل مدعیانی همچون تراکتور و سپاهان شکست خورد و امتیازات مهمی را از کف داد. آن باخت‌‎ها سبب شد این ذهنیت تقویت شود که آبی‌ها در مقابل تیم‌های مدعی افت محسوس فنی خواهند داشت. این استدلال با توجه به تساوی در دربی و شکستی که ابتدای فصل نیز مقابل سپاهان رقم خورد تقویت شده است و بسیاری همچنان منتظرند عملکرد استقلال در بازی‌های سخت آتی را به نظاره بنشینند تا پاسخ این سؤال را که آیا استقلال فقط در بازی تیم‌های فرودست جدول و نه چندان مدعی، برنده است را بیابند و این ذهنیت از میان برود که استقلال مقابل تیم‌های بزرگ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.
کشدار شدن ناکامی مقابل مدعیان ممکن است استقلال را که اکنون در جایگاه دوم جدول رده‌بندی قرار دارد حتی تا رتبه چهارم لیگ برتر سقوط دهد، به این دلیل که جایگاه تیم‌های مدعی در تقابل‌های رودررو تعیین می‌شود و این قبیل تیم‌ها معمولاً مقابل تیم‌های ضعیف‌تر به پیروزی می‌رسند.
استقلال تا امروز فقط گل‌گهر را به‌عنوان تیمی مدعی شکست داده است و در دیگر تقابل‌های خود مقابل مدعیان نمایش مطلوبی نداشته است. هرچند که در به وجود آمدن این وضعیت اشتباهات داوری نیز دخالت مستقیم داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی