صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

سپاهان – پرسپولیس، ساعت 15

ال‌کلاسیکوی حذفی اینجا یکی می‌میرد!

پرسپولیس و سپاهان حتی اگر در بازی تدارکاتی هم روبه‌روی هم قرار بگیرند می‌توان منتظر تماشای کلی نکته و اتفاق جذاب بود چه برسد به اینکه بازی در چهارچوب جام حذفی باشد و بعد از پایان مسابقه تیم بازنده از یک جام بیرون می‌افتد. این بازی به خاطر موقعیت زمانی و شرایطی که دو تیم در آن قرار دارند حساسیت فوق‌العاده زیادی پیدا کرده و اصلاً با دیدار رفت دو تیم در لیگ برتر قابل مقایسه نیست.
جمعه 15 مهرماه دو تیم در همین ورزشگاه نقش جهان مقابل هم قرار گرفتند که این مسابقه بدون تماشاگر برگزار شد و بازی هم چنگی به دل نزد. در آن بازی پرسپولیس نمایش بدی ارائه نکرد اما شرایط جدول لیگ آنقدر پیچیده و حساس نشده بود که دو تیم چندان به پر و پای هم بپیچند. حالا و در شرایطی که سپاهان فاصله 5 امتیازی با پرسپولیس در صدر جدول را جبران کرده و حتی سه امتیاز از سرخ‌ها جلو افتاده در ظاهر امر شرایط تیم اصفهانی بهتر است. آنها همین چند روز قبل با ترکیبی از بازیکنان ذخیره خود زنیت روسیه را هم شکست دادند و با آن نتیجه برای پرسپولیس خط و نشان کشیدند. در عین حال این بازی حذفی یک تک بازی آن هم در خانه سپاهان است و زردهای نصف جهان مقابل هواداران خودی بازی می‌کنند. قرار است نیمی از ورزشگاه پر از تماشاگر شود و این اتفاق می‌تواند به جذابیت‌های بازی و احتمالاً حواشی آن بیفزاید.
پرسپولیس و سپاهان از حدود 15 سال قبل به‌عنوان دو حریف با هم سرشاخ شدند و معادلات قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر از دل این بازی بزرگ رقم خورد. این مسابقه حالا به لحاظ تاریخی در همین دو دهه کلی نکته عجیب و جالب داشته که می‌تواند به حساسیت‌های این تقابل بیفزاید اما خب بحث فنی و شرایط دو تیم قرار است بر تمام این حواشی و نکته‌های پیرامونی مسابقه سایه بیندازد و برنده مسابقه از دل یک دوئل فنی بزرگ با جزئیاتی آموزنده و جذاب بیرون بیاید.
پرسپولیس به لحاظ آماری در این تقابل تیم برتر است. سرخ‌ها در تمام تقابل‌های کلی در همه مسابقات آمار بهتری نسبت به حریف‌شان دارند. آمار پرسپولیس در تقابل‌های جام حذفی هم بهتر است. نمونه‌اش نیمه نهایی جام حذفی سه سال قبل که پرسپولیس در اصفهان با گل وقت‌های اضافه نوراللهی برنده شد و در نهایت به قهرمانی رسید که آخرین قهرمانی‌اش در جام حذفی بود.
پرسپولیس دومین تیم پرافتخار جام حذفی است و 5 بار در این جام قهرمان شده، سپاهان نیز سومین تیم پرافتخار این رقابت‌هاست و تاکنون چهار بار به ‌عنوان قهرمانی رسیده. با اینکه بازی دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی برگزار می‌شود اما بسیاری معتقدند برنده این مسابقه می‌تواند قهرمان رقابت‌ها لقب بگیرد و شانس‌اش را برای دوگانه حفظ کند. هر دو تیم در لیگ برتر در کورس قهرمانی‌اند و شکست در این مسابقه و بیرون رفتن از این جام می‌تواند بر شرایط همان تیم در لیگ برتر تأثیر بگذارد. این مسأله برای پرسپولیس خطرناک‌تر است چرا که آنها در نیم‌فصل دوم شرایط خوبی نداشته‌اند و به این برد بیشتر از سپاهان نیاز دارند.
ویژگی این مسابقه به خاطر ذات دیدار در جام حذفی می‌تواند بر کلیت مسابقه تأثیر بگذارد چرا که در پایان یکی می‌میرد و دیگری در عرش به سر خواهد برد. سپاهان در صورت پیروزی مقابل چشم تماشاگرانش برای پرسپولیس و استقلال در لیگ هم شاخ و شانه خواهد کشید و برای دبل گام بزرگی برخواهد داشت و پرسپولیس هم در صورت پیروزی مقابل چشمان تماشاگران اصفهانی گام بزرگی برای قهرمانی حذفی برخواهد داشت و البته برای موفقیت در لیگ کامبک خواهد زد.
این مسابقه دوئل تفکرات مورایس و یحیی است که به کار فنی و گروه فنی خود اعتقاد و اعتماد دارند. هر دو تیم غالب نفرات خود را در اختیار دارند و این بازی در حضور تماشاگران در بهترین شرایط ممکن و هوا و زمین مناسب برگزار خواهد شد. در تیم پرسپولیس سعید صادقی و احتمالاً دیاباته غایب خواهند بود اما سپاهان مانوئل فرناندز یکی از بازیکنان خارجی خود را در اختیار نخواهد داشت.
پیش‌بینی می‌شود بازی امروز یک مسابقه فوق‌العاده پرفشار، پربرخورد و سریع باشد اما مثل بیشتر مسابقات داخلی احتمال پرگل شدن آن بسیار ضعیف است و باید امیدوار بود حواشی و کری‌های پنهان و آشکار دو باشگاه برای هم طی یک ماه اخیر روی کیفیت بازی تأثیر منفی نگذارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی