صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

تکرار فینال پاریس در مرحله یک‌هشتم نهایی

دشمنان آشنا

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
این دو رقیب کمتر از یک سال پس از اینکه لوس بلانکوس به لطف تک گل وینیسیوس جونیور، قرمزها را در فینال 2022-2021 شکست دادند و چهاردهمین تاج اروپایی خود را به دست آوردند، بار دیگر به مصاف هم خواهند رفت.
کهکشانی‌ها از مرحله گروهی 2015-2014 تا به حال، 5 پیروزی و یک تساوی مقابل غول‌های مرسی ساید در لیگ قهرمانان به دست آورده‌اند. پس از قهرمانی آلن کندی در فینال جام اروپا در سال 1981، اولین تقابل دو تیم در مرحله گروهی 2009-2008 بود که رافائل بنیتز با نتایج 1-0 و 4-0 تیم آینده خود را شکست داد. در فصل 2015-2014 و زمانی که رئال مادرید رکورد 6 برد را در مرحله گروهی پشت سر می‌گذاشت، مادریدی‌ها رفت و برگشت لیورپول را با نتیجه 4-0 شکست دادند.

تقابل بعدی دو تیم در فینال 2018-2017 شکل گرفت؛ جایی که شاهکار کاریوس و عملکرد بی‌نظیر گرت بیل باعث شد که رئال مادرید سیزدهمین جام خود را با خود از کیف به خانه ببرد.
حدود سه سال بعد و با وجود اینکه لیورپول موفق شد قبل از دیدار بعدی با رئال مادرید در مرحله یک‌چهارم نهایی 2021-2020، یک لیگ برتر و لیگ قهرمانان را به کابینه جام‌های خود اضافه کند، باز هم نتوانست از پس رئال مادرید بر‌بیاید و با باخت 3-1 در ورزشگاه آلفردو دی استفانو و تساوی بدون گل در آنفیلد از دور رقابت‌ها کنار رفت.


لیورپول و رئال مادرید، فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2022-2021 را امشب در آنفیلد در مرحله یک‌هشتم نهایی تکرار خواهند کرد.
تیم یورگن کلوپ در گروه A پس از ناپولی ایتالیا در رده دوم قرار گرفت و حالا باید با تیمی که سلتیک، شاختار دونتسک و لایپزیش را شکست داد و در رتبه اول گروه F قرار گرفت، دیداری دوباره داشته باشد.
 
پیش بازی
تیم‌های بسیار کمی این فصل می‌توانند ادعا کنند که از ناپولی عملکرد بهتری داشته‌اند. اما لیورپول تیمی بود که فقط به خاطر تفاضل گل نسبت به این تیم نتوانست به‌عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کند.
پیروزی پشت سر هم آنها در دو هفته اخیر مقابل اورتون و نیوکاسل یونایتد نشان دهنده این است که قرمزها شروع فاجعه بار سال 2023 را فراموش کرده‌اند و می‌خواهند خود را به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسانند.
تیم کلوپ در پنج سال گذشته تنها یک بار در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف شده است – که در مقابل همسایه نزدیک رئال یعنی اتلتیکو مادرید در فصل 2020-2019 این اتفاق رخ داد - حال روند شکست‌ناپذیری لیورپول در آنفیلد به هفت بازی رسیده است.
از سوی دیگر رئال مادرید با کنار گذاشتن چلسی، پاری سن ژرمن و منچسترسیتی در مسیر رسیدن به رکورد چهاردهمین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، نشان داده که در رقابت‌های بین‌المللی روی دیگری از خود به نمایش می‌گذارد، حتی اگر در مرحله گروهی کمی بالا و پایین داشته باشد.
تساوی با شاختار دونتسک و شکست برابر لایپزیش صدر‌نشینی لوس بلانکوس را در بازی‌های گروهی تهدید کرد، اما پیروزی 5-1 سلتیک در روز پایانی باعث شد که این تیم در رده اول به دور بعدی صعود کند.
 شکست مقابل رئال مادرید در فینال فصل گذشته، روند بازی‌های بدون برد لیورپول در برابر قهرمان را به عدد 6 رساند که این آمار طولانی‌ترین روند ناکامی لیورپول مقابل یک تیم در لیگ قهرمانان اروپا نیز به حساب می‌آید.
 برد لیورپول مقابل نیوکاسل در آخر هفته برای کلوپ و شاگردان گران تمام شد، زیرا داروین نونیز به خاطر مشکل کتف مجبور به ترک زمین شد و رسیدن او به بازی هنوز قطعی نیست. اگر اروگوئه‌ای بازی را از دست بدهد، دیوگو ژوتا و روبرتو فیرمینو بر سر جایگاه او رقابت خواهند کرد. لوئیز دیاز، ابراهیما کوناته، تیاگو آلکانتارا و کالوین رمزی غایبان قطعی لیورپول در این بازی هستند و رسیدن آرتور به بازی همچنان در ابهام است.
از طرف دیگر کریم بنزما پس از غیبت در بازی آخر این تیم در لالیگا مقابل اوساسونا، با تیم به لیورپول سفر کرد و آنچلوتی امیدوار است که این بازیکن بتواند برای این بازی کاملاً آماده شود. خط هافبک مادرید در این بازی شوامنی و تونی کروس را به‌دلیل بیماری در دسترس ندارد، فرلاند مندی نیز به‌دلیل مصدومیت سفید پوشان را همراهی نخواهد کرد. ماریانو دیاز به دلایل نامشخص از لیست مسافران آنفیلد خط خورده و ایتالیایی ترجیح داده که بار دیگر به آلوارو رودریگز اعتماد کند، اما کورتوا - که در فینال سال گذشته 9 سیو انجام داد – از بند مصدومیت همسترینگ رهایی یافته و بازگشت او به میادین از انگلیس آغاز خواهد شد.

هواداران قرمزها برای فینال 2022-2021 به امید انتقام به پاریس سفر کردند، اما رابطه عاشقانه آنچلوتی با لیگ قهرمانان اروپا ادامه یافت. در آن بازی رئالی‌ها با 9 سیو خیره‌کننده از تیبو کورتوا و تک گل وینی چهاردهمین تاج را بار دیگر مادرید بر سر گذاشت.
در مجموع آمار سه برد، یک تساوی و پنج شکست از 9 دیدار دو تیم برای لیورپولی‌ها فاجعه به حساب می‌آید و اگر کلوپ بار دیگر موفق به پیروزی مقابل مادرید نشود، تعداد نبردن‌های پیاپی این تیم مقابل رئال به عدد 7 خواهد رسید.

ترکیب احتمالی لیورپول:
آلیسون؛ الکساندرآرنولد، گومز، ون دایک، رابرتسون؛ باجتیچ، فابینیو، هندرسون؛ صلاح، خاکپو، جوتا
ترکیب احتمالی رئال مادرید:
کورتوا؛ کارواخال، میلیتائو، رودیگر، آلابا؛ سبالوس، کاماویگا، مودریچ؛ والورده، بنزما، وینیسیوس جونیور

 

جستجو
آرشیو تاریخی