صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

سنگینی رؤیای شیوخ عرب بر شانه‌های «پپ»

آخرین فرصت گواردیولا

فرزاد بیگی
خبرنگار
با توجه به اتهامات صد و یک گانه و به دلیل تغییر احتمالی فرمت رقابت‌ها؛ این ممکن است آخرین فرصت «پپ» برای فتح لیگ قهرمانان با «منچسترسیتی» باشد. بنابراین او باید از شکست‌های گذشته درس گرفته و یک بار برای همیشه خط بطلان بر این سؤال تکراری بکشد: «آیا مهم است که هرگز لیگ قهرمانان را با سیتیزن‌ها نبرده‌ای؟» «پپ! بردن این جام با منچستری‌ها تا چه اندازه ذهنت را مشغول کرده است؟»
«گواردیولا» آخرین‌ بار در 2011 و با «بارسا» موفق به فتح این جام شده است. نه با «بایرن مونیخ» و نه از 2017 با «من‌سیتی» موفق به تکرار این عنوان نشده و دوری او از مهم‌ترین جام باشگاهی اروپا و جهان به دوازده سال رسیده است. ناکامی‌هایش در اروپا ملغمه‌ای از تصمیم‌های تاکتیکی عجیب، ترکیب‌های نامأنوس و البته اظهارنظرهای سؤال‌برانگیز بوده است.
در 18-2017 و در اولین فصل حضور در«منچستر»؛ پپ و تیمش در یک هشتم نهایی میزبان «موناکو» بودند. آنها بازی رفت را پنج بر سه بردند. با این حال «گواردیولا» به دلیل نمایش متهورانه شاگردان «ژاردیم» و سه گلی که در «اتحاد» زدند، با اضطراب عازم «شاهزاده‌نشین» متمول اروپا شد. او به طرز آزار دهنده‌ای ناامید به نظر می‌رسید و در کنفرانس قبل از بازی گفت: «اگر گل نزنیم؛ کشته خواهیم شد.» «سیتیزن‌ها» آینه تمام‌نمای ترس و تردید مربی بودند. آنها اگرچه گل هم زدند اما در نهایت با دریافت سه گل؛ مغموم و حذف شده؛ «لویی دوم» را ترک کردند.
«پپ» در یک چهارم نهایی فصل 19-2018 به «لیورپول» رسید. «سیتیزن‌ها» به لطف تغییرات محیرالعقول «گواردیولا» در همان 30 دقیقه نخست و در جهنم «آنفیلد»، سه گل در کیسه داشتند. جابه‌جایی دیوانه‌وار و کاملاً غیر لازم «گوندوگان» نه تنها او را بی‌خاصیت کرد؛ بلکه تیم را به تشتتی بی‌علاج در میانه میدان مبتلا نمود. «سیتی» ناامید؛ بازی برگشت را هم واگذار کرد و با مجموع خرد کننده پنج بر یک حذف شد.
در آوریل 2019 «پپ» و شاگردانش نبرد رفت یک‌چهارم نهایی را با یک گل به تاتنهام باختند. این همان رقابتی است که «گواردیولا» با کنار گذاشتن بهترین مهره‌اش (کوین دی بروینه) عملاً تیم را خلع سلاح کرده بود. یک اشتباه دیگر به قیمت سومین حذف از لیگ قهرمانان با «سیتیزن‌ها». برتری چهار بر سه بازی برگشت افاقه نکرد و آنها یک بار دیگر به سبب گل‌های خورده بیشتر در زمین خودی حذف شدند. هرچند مصاف «اتحاد» به یکی از مهیج‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد. شبی که «وی.ای.آر» هم «پپ» و هم «پوچتینو» را تا مرز سکته پیش برد.
فصل 21-2020؛ بازهم یک چهارم؛ بازهم حذف «سیتیزن‌ها». رقابت‌ها به سبب پاندمی کرونا در «پورتو» و به صورت تک بازی برگزار شد. آنها با نتیجه سه بر یک مغلوب «لیون» شدند. نکته مهم اما باز هم تغییر سیستم بازی در یک بزنگاه حیاتی و یک رقابت حساس بود. آنها با سه مدافع مرکزی و با سیستم 1-2-4-3 وارد زمین شدند و تنها زمانی به سیستم مأنوس‌تر 1-3-2-4 بازگشتند که خیلی دیر شده بود.
«گواردیولا» و شاگردانش پس از چهار تجربه ناخوشایند بالاخره در 22-2021 به دیدار نهایی لیگ قهرمانان رسیدند. نخستین فینال باشگاه در این رقابت‌ها. با این حال گویی تصمیم‌های اشتباه «پپ» در لحظات مهم و تاریخی تمامی ندارند. عجیب است که او بزرگترین آزمایش‌ها و نوآوری‌هایش را برای مهم‌ترین بازی‌ها کنار می‌گذارد. شجاعتی که لااقل در لیگ قهرمانان با توفیق همراه نبوده است. «پپ» در فینال تمام انگلیسی «پورتو» و در مصاف با چلسی «رودری» و «فرناندینیو» را نیمکت‌نشین کرد و بدون هافبک دفاعی وارد زمین شد. حاصل این تغییر یک نیمه نخست ضعیف برای «سیتیزن‌ها» و برتری یک بر صفر برای «چلسی» بود. «پپ» مطابق معمول در وقت دوم تلاش کرد تیم را به شرایط عادی بازگرداند اما عبور از خط دفاعی سختگیر «توخل» ممکن نشد و این بار در حالی که سایه جام بر «دشداشه» شیوخ اماراتی افتاده بود؛ در آخرین لحظات راه خود را به سوی روسیه و «آبراموویچ» کج کرد.
«گواردیولا» در فصل گذشته هم تا نیمه نهایی و تا جدال با تیم مرموز «کارلتو» پیش رفت. شاگردان او موفق شدند در جدالی حماسی و در جشنواره‌ای از اشتباهات مدافعان و فرصت‌طلبی مهاجمان با نتیجه چهار بر سه، «رئال مادرید» را شکست دهند. قابل تأمل آنکه آنها تا آخرین لحظات بازی برگشت هم با یک گل در «برنابئو» پیروز بودند. با این حال دو گل پشت سر هم از «رودریگو» و «کریم بن‌زما»؛ ظرف دو دقیقه همه چیز را دگرگون کرد. آنچه رخ می‌داد فراتر از معجزه بود. «پپ» حق داشت به بختش لعنت بفرستد. فقط نسخه لیگ قهرمانی «رئال» می‌تواند این اتفاق را رقم بزند. بازی به وقت اضافه رسید و در نهایت مردان مادریدی با گل دقیقه صد، کار را تمام کردند. هر چند بازهم منتقدان سختگیر جزیره «پپ» را به باد انتقاد گرفتند اما او این بار و همچنین در نبرد با تاتنهامِ «پوچتینو» بدشانس هم بود.
حالا «سیتیزن‌ها» و آقای مربی در آستانه شروعی دوباره هستند. آنها مرحله حذفی را با «لایپزیش» شروع خواهند کرد. «پپ» خوب می‌داند که قهرمانی در لیگ جزیره کافی نیست و مالکان عرب او را برای فتح لیگ قهرمانان به «منچستر» فراخوانده‌اند. «منچستر‌سیتی» پس از غلبه بر «آرسنال» با توقف مقابل «ناتینگهام فارست» بار دیگر صدر را از دست داده است. با این حال آنچه در این مقطع مهم‌تر به نظر می‌رسد گذشتن از رقیب آلمانی و حضور در مراحل بالاتر است. «پپ» و تیمش اگرچه اسیر نوسان‌های گاه و بی‌گاه هستند؛ اما امیدوارند که در روز خوب‌شان به «ردبول آره‌نا» رسیده باشند.       

جستجو
آرشیو تاریخی