صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

آسیب دیدگی رباط داخلی زانویم خیلی جدی نیست

ذبیــح‌الله پورشیب: فعلاً نیاز به جراحی ندارم

رضاعباسپور
روزنامه نگار

ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان پرافتخار تیم ملی کاراته چند روز پیش، هنگام مبارزه در مسابقات سوپرلیگ داخلی کاراته از ناحیه پا و رباط داخلی زانو، مصدوم شد. آسیب دیدگی که ابتدا به نظر می‌رسید جدی باشد و ستاره تیم ملی کاراته کشورمان را زمینگیر کند اما به گفته پورشیب، پس از اینکه او از زانویش MRI گرفته است، طبق نظر پزشک معالجش، آسیب‌دیدگی رباط داخلی پایش خیلی جدی و حاد نیست. طوری که او بعد از چند روز استراحت تمریناتش را البته کم‌فشار و آرام آرام آغاز کرده تا بدنش از فرم ایده‌آل برای مبارزه خارج نشود. به همین بهانه و با توجه به اینکه سال آینده (1402)، سال شلوغ و پرمسابقه‌ای برای ملی‌پوشان کاراته به شمار می‌رود، با پورشیب همکلام شدیم تا میزان آسیب‌دیدگی و برنامه‌ریزی که برای حضور در رقابت‌های معتبر سال آینده دارد را از زبان خودش بشنویم.

نیاز به جراحی ندارم
ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته در جریان رقابت‌های سوپرلیگ داخلی این رشته رزمی در زمان مبارزه دچار آسیب‌دیدگی شد. او پس از گرفتن MRI و تست‌های پزشکی که روی زانوی آسیب‌دیده‌اش انجام داد متوجه شد که رباط داخلی زانویش مقداری آسیب دیده است. اما از نظر پزشک معالجش این آسیب دیدگی آن قدر جدی نیست که نیاز به عمل جراحی داشته باشد. پورشیب در این خصوص می‌گوید: «زمان مسابقه در سوپرلیگ زانویم آسیب دید. طوری که دیگر نتوانستم مسابقه را ادامه دهم. بلافاصله بعد از آن به پزشک مراجعه کردم و با دستور پزشک معالجم، از زانوی آسیب دیده‌ام MRI گرفتم. وقتی که تصاویر محل آسیب‌دیدگی را به پزشکم نشان دادم، تشخیص او آسیب‌دیدگی رباط داخلی زانویم بود. اما درصد این مصدومیت اینقدر نبود که نیاز به جراحی داشته باشد. به همین دلیل و با توصیه پزشکم، بعد از اینکه تورم زانویم کم شد، دوباره MRI گرفتم تا ببینیم میزان آسیب‌دیدگی چقدر است و بعد طبق آن برنامه فیزیوتراپی و درمانی برایم تجویز شود. البته خدا را شکر این آسیب‌دیدگی خیلی جدی نیست و نیازی به انجام عمل جراحی هم ندارد. حالا منتظرم تا تصاویر جدیدی که از زانویم گرفتم را پزشک مجدداً ببیند و بعد نظر نهایی خود را اعلام کند. خدا را شکر به خیر گذشت و فکر نمی‌کنم، این آسیب‌دیدگی خیلی اذیتم کند.»
 تمریناتم را کم‌فشار دنبال می‌کنم
 قهرمان طلایی و پرمدال کاراته جهان در وزن 84+ کیلوگرم در خصوص اینکه بعد از آسیب دیدگی که داشته استراحت می‌کند، یا همچنان تمریناتش را در دستور کار دارد تأکید می‌کند: «همانطوری‌که عرض کردم، چون آسیب‌دیدگی‌ام خیلی جدی نیست، تمریناتم را ادامه می‌دهم. البته کم‌فشار و با احتیاط. چون منتظرم تا MRI جدیدم را پزشک ببیند و بعد از اینکه نظر نهایی اش را به من اعلام کرد، همزمان با ادامه تمریناتم، پروسه درمانی‌ام را نیز تحت نظر و مراقبت کامل جلو ببرم. آسیب دیدگی و مصدومیت هم جزئی انکارناپذیر از ورزش قهرمانی است. بنابراین من مشکلی با حادثه پیش آمده ندارم و به امید خدا با قدرت به مسیر قهرمانی ادامه می‌دهم. چون برای سال آینده که سال شلوغ و پرمسابقه‌ای برای کاراته است برنامه دارم و هدفگذاری کردم.»
 
هر وقت توان مبارزه نداشته باشم خداحافظی می‌کنم
پورشیب در خصوص پشتوانه‌سازی در کاراته و زمان خداحافظی‌اش از دنیای قهرمانی معتقد است: «مطمئن باشید هر وقت احساس کنم دیگر توان مبارزه ندارم و پایان دوره قهرمانی‌ام فرا رسیده است، خودم با دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنم تا جا برای جوانان جویای نام خالی شود. مطمئناً کاراته ایران پشتوانه‌های غنی و توانمندی دارد که اگر درست هدایت و حمایت شوند، می‌توانند در آینده‌ای نزدیک مایه مباهات ورزش و کاراته ایران باشند. فقط این پشتوانه‌ها نیازمند توجه بیشتر و حمایت ویژه هستند تا شکوفا شده و در دنیا بدرخشند.»

ZOOM

حضور روس‌ها در بازی‌های آسیایی به ما انگیزه می‌دهد
دارنده دو نشان طلا و برنز بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو و جاکارتا در خصوص سومین حضورش در بازی‌های آسیایی هانگژوی چین و اضافه شدن روسیه و بلاروس به کشورهای آسیایی حاضر در این دوره از بازی‌ها تأکید دارد: «من سابقه حضور در دو دوره بازی‌های آسیایی و کسب دو نشان ارزشمند در این تورنمنت معتبر را دارم. قطعاً مثل تمام ملی‌پوشان کاراته، هدف من هم پوشیدن لباس تیم ملی در هانگژو برای کسب سومین مدالم در این آوردگاه بزرگ و معتبر است. اما خب باید ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود و اصلاً نظر کادرفنی برای ترکیب اعزامی به بازی‌های آسیایی چین چیست. اما مطمئناً جدا شدن روسیه و بلاروس از رقابت‌های اروپایی و پیوستن آنها به ورزش آسیا در اغلب رشته‌های ورزشی می‌تواند باعث بالارفتن سطح کیفی مسابقات مختلف در قاره آسیا شود. در بازی‌های آسیایی هم ما از حضور کاراته‌کاهای قدرتمند روسیه و بلاروس استقبال می‌کنیم چون این اتفاق بدون تردید باعث رشد بیشتر کاراته قاره آسیا می‌شود. در آسیا هم کاراته رشد بسیاری داشته است و اغلب کشورهای آسیایی الان جزو مدعیان کاراته در آسیا و جهان به شمار می‌روند. کشورهایی مثل ژاپن، عربستان، اردن، چین، قزاقستان، ازبکستان و... رشد چشمگیری در رشته رزمی کاراته داشتند و دیگر در تورنمنت‌های مختلف زنگ تفریح نخواهند بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی