صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • فوتبال جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و چهل و دو - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و چهل و دو - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تحقق یک جوانگرایی واقعی در تیم ملی چه زمانی فرا می‌رسد؟

وقــــت «گـــل نی»!

وصال روحانی
روزنامه نگار
 آنقدر صحبت از لزوم جوانگرایی در تیم ملی فوتبال ایران به میان آمده که این تصور به وجود می‌آید زمینه‌های این کار آماده و نیروهای محق در دسترسند. کم‌توجهی به نسل جوان در دهه اخیر سبب شده یک تیم ملی پیر روی دست مسئولان امر بماند و این مسأله حتی با وجود توجه به کارلوس کی‌روش به برخی جوانان بالنده فوتبال‌مان در دهه گذشته و استفاده نسبی این مربی از آنها هرگز رفع نشده و به نشانه آن تیم اعزامی ایران به هر دو میدان جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیای 2023 از پیرترین تیم‌های حاضر در آن رقابت‌ها برشمرده شدند. امیر قلعه‌نویی هم که از یک سال پیش به جای کی‌روش سرمربی یوزها شد، نه تنها از سن آنها نکاست بلکه بر قدمت تیم ملی افزود و ترکیب انتخابی او برای 6 دیداری که یوزها در این جام آسیایی برگزار کردند، سرشار از نفرات مسن بود و تک بازیکنان جوان تیم نیز در بازی‌ها مشارکتی نداشتند و از روی نیمکت یا سکوها مسابقه‌ها را تعقیب و تماشا می‌کردند.
 
سبقه بدی که دائماً منفی‌تر می‌شود
امروز هم که با نزدیک شدن زمان برگزاری هفته بیست و یکم لیگ و تعطیلی موقتی و دو هفته‌ای این رقابت‌ها فهرست منتخب قلعه‌نویی برای دو مسابقه رفت و برگشت با ترکمنستان در دهه اول فروردین 1403 شکل و قوام لازم را در ذهن وی یافته و به زودی اعلام می‌شود با وجود دیده شدن احتمالی نام چند جوان شایق و آینده‌دار در این فهرست؛ کسانی که در روزهای 2 و 7 فروردین مقابل ترکمن‌ها صف‌آرایی می‌کنند همان مسن‌ها و میانسالان آشنایی خواهند بود که در 12-10 سال اخیر پیوسته در تیم ملی به بازی گرفته شده‌اند و طیف سنی اکثرشان بین 28 تا 35 سال است. امید ابراهیمی 36 ساله ظاهراً در سطح ملی بازنشسته شده اما ژنرال احتمالاً 85 درصد از مسافران «قطر 2023» را برای دو بازی با ترکمن‌ها که ادامه‌ای بر مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026 است، فرا می‌خواند و ماجرا همان ماجرای سابق خواهد بود و بهانه همان بهانه کسالت‌بار قبلی که چون جام جهانی ریسک‌بردار نیست و جای باتجربه‌ها است و استفاده از جوانان کم‌تجربه می‌تواند زیان‌های فراوانی داشته باشد، یک بار دیگر مجبور به تکیه بر شانه‌های مقاوم مردان کارآزموده هستیم. این در حالی است که کریم انصاری‌فرد 36 ساله، شجاع خلیل‌زاده 34 ساله و احسان حاجی‌صفی 35 ساله شده‌اند و حی مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند به 32 سالگی رسیده‌اند و رامین رضاییان هم 34 سال سن دارد. در جمع نفرات کنونی تیم ملی البته محمد محبی 27 ساله و مهدی قایدی 24 ساله نیز حضور دارند و طبعاً به درد امروز و آینده می‌خورند اما بقیه به سبب سن بالا «نفس بریده» و از تک و تا افتاده به جام جهانی 2026 خواهند رسید و سبقه منفی ما در مورد داشتن یک تیم ملی پیر و کم‌‌نشاط و بدون نوآوری‌های نسل جوان را سنگین‌تر و ضخیم‌تر خواهند کرد.
 
همه جوانانی که واجد شرایطند
آیا همه اینها به این معنا نیست که زمان اجرای یک جوانگرایی واقعی در تیم ملی همچنان نامشخص است و شاید فقط در «وقت گل نی» تحقق یابد؟! جواب این سؤال را به آینه و اتفاقات آن می‌سپاریم اما جوانان لایقی که می‌توانند و باید در فهرست‌های بعدی قلعه‌نویی جایی بیابند، اینها هستند:
* محمد امین حزباوی مدافع 21 ساله السد قطر در چند فهرست ژنرال در طول سال رو به اتمام جای داشت اما در لیستی که مربوط به مسافران جام ملت‌ها می‌شد، نادیده گرفته شد. این رویداد اعتراض منتقدانی را برانگیخت که می‌گفتند حزباوی به سبب بازی دائمی‌اش در لیگ قطر با شرایط آنجا کاملاً آشنا است و می‌تواند چاره‌ساز باشد و چرا باید خط بخورد.
* محمد قربانی که در 22 سالگی بازوبند کاپیتانی سپاهان را هم بر دست بست و اخیراً به لیگ روسیه رفته و آنجا پیراهن تیم اورنبورگ را بر تن کرده، یک هافبک وسط دفاعی توانا است و به درد یوزها می‌خورد حذف او از واپسین لیست قلعه‌نویی هم که برای جام ملت‌ها بود، این مسأله را گواهی داد که امیرخان فقط در حرف مجری جوانگرایی است و نه در عمل.
* سامان فلاح مدافع پیشین پیکان و بازیکن این فصل گل‌گهر توسط قلعه‌نویی به جام ملت‌ها برده شده اما آنجا به خوبی و خوشی فقط بازی‌ها را تماشا کرد و حتی غیبت و مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی (که پنج ماه قبل از جام ملت‌ها روی داد) و آسیب دیدن صادق محرمی که در جریان این بازی‌ها شکل گرفت، بخت او را باز نکرد و موجب استفاده از وی نشد زیرا مسن‌ها باز صحنه‌گردان اصلی میدان‌ها بودند.
* حسین گودرزی در شمس‌آذر قزوین که یکی از پدیده‌های لیگ امسال بوده، در پست مدافع چپ نفوذی خوش درخشیده و شاید امیر قلعه‌نویی در فهرست تازه‌اش جایی را به او بدهد.
 رضا جعفری گلزن اول ملوان، محمدحسین اسلامی و محمدجواد محمدی از ذوب‌آهن و سعید سحرخیزان از گل‌گهر دیگر بازیکنان جوانی هستند که در مسیر دید و انتخاب قلعه‌نویی قرار دارند و آریا برزگر نیز همین‌طور ولی آریا یوسفی اگر هم از افراد مورد نظر ژنرال برای دو بازی با ترکمنستان بوده باشد، به سبب مصدومیت به این دو مسابقه نمی‌رسد. این نیز گفتنی است که ژنرال امکان فراخوانی صالح حردانی پیستون راست و ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی دو بال چپ آبی‌های تهرانی را دارد و همین‌طور محمدجواد حسین‌نژاد را. آخری از خلاق‌ترین هافبک‌های جوان شاغل در لیگ ایران و از بازی‌سازان اصلی سپاهان است و فقط مویی با راهیابی به فهرست نهایی بازیکنان اعزامی به جام ملت‌ها فاصله داشت و قلعه‌نویی نام او را در روز آخر خط زد تا جا برای سردار آزمون باز شود. آینده همه نام‌های جوانی که اسم‌شان آمد، بستگی به میزان عزم ژنرال در مورد استفاده از جوان‌ترها دارد و اینکه او واقعاً در پی این کار است یا برای انجام آن به همان تاریخ «گل نی» می‌اندیشد!

جستجو
آرشیو تاریخی