printlogo


کد خبر: 56221تاریخ: 1394/8/27 00:00
شکسته شدن طلسم شکست‌ناپذیرها




تیم فوتبال گوام در خانه خود اولین شکستش را در مقدماتی جام جهانی پذیرا شد. گوامی‌ها پیش از بازی برابر ایران، در خانه و در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هند و ترکمنستان را شکست داده بودند و عمان را نیز متوقف کرده بودند. به این ترتیب تیم شکست‌ناپذیر گوام در خانه مقابل ایران شکست خورد تا این طلسم سرانجام شکسته شود.
گل‌های یک شکل
نکته قابل توجه اینکه در این دیدار هر 6 گل شاگردان کی‌روش تقریباً به یک شکل به ثمر رسید. تیم ملی ایران با کارهای ترکیبی، نفوذ از عمق و پاس‌های رو به عقب، گل‌های خود را به ثمر رساند و از زدن گل با ضربه سر خبری نبود.
تداوم روند شکست‌ناپذیری کی‌روش
روند شکست‌ناپذیری کی‌روش در دیدار مقابل تیم‌های آسیایی به 21 بازی رسید. تیم ملی ایران پس از اینکه در تاریخ اول خرداد 1392 در دیداری تدارکاتی مقابل عمان 3 - یک شکست خورد تا به امروز در 21 دیدار از هیچ تیم آسیایی دیگر در زمان مربیگری کی‌روش شکست نخورده است تا سرمربی تیم ملی از این حیث به رکورد قابل توجهی دست پیدا کند. ایران در این 21 بازی 17 برد و 4 تساوی به دست آورده است.
اولین حضور، اولین گل
کمال کامیابی‌نیا در اولین بازی فیکس ملی بزرگسالان گلزنی کرد تا حسابی کام ایرانی‌ها را شیرین کند. کامیابی‌نیا هافبک ملی‌پوش پرسپولیس از محرومیت امید ابراهیمی و غیبت سعید عزت‌اللهی نهایت بهره را برد و در دومین بازی ملی خود برابر گوام زننده گل دوم تیم ملی بود تا خیال شاگردان کارلوس کی‌روش را در همان نیمه نخست آسوده کند. کمال در حالی روزهای خوبش در فوتبال ایران را ادامه داد که چند سال پیش در تیم ملی امید باوجود دواخطاره بودن در بازی رفت با عراق در اربیل به میدان رفت تا برتری شاگردان علی منصوریان با رای کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا به شکست 3- صفر تبدیل شود و تیم ملی از رسیدن به مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک 2012 لندن بازبماند. اتفاقی که برای مدت‌ها سوژه اصلی محافل فوتبالی ایران و آسیا بود باعث شد تا کمال کامیابی‌نیا روزهای پرتنشی را تجربه کند اما با گذشت چند سال این بازیکن به تیم ملی بزرگسالان رسید و با پیراهن شماره 11 توانست در دومین بازی ملی‌اش گل هم بزند تا روزگار بر وفق مرادش پیش برود. این اولین تجربه کمال کامیابی‌نیا به عنوان بازیکن فیکس برای تیم ملی است. کامیابی‌نیا برابر ترکمنستان ١٠ دقیقه به عنوان یار جانشین بازی کرد اما بازی با گوام اولین بازی فیکس ملی او بود.
دبل شماره 9
مهدی طارمی مهاجم تیم ملی ایران، بازهم در برابر گوام دبل کرد. تیم ملی ایران توانست ٦- صفر به مانند بازی رفت گوام را شکست دهد. مهدی طارمی که در بازی رفت دو گل زده بود، در بازی برگشت نیز توانست دبل کند. به جز طارمی گلزن مشترکی در بازی رفت و برگشت وجود نداشت. با این دو گل، طارمی در تیم ملی شش گله شد. مهدی طارمی برای اولین‌بار در بازی‌های اخیر تیم‌ملی در پست وینگر چپ به بازی گرفته شد با این شرح وظایف که از کانال‌های میانی خط دفاع گوام برای خود و سایر بازیکنان تهاجمی تیم‌ملی موقعیت خلق کند.
درخشش نیمه کاره ترابی
مهدی ترابی به روند درخشان خود در تیم ملی ادامه داد اما افسوس این درخشش با مصدومیت ناگهانی وی نیمه کاره ماند. گل اول ایران برابر گوام خیلی زود زده شد و این گل از همکاری فوق‌العاده دو مهدی به ثمر نشست. مهدی ترابی با یک حرکت عالی و پاس بسیار خوب ترابی را در موقعیت گل قرار داد و طارمی قدر این موقعیت را دانست. در این صحنه مهدی ترابی جوان اول این روزهای تیم ملی که پرتلاش‌ترین بازیکن ایران هم نشان داد وقتی توپ را تصاحب کرد چند گام به جلو برداشت و با پاسی عمقی مهدی طارمی را در موقعیت گلزنی قرار داد تا طارمی چراغ اول را روشن کند. در این گل پاس مهدی ترابی واقعا از گل زیباتر بود چون هم دقیق بود هم هوشیارانه تا نشان دهد کی‌روش بی دلیل به این جوان آینده دار بها نداده است. ترابی که تا کنون سه گل ملی زده، موفق شد که اولین پاس گل ملی‌اش را نیز بدهد. با وجود این ترابی به واسطه یک مصدومیت ناگهانی و عجیب بعد از یک نیمه درخشان در دقیقه 44 به شکل اجباری با شجاعی تعویض شد تا درخشش او در این بازی نیمه کاره باقی بماند. جالب اینکه جانشین ترابی نیز در این بازی گل زد!
هماهنگی کریم و طارمی
شماره 10 تیم ملی بعد از مدت‌ها به ترکیب اصلی برگشت و گل زد تا نشان دهد به روزهای خوبش برگشته است. کریم انصاری فرد که روزگاری از او به عنوان جانشین شایسته علی دایی در نوک پیکان خط حمله ایران نام برده می‌شد بعد از مدت‌ها دوری از اردوهای تیم ملی از سوی کارلوس کی‌روش در لیست نفرات دعوت شده قرار گرفت تا این شانس را پیدا کند علاوه بر افزایش بازی‌های ملی دوباره موتور گلزنی در رده ملی را روشن کند. انصاری فرد مقابل ترکمنستان 90 دقیقه روی نیمکت نشست اما در مصاف با گوام به عنوان مهاجم نوک در ترکیب اصلی به میدان رفت و نمایش خوبی هم ارائه داد تا جایی که دهمین گل ملی خود را به ثمر رساند و روی حداقل دو گل دیگر هم نقش اساسی را ایفا کرد تا بازگشت شکوهمندانه‌ای به تیم ملی داشته باشد. کریم انصاری فرد اولین گل ملی خود را وارد دروازه ایسلند کرده بود.
 نکته مهم‌تر درباره انصاری‌فرد، هماهنگی جالب او با مهدی طارمی بود. دو بازیکنی که برای اولین بار در کنار هم پیکان خط آتش تیم‌ملی را تشکیل داده بودند، همکاری فوق‌العاده‌ای داشتند. کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی به صلاحدید کارلوس کی‌روش مقابل گوام در پیکان خط آتش تیم‌ملی ایران قرار گرفتند. 9 و 10 تیم‌ملی در طول بازی بارها با هم همکاری نزدیکی داشتند و موقعیت‌های زیادی برای گلزنی خلق کردند. کریم و طارمی که برای اولین‌بار بود در کنار هم بازی می‌کردند، در سیستم 1ـ3ـ2ـ4 کارلوس کی‌روش بارها تا مرز گلزنی پیش رفتند آن هم به خاطر شناخت خوبی که از هم داشتند.  انصاری‌فرد مهاجم نوک بود و تمام توپ‌ها در محوطه جریمه به او ختم می‌شد. حرکات ترکیبی انصاری‌فرد و طارمی این امیدواری را ایجاد کرد که تیم‌ملی در فاز تهاجمی هیچ وقت نگران غیبت مهر‌ه‌های کلیدی‌اش نباشد چون در روزهایی که نه خبری از رضا قوچان‌نژاد بود، نه سردار آزمون عملکرد خیره‌کننده طارمی و انصاری‌فرد زمینه برد پرگل ایران را فراهم کرد. اوج همکاری‌های این دو نفر در صحنه گل دوم طارمی و تک گل انصاری‌فرد رقم خورد و صحنه‌های جالبی را از 9 و 10 تیم‌ملی به معرض نمایش گذاشت.
بازگشت شجاعی بعد از ٥٣٩دقیقه
مسعود شجاعی بعد از ٥٣٩ دقیقه دوری از ترکیب تیم ملی برابر گوام به زمین آمد و حتی گلزنی کرد. مسعود شجاعی پس از اینکه در بازی با ترکمنستان تنها ٤٥ دقیقه اول را بازی کرده بود، حضوری در تیم ملی نداشت اما برابر گوام بعد از مصدومیت ترابی دردقیقه ٤٤ به میدان آمد. او که پس از ٥٣٩ دقیقه برای تیم ملی به میدان آمده بود توانست در نیمه دوم ضربه پنالتی را به گل تبدیل کند.
یک در 7!
رامین رضاییان در هفتمین بازی ملی خود توانست اولین گل ملی‌اش را برابر گوام به ثمر برساند. رامین رضاییان که اصولا مدافع کنار گلزنی به حساب می‌آید توانست در هفتمین تجربه ملی، طلسم گل نزدنش در تیم ملی را بشکند و سومین گل ایران را برابر گوام به ثمر برساند. در صحنه گل رضاییان پاس فوق‌العاده مهدی طارمی، ارزشی فراتر از یک گل داشت.
برد سرخ!
در پیروزی تیم ملی برابر گوام پرسپولیسی‌ها نقش پررنگی داشتند. جالب است که روی هر 6 گل تیم ملی پرسپولیسی‌های فعلی و سابق نقش پررنگی داشته‌اند. 3 گل اول تیم ملی را مهدی طارمی، کمال کامیابی‌نیا و رامین رضاییان، 3 بازیکن حال حاضر پرسپولیس زدند، روی گل چهارم روی مهدی طارمی پنالتی شد و شجاعی زد و گل پنجم را هم کریم انصاری فرد، مهاجم سابق پرسپولیس به ثمر رساند. گل ششم تیم ملی را هم طارمی زد تا روز عالی پرسپولیسی‌ها در این بازی تکمیل شود. بازی‌های خوب پرسپولیس در این فصل باعث شده که بازیکنان این تیم نقش پررنگی درترکیب کی‌روش داشته باشند. آنها به خوبی از پس وظایف شان برآمدند.
اتوبانی که از بازی گوام – ایران می‌گذشت!
همانطور که پیش‌بینی می‌شد ورزشگاه محل برگزاری دیدار ایران برابر گوام استانداردهای مناسبی نداشت. گوامی‌ها در بازی‌های قبلی خود هم در شهر دودئو میزبان رقبای خود در گروه بودند و به خوبی از امتیاز میزبانی سود برده و امتیازات زیادی به حساب شان واریز کرده بودند. با دیدن شرایط حاکم بر ورزشگاه ملی شهر دودئو کاملا مشخص شد چرا گوامی‌ها در خانه به هیچ رقیبی باج نداده بودند چون ورزشگاه کمتر شباهتی به ورزشگاه‌های با حداقل استاندارد فیفا داشت و در تصاویر تلویزیونی بیشتر به یک پارکینگ اتومبیل کنار اتوبان شبیه بود تا ورزشگاه! عبور و مرور انواع و اقسام خودروها از قسمت جنوبی ورزشگاه نشان می‌داد گوامی‌ها امکانات سخت افزاری مناسبی برای میزبانی ندارند اگرچه تلاش آنها مهربانانه بوده است. به نظر می‌رسد دادن میزبانی به گوامی‌ها از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین فیفا براساس همان سیاست قبلی است که می‌خواهند کمک کنند تا فوتبال در تمامی نقاط مختلف قاره پهناور آسیا توسعه پیدا کند و علاقه‌مندان بیشتری جلب این رشته ورزشی پرطرفدار شوند تا به این ترتیب و با این نقاط ضعف در ساختارهای اولیه فوتبال به فکر تقویت خود در سال‌های آتی باشند. البته ایران هم در قیاس با سایر کشورهای مدعی فوتبال آسیا از نظر امکانات سخت‌افزاری با عقب‌ماندگی گسترده‌ای روبه‌رو است اما باز هم شرایط بسیار بهتری از کشورهایی همچون گوام دارد.
 


Page Generated in 0.0062 sec