printlogo


کد خبر: 56165تاریخ: 1394/8/27 00:00
سهراب مرادی: مشکلم یک بیماری نادر است
محال است بخشیده شوم





رضازاده بهتر از همه می‌فهمد یک مدال جهانی چقدر در زندگی تاثیر دارد
محسن وظیفه

وزنه‌برداری ایران با یک مشکل بزرگ مواجه شده است. مشکلی که در تاریخ ورزش وزنه‌برداری نظیر نداشته است. این برای اولین بار است که یک وزنه‌بردار که به دلیل دوپینگ محروم بوده، بازنشسته هم معرفی می‌شود. همین باعث شده تا این اتفاق عجیب عواقب عجیب تری هم داشته باشد. حالا سهراب مرادی علاوه بر شش ماه محرومیت باید 516 روز دیگر هم محرومیت داشته باشد. مدت زمانی که فدراسیون جهانی تهدید می‌کند حتی یک روز آن را هم نمی‌بخشد.
این یعنی پایان دوران قهرمانی یک وزنه بردار شایسته اما بدشانس! سهراب مرادی در صورتی که فدراسیون جهانی سر حرف خود بماند المپیک را هم از دست می‌دهد و این آخرین شانس سهراب خواهد بود. ظاهرا روزهای امید او به ثانیه شمار افتاده است.
اگر این ثانیه شمار از پنج‌شنبه بگذرد و سهراب بخشیده نشود کار برای او تمام است. به همین دلیل سراغ او رفتیم تا درباره آخرین وضعیتش گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگویی که البته حرفهای زیادی دارد اما در نهایت به گفته سهراب مرادی این حرفها هیچ کمکی به او نمی‌کند.
 
درباره این وضعیت عجیب که به وجود آمده می‌توانی توضیح بدهی؟
 چه توضیحی بدهم. همه اتفاقات عجیب و غریب دنیا برایم رخ داده دیگر حرفی برای گفتن ندارم. چه بگویم. مثل بیماری نادر که برایش علاجی نیست دامانم را گرفته.
الان در این چند روزی که علی مرادی به آمریکا رفته اتفاقی جدید برای تو رخ داده؟
 نه هنوز خبری نیست. البته از حق نگذریم علی مرادی بیشتر از من حرص و جوش می‌خورد. تلاش زیادی هم کرد اما خب هنوز به نتیجه نرسیده است.
در این روزها حرف زدن کمی سخت شده چرا که شایعات زیادی به راه افتاده است!
 خب من هم می‌شنوم اما حرفهای بی‌فایده‌ای است. شنیدم که عنوان می‌کنند به خاطر اختلاف آیان و علی مرادی به این روز افتاده‌ام اما این قانون در کتاب نوشته شده چه ربطی به اختلاف مرادی و آیان دارد.
چطور می‌شود که با وجود همه این تلاش‌ها هر روز محرومیت تو بیشتر می‌شود؟
 چون هیچ وقت در هیچ جای دنیا یک ورزشکار محروم را بازنشسته اعلام نمی‌کنند! الان فدراسیون جهانی سوال می‌کند که چه دردی داشتید این وزنه‌بردار محروم را بازنشسته اعلام کردید؟ در هیچ دوره‌ای از تاریخ سابقه نداشته وزنه‌برداری که محروم است بازنشسته اعلام شود و من اولین وزنه‌بردار هستم که حالا هم این قوانین درباره من باید اجرا شود. قانون می‌گوید وقتی وزنه‌برداری که محروم بوده بازنشسته اعلام شد باید علاوه بر 6 ماه محرومیت 516 روز دیگر هم اضافه از میادین محروم باشد.
خب چرا این کار را با تو کردند؟
 نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد. من با کسی خصومتی نداشتم. بهترین رابطه را با رضازاده داشتم. چه در دوره‌ای که وزنه‌بردار بود و چه در دوره‌ای که مربی و بعد سرپرست فدراسیون و بعد هم که رییس شد. همیشه با او رابطه خوبی داشتم. البته رضازاده می‌گوید در جریان این نامه نیست و باید این ماجرا را باور کرد.
باید باور کرد؟
 به هر حال چاره‌ای نداریم!
مگر فدراسیون جهانی باور می‌کند؟
 به هر حال من نامه را امضا نکرده‌ام. رضازاده هم که خبر ندارد. ضمن اینکه کدام آدم عاقلی این کار را می‌کند؟ رضازاده راست می‌گوید احتمالا سیستم اداری تصادفی و به اشتباه این نامه را ارسال کرده است.
یعنی امیدوار هستی به مسابقات جهانی برگردی؟
 خیلی دوست دارم که برگردم چرا که خیلی زحمت کشیدم. اگر به مسابقات جهانی یا المپیک نرسم عدالت زیر سوال می‌رود اما در عین حال می‌دانم که محال است قانون را به خاطر یک نفر تغییر بدهند. من مدتها در اردو بوده‌ام و تمرینات زیادی را هم انجام داده‌ام.
و حالا باید پای تلویزیون بنشینی و مسابقات را تماشا کنی.
 نمی‌دانم چه جوری باید این وضعیت را تحمل کنم اما چاره‌ای هم ندارم. من همه زندگی‌ام را برای گرفتن این مدال گذاشتم اما حالا نمی‌توانم آن را به دست بیاورم. هیچکس به اندازه رضازاده نمی‌تواند درک کند که یک مدال در زندگی شخصی و اجتماعی یک ورزشکار چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد. حتما الان او خودش را جای من می‌گذارد و می‌داند که چه روزهایی را پشت سر می‌گذارم.
امیدواریم حداقل اگر به جهانی آمریکا نرسیدی برای بازی‌های ریو آماده شوی؟
 خیلی کار سختی است. هیچ کس از فردای خود خبر ندارد. نمی‌دانم به مسابقات ریو اصلا برسم یا نه؟ قرار بود جهانی آمریکا سکوی پرتاب من شود اما سکوی ناامیدی من شد. تماشای مسابقات از تلویزیون لحظات سختی را برایم رقم خواهد زد. نمی‌دانم چه زمانی می‌توانم برگردم.
واقعا از گرفتن مدال جهانی مطمئن بودی؟
 مسابقات که شروع شد منتظر وزنه زدن وزنه‌بردار قزاق که فکر می‌کنم بهترین وزنه را بزند بمانید. او سال گذشته در مجموع 408 کیلوگرم زده و امسال هم بهترین خواهد بود! خیلی حسرت می‌خورم که چرا نیستم؟ حتما رکوردی بالاتر از او می‌زدم.
 
 
 


Page Generated in 0.0059 sec