printlogo


کد خبر: 56160تاریخ: 1394/8/27 00:00
جرقه‌ای که یک سال بعد از اینچئون زده شد
تلاش برای گرفتن سهم بیشتر از 510 مدال





ایران ورزشی- کمیته ورزش‌های پایه و پرمدال دوباره جان گرفت. یک بار در سال 81 و در زمان معاونت علی کفاشیان در سازمان وقت ورزش، کمیته رشته‌های پایه شکل گرفت و چند صباحی بعد از بازی‌های آسیایی دوحه، کمیته‌ای با نامی که امروز شکل گرفته، آغاز به کار کرد. در گام اول، سه فدراسیون شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک عضو بودند و در گام بعدی هفت فدراسیون در ترکیب کمیته رشته‌های پرمدال قرار گرفتند به طوری که کنار این سه رشته پایه، قایقرانی، دوچرخه سواری، تیراندازی و بوکس هم دعوت شدند تا کار ویژه‌ای در این رشته‌‌ها صورت گیرد، با این امید که شانس مدال‌آوری ایران در رشته‌های پرمدال بالا برود و دلخوشی صرف به کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو پایان یابد اما این کمیته هم مثل قبلی سرانجام خاصی نداشت چراکه انتظار مسوولان فدراسیون‌هایی که عضو شدند، این بود که بودجه‌ای مجزا داشته باشند اما شرایط سازمان وقت تربیت بدنی و البته حاشیه‌های زیاد زمان علی آبادی، اجازه پیشرفت این کمیته را نداد و بعد از چند جلسه، کار متوقف شد.
***
شاید بتوان گفت بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون بود که دوباره همه یاد رشته‌های پایه و پرمدال افتادند و سهم ناچیز ورزش ایران از رشته‌های مدال‌آور. حتی کیومرث هاشمی در نشست بررسی عملکرد کاروان ایران هم روی این موضوع دست گذاشت که سهم ورزش ایران از 510 مدال از 6 رشته پرمدال (که البته در کمیته رشته‌های پرمدال رشته بوکس هم به این لیست اضافه شده اما این رشته به نسبت بقیه سهم کمتری در جدول توزیع مدال‌ها دارد)، تنها 17 مدال بوده است و این یعنی تقریبا هیچ. در حالی‌که کاروان چین در مجموع توانست 196 مدال از این شش رشته کسب کند. کره جنوبی که میزبان بازی‌ها بود 77 مدال و ژاپن 102 مدال از این شش رشته گرفتند و قزاقستان که چهارم شد، توانست 35 مدال بگیرد. همین چند عدد کافی است تا نشان دهد وضعیت ایران در رشته‌های پایه و پر مدال چگونه است. وضعیتی که پرسش‌های زیادی را پیش روی مسوولان جدید این کمیته قرار می‌دهد؟ مثل این پرسش که آیا با تشکیل دوباره این کمیته می‌توان امیدوار بود که سهم ورزش ایران در رشته‌های پرمدال حداقل برای بازی‌های آسیایی 2022، بیشتر شود؟ یافتن پاسخ برای این پرسش ها، ساز و کار این کمیته و شرح وظایفی که برایش در نظر گرفته شده، موضوع مهمی است که حتما در روزهای آینده به آن پرداخته می‌شود و فعلا همین که بعد از حدود 6 سال، دوباره مسوولان به فکر رشته‌های پرمدال افتاده‌اند را باید به فال نیک گرفت.


سجادی، رییس کمیته رشته‌های پرمدال
محمود گودرزی در احکامی نصرا... سجادی را به عنوان رییس کمیته رشته‌های پرمدال و پایه منصوب کرد. همچنین شاهرخ شهنازی، رامین احمدی طباطبایی، عبدی افتخاری، مریم منظمی، احمد ناطق نوری، محسن رضوانی، جعفر درویش‌زاده، مجید کیهانی، سیدمهدی هاشمی، غلامرضا امینی، خسرو قمری و اصغر رحیمی به عنوان اعضای این کمیته منصوب شدند ضمن اینکه قرار شده، علی رغبتی، دبیری کمیته ورزش‌های پایه و پر مدال را به پیشنهاد سجادی بر عهده داشته باشد.

گودرزی: ایران از چمدان رشته‌های پرمدال سهمی ندارد
محمود گودرزی در نشست کمیته رشته‌های پایه و پرمدال از اهمیت این رشته‌ها می‌گوید. وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه رشد در دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک یعنی تضمین نتیجه گیری و مدال‌آوری در المپیک، می‌گوید: «آنهایی که در المپیک صاحب جایگاه هستند در رشته‌های پایه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اکثر مدال‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، این رشته‌ها به خاطر اهمیتی که از هر نظر در تمام دنیا دارند تبدیل به اصلی‌ترین و پرمدال‌ترین رشته‌ها در رقابت‌های معتبر شده‌اند.» گودرزی با این توضیح به وضعیت ایران اشاره دارد: «متاسفانه ورزش ایران از این چمدان پرمدال سهمی ندارد و به ویژه در رقابت‌های المپیک دست ما از مدال‌های پرشمار این رشته‌ها کوتاه است که همین مساله باعث فاصله ما با کشورهای دیگر در عرصه المپیک می‌شود.» گودرزی با اشاره به اینکه هدف این کمیته سرعت بخشیدن به روند نتیجه‌گیری در رشته‌های پایه است، ادامه می‌دهد: «من از روسای فدراسیون‌ها انتظار دارم با مطالعه دقیق و علمی رشته خود در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ای راهبردی را برای حرکت پرشتاب به سمت نتیجه گیری در المپیک و آسیایی ارائه دهند و بدون تکیه بر نداشته‌ها و کمبود‌ها با آنچه که در اختیار دارند بهترین راه حل را پیدا کنند و از آرمانگرایی‌های بی‌ثمر و غیرراهبردی دوری کنند.»
 


Page Generated in 0.0053 sec