printlogo


کد خبر: 56002تاریخ: 1394/8/25 00:00
مدرس فیفــا: داور چهـارم بازی ذوب - پرسپولیس مقصر است!
محرومیت داوران و گم شدن 5 هزار دلار فیفـــا درکلاس توجیهـــی




مهدیه‌ دریابیگی
مدرس فیفا آمده بود تا با پخش کردن کلیپ‌های داوری اشتباهات داوری ایران را در کلاس توجیهی مشخص کند. نماینده فیفا می‌دانست که جو فوتبال ایران به خاطر بازی پرسپولیس و ذوب به هم ریخته و چند داور محروم شده‌اند. مسوولان کمیته داوران هم داوران لیگ برتر را دعوت کردند تا بعد از تعطیلات دوباره جو بازی به خاطر اشتباه داوری به هم نریزد اما در این کلاس داوران بزرگی حضور نداشتند. از یدا... جهانبازی که چهره جنجالی بازی پرسپولیس و ذوب بود و این روزها اسمش بر سر زبان‌ها است تا کرمانشاهی که شرکت نکردن در این کلاس برایش گران تمام شد و بازی پرسپولیس و استقلال اهواز را از او گرفتند و به خورشیدی دادند! (ترکی، فغانی، قهرمانی، جهانبازی و کرمانشاهی) غایبان بزرگ این کلاس بودند. فیفا برای این کلاس 5 هزار دلار هزینه در نظر گرفته بود، لباس‌های داوران توسط فیفا به این کلاس‌ها فرستاده شده بود و از این لحاظ برای نخستین بار در این فصل داوران مشکل نداشتند. هزینه رفت و آمد مدرس را هم فیفا داده بود اما با این همه برنامه‌ریزی دقیق فیفا معلوم نشد که چرا داوران را به خوابگاهی بردند که شبیه پادگان بود و نوع برخورد با آنها باعث شد تا همه داوران یاد دوران سربازی بیفتند! از اتاق‌هایی که برای داوران در نظر گرفته بودند تا غذایی که برای آنها تهیه شده بود همین ذهنیت را در آنها ایجاد می‌کرد و همه از هم می‌پرسیدند پس 5 هزار دلاری که فیفا برای این کلاس‌ها در نظر گرفته شد کجا رفت و چرا با چنین امکاناتی از داوران پذیرایی کردند!
در کنار جو نامناسب خوابگاه و غیبت داوران بزرگ، یک مساله دیگر هم فضای این کلاس را تحت تاثیر قرار داد. گفته شد قرار است تست گرفته شود، تعدادی از داورانی که مصدوم بودند از جمله حق‌وردی و حا‌جی پور نزد عنایت رفتند و ماجرا را با او در میان گذاشتند عنایت هم به آنها اجازه داد که با ارائه گواهی پزشکی در تست شرکت نکنند اما حرف اصفهانیان چیز دیگری بود و حتی با گواهی پزشکی هم داورانی که در تست شرکت نکردند را از حضور در نیم فصل محروم کرد! ماجرای تست گرفتن از داوران از این قرار بود که نماینده فیفا اعلام کرد هر داوری که شرایط تست ندارد می‌تواند اطلاع بدهد و در تست شرکت نکند اما وقتی تعداد داورانی که نمی‌خواستند در تست شرکت کنند زیاد شد نماینده فیفا گفت که این موضوع را گزارش می‌کند و همین مساله باعث شد تا اصفهانیان حضور در تست را اجباری کند و در این میان حق داورانی که گواهی پزشکی ارائه داده بودند ضایع شد.
به گواه شاهدان و مصاحبه‌‌های مسوولان کمیته داوران حق وردی و حاجی‌پور به دلیل مشکل مصدومیت و سیدعلی، عیوض محمدی و سیف‌ا... ‌پور به دلیل آماده نبودن در تست از لحاظ کمیته داوران محرومان داوری تا نیم فصل هستند! در حالی که پیش از اجرای تست عنایت قبول کرده بود داورانی که گواهی پزشکی دارند در تست شرکت نکنند. در این شرایط و با توجه به اینکه در کلاس اسامی محرومان مطرح شد صدای اعتراض‌ها بالا رفت و داورانی که در کلاس حضور داشتند به شرکت نکردن بعضی از داوران اشاره کردند و در این حین بود که عنایت اعلام کرد: «جهانبازی، قهرمانی و کرمانشاهی» نیز به دلیل نیامدن در کلاس محروم می‌شوند و تا نیم فصل قضاوتی نخواهند داشت! خلاصه اینکه بازار محرومیت در کلاس توجیهی داغ بود و مسوولان کمیته داوران برای اینکه نشان دهند سفت و سخت ایستاده‌اند و تا پایان فصل به داوران سخت خواهند گرفت داوران زیادی را از قضاوت محروم کردند!
در میان هیاهوی محرومیت‌ها و دلخوری داوران از عدم هماهنگی رییس دپارتمان و کمیته داوران اما تدریس مدرسان فیفا برای داورانی که فصل سختی را شروع کرده بودند جالب و پر بار بود. فیلم بازی جنجالی پرسپولیس و ذوب را به مدرس فیفا دادند تا در مورد اشتباه گروه داوری بحث کند، این بحث که یک ساعتی به طول انجامید نکته قابل توجهی داشت. برخلاف اینکه طی روزهای گذشته جهانبازی و میرزابیگی مورد هجمه قرار گرفتند و به داور و کمک داور جنجالی لیگ معروف شدند، اتفاقا خطاب مدرس فیفا به این دو نفر نبود و بیشتر بحث او روی داور چهارم بازی بود. مدرس فیفا معتقد بود که داور چهارم فقط نقش بالا و پایین بردن تابلوی تعویض را در کنار زمین ندارد و باید در کنار زمین دایما در حال رفت و آمد باشد و خیلی از تصمیمات را او به داور گوشزد کند. بعد از اینکه مدرس فیفا کلی به مهدوی داور چهارم بازی گیر داد از دور بودن داور به صحنه‌ها و اضافه وزن او گلایه داشت و معتقد بود در این صحنه جهانبازی در دادن کارت قرمز عجله کرده است! مدرس فیفا به این نکته اشاره داشت که شما چهار داور و هشت چشم در زمین هستید و نباید به همین راحتی نکته‌ای از نظر شما دور بماند. در کل کلیپ‌هایی توسط مدرس فیفا پخش شد و تدریس او مورد توجه داوران قرار گرفت و آنها به این نکته اشاره کردند که‌ ای کاش در ابتدای فصل این کلاس برگزار می‌شد.
اما نکته دیگری هم در این کلاس‌ها و در گرفتن تست وجود داشت! در هنگام تست یک مساله حاشیه‌ای به وجود آمد. پیروز سیف‌ا... پور که در هنگام تست دچار افت فشار شد و وقتی ماموران آمبولانس خواستند برای این داور سرم وصل کنند صدای داد و بیداد طرفین تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرد. سیف‌ا... پور معتقد بود که مامور آمبولانس مبتدی است و قادر نیست سرم وصل کند که همین مساله به مشاجره لفظی طرفین تبدیل شد و با وساطت اطرافیان غائله ختم به خیر شد هرچند که بعد از آن دیگر سیف‌ا... پور در کلاس شرکت نکرد. به این ترتیب کلاس توجیهی داوران با تمام حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌هایش روز شنبه به پایان رسید تا داوران دوباره خود را برای قضاوت در لیگ آماده کنند.


Page Generated in 0.0064 sec