printlogo


کد خبر: 55979تاریخ: 1394/8/25 00:00
مدیریت تیم‌های پایه؛ پستی تشریفاتی
مدیر فنی مقتدر کجاست؟




ناصر انصافی مقدم
شورای فنی کشتی فرنگی پس از تغییرات و تحولات اساسی که در ارکان اجرایی و فنی تیم ملی کشتی فرنگی ایران به خاطر نتایج ضعیف این تیم در پیکارهای جهانی لاس وگاس آمریکا به‌وجود آورد، برای حرمت گذاشتن به «حسن بابک» مدیر فنی پیشین تیم‌های ملی و راضی نگه داشتن وی تصمیمی گرفت که تا پیش از این در تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران سابقه نداشت و اکنون این شورا مانده است با این تصمیم خود چه بکند.
همواره این پرسش مطرح است در شرایطی که در سال‌های اخیر فقط یک مدیریت واحد برای تیم‌های ملی کشتی هر یک از دو رشته آزاد و فرنگی وجود داشته و رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تحت آن مدیریت واحد اداره و رهبری شده‌اند، آیا اساسا ضرورتی برای مدیریت تیم‌های ملی پایه (نونهالان، نوجوانان و جوانان) و جدا از رده سنی بزرگسالان وجود دارد یا خیر؟
در حال حاضر مسوولیت مدیریت فنی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران - که اهمیتی به مراتب بیشتر از تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان دارد، به‌ویژه آنکه تیم ملی بزرگسالان برای مهم‌ترین رویداد بین‌المللی ورزشی که همانا حضور در بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو است، آماده می‌شود - با چه کسی است؟ چرا که در حکم صادر شده برای «محمد بنا» فقط مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان به او تفویض و محول شده و این تیم که تا پیش از این و در سال‌های اخیر همیشه یک مدیر فنی قابل و توانا که در ابتدا خود «محمد بنا» و سپس «حسن بابک» بود را بالای سر خود داشت که رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان هم در حیطه وظایف آنها بود اینک و در آستانه حضور در بازی‌های المپیک آن را ندارد!
چگونه می‌شود شورای فنی کشتی فرنگی با توجه به اهمیت مساله حضور مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران در بازی‌های المپیک، ضرورتی برای وجود یک مدیر فنی توانمند و مقتدر در این تیم احساس نمی‌کند در حالی‌که شخصی همچون «محمد بنا» می‌تواند همچون گذشته با حفظ سمت سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان حداقل مدیر فنی این تیم باشد اما تیم‌های پایه که هیچ‌گاه راسا و به شکل مستقل مدیر فنی نداشته اند، امروز باید حتما مدیر داشته باشند؟
***
شورای فنی کشتی فرنگی پس از تحولات به‌وجود آمده در تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان به صورت غیابی برای «حسن بابک» که در سفر آمریکا به‌سر می‌برد، تصمیم گرفت بهتر است او دیگر مدیر فنی تیم ملی بزرگسالان نباشد ولی می‌تواند همچنان این مسوولیت را در تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان عهده دار باشد!
در حالی‌که حدس و گمان این شورا در ابتدای امر این بود که با در نظر گرفتن پست مدیریت فنی تیم‌های پایه برای بابک، او دیگر با این شورا و همچنین فدراسیون کشتی همکاری نخواهد کرد و خودش کناره‌گیری خود را اعلام می‌کند اما چنین نشد و برخلاف انتظار اعضای این شورا، بابک پس از بازگشت از سفر دو ماهه خود به ینگه دنیا همچنان خود را مشتاق و شیفته همکاری با فدراسیون کشتی در زمینه مدیریت تیم‌های پایه نشان داد و در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها حتی صراحتا گفت: «من در تیم ملی بزرگسالان، کار و مسوولیتم بیشتر بود و اکنون فرصتی ایجاد شده تا هم کارم کمتر شود و هم سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان را بهتر دنبال کنم. اگر حالا به من بگویند حاضری سرمربی کدام رده سنی باشی، می‌گویم نوجوانان»!
***
بابک دو هفته پیش در یک دیدار دوستانه با «رسول خادم» رییس فدراسیون کشتی که برخی از اعضای شورای فنی کشتی فرنگی هم در جریان کم و کیف آن نبودند، رسما به‌عنوان مدیر تیم‌های رده‌های سنی پایه انتخاب شد و مسوولیت جدید خود را پذیرفت ولی در ابتدای مسوولیت خود و در کمال تعجب به تماشای رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان ایران که در همین تهران برگزار شد، نیامد.
این در حالی است که او پیش‌تر و با فروتنی خاصی، علاقه مندی خود را به‌عنوان سرمربیگری تیم نوجوانان ابراز کرده بود حال آنکه پست مدیریت فنی از نظر اجرایی و فنی نسبت به سرمربیگری اهمیت و اشراف بیشتری دارد و در بعد فنی، دست‌کمی از مسوولیت سرمربیگری ندارد و وظیفه و مسوولیت او ایجاب می‌کرد حتما این رقابت‌های دو روزه را از نزدیک و از ابتدا تا انتها و از پشت میز اعضای کمیته فنی به تماشا بنشیند.
مگر در طول سال، بیش از یک بار مسابقه‌های کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان برگزار می‌شود که مدیر فنی تیم‌های پایه حاضر به تماشای آن نشد؟
شاید مسوولیت مدیریت فنی تیم‌های پایه کشتی فرنگی، یک سمت و پست تشریفاتی است که به اصطلاح برای خالی نبودن عریضه برای «حسن بابک» صادر شده تا ضمن حفظ حرمت وی، فاصله و وقفه‌ای بین او و کشتی فرنگی و همچنین فدراسیون کشتی ایجاد نشود و او همچنان راضی به ماندن شود!


Page Generated in 0.0054 sec