printlogo


کد خبر: 266227تاریخ: 1401/11/19 00:00
بلاتکلیفی وزنه‌بردار طلایی جهان برای حضور در المپیک پاریس
«هاشمی» بر سر دوراهی خداحافظی یا تغییر وزن!


رضاعباسپور
روزنامه نگار
کمتر از 2 سال تا شروع بازی‌های المپیک 2024 پاریس زمان باقی مانده است. زمانی که برای برخی چهره‌های شاخص وزنه‌برداری دنیا به واسط تغییر اوزان المپیکی و سازوکار کسب سهمیه ورودی به این دوره از بازی‌ها فرصت مناسب و غنیمتی شده که نهایتاً با کسب سهمیه المپیک به سودشان تمام می‌شود. اما برای برخی دیگر از ستاره‌های مدال‌دار و عنواندار جهانی و المپیک مانعی بزرگ و صعب‌العبور شده که گذشتن از آن سخت است و دشوار. یکی از این چهره‌های شاخص داخلی که تغییر اوزان و قوانین کسب سهمیه المپیک برایش به هفت خوان تبدیل شده است، «علی هاشمی» قهرمان طلایی وزنه‌برداری جهان در سال‌های 2017 و 2018 در دسته 109 کیلوگرم که حالا تغییر اوزان المپیکی مانع بزرگی پیش پای او برای تغییر وزن و حضور در المپیک 2024 پاریس قرار داده است. مانعی که ممکن است حتی منجر به خداحافظی هاشمی از دنیای قهرمانی شود.
تغییر اوزان المپیکی، اتفاقی تلخ برای هاشمی
علی هاشمی، ملی‌پوش ایلامی وزنه‌برداری ایران در طول مدت حضورش در رقابت‌های معتبر بین‌المللی وزنه‌برداری در دو دسته وزنی 102 و 109 کیلوگرم، توانسته صاحب مدال‌های خوشرنگ آسیایی، بازی‌های آسیایی و جهانی شود. او که توانست با درخشش در رقابت‌های گزینشی دو بار پیاپی سابقه حضور در بازی‌های المپیک 2016 ریو و 2021 توکیو را در کارنامه ورزشی و قهرمانی خود داشته باشد، با ‌وجود توانمندی و شایستگی‌اش در هیچ یک از المپیک‌هایی که در آن روی تخته رفت، نتوانست صاحب مدال ارزشمند المپیک شود. البته هاشمی در المپیک 2021 تا یک قدمی رسیدن به نشان برنز المپیک پیش رفت، اما بدشانسی مانع رسیدن او به مدال المپیک شد. بعد از المپیک 2021، تغییر و تحولاتی که در کادرفنی تیم‌ملی ایجاد شد و همچنین آسیب‌دیدگی‌های ملی‌پوش کهنه‌کار و باسابقه کشورمان باعث شد تا علی هاشمی نتواند آن صلابت، اقتدار و جنگندگی که روی تخته مسابقه داشت دوباره به نمایش بگذارد. همین موضوع نیز باعث شد تا قبل از رقابت‌های جهانی 2022 کلمبیا و در اردوی شمالی تیم ملی وزنه‌برداری در بابلسر، پس از حواشی (دعوای او با کیانوش رستمی در اردو)  که برای او ایجاد شد، این ملی‌پوش قید حضور در رقابت‌های جهانی را زده و به اجبار اردوی جهانی را ترک کند. البته سوای حواشی ایجاد شده در اردوی جهانی 2022 برای هاشمی، به نظر می‌رسد تغییر اوزان المپیکی، همین‌طور برخی از قوانین جهانی برای کسب سهمیه ورودی به المپیک  2024 پاریس نیز مزید بر علت شد تا دارنده نشان طلای سال‌های 2017 و 2018 جهان، بر سر دوراهی تغییر وزن یا خداحافظی با دنیای قهرمانی و وزنه‌برداری قرار بگیرد. حالا باید منتظر ماند و دید که علی هاشمی با توجه به شروع تورنمنت‌های کسب سهمیه ورودی به المپیک نهایتاً تصمیم به خداحافظی می‌گیرد، یا قرار است مثل برخی ستاره‌های وزنه‌برداری دنیا (مصطفی جوادی، کیانوش رستمی، اکبر ژورائف و روسلان نورالدینف ازبک و...) تصمیم به تغییر وزن گرفته و در یکی از اوزان 102 یا 102+ کیلوگرم جدید المپیکی برای کسب سهمیه پاریس تلاش کند؟

ترافیک غول‌های جهان در اوزان 102 و 102+ کیلوگرم
 یکی دیگر از چالش‌های قطعی پیش روی علی هاشمی برای تغییر وزن و رفتن به یکی از اوزان 102 یا 102+ کیلوگرم، ترافیک حضور غول‌های نامدار و عنواندار وزنه‌برداری جهانی داخلی و خارجی در هر دو دسته وزنی است. در دسته وزنی 102 کیلوگرم، چهره‌هایی همچون سهراب مرادی، رسول معتمدی، رضا دهدار، امیر حقوقی، رضا بیرالوند، سیدایوب موسوی به اضافه برخی چهره‌های نامدار خارجی همچون لسمان پارادایس از بحرین، فارس الباخ از قطر، رسول بک دولتف از قزاق، روسلان نورالدینف از ازبک و...، قطعاً کار را برای حضور هاشمی در این دسته وزنی و رسیدن به سهمیه المپیک بسیار دشوار و سخت خواهد کرد. در دسته وزنی فوق سنگین هم اوضاع از دسته 102 کیلوگرم به مراتب با حضور چهره‌هایی همچون علی داودی، آیت شریفی، محسن دادرس و علیرضا یوسفی و...، در بخش داخلی، همین‌طور لاشا تالاخادزه گرجستانی، گورمیناسیان بحرینی، وازارت لالیان ارمنستانی، اکبرژورائف ازبکستانی و من اسد از سوریه دشوارتر و نشدنی‌تر خواهد بود. زیرا هاشمی نه زمان دارد که بتواند رکوردهای خود را درحد رکوردهای مجموع فوق سنگین بالا ببرد و نه از نظر فیزیکی شرایط او اجازه حضور در دسته فوق سنگین را می‌دهد.


ZOOM

حضور در دو دوره از بازی‌های المپیک یعنی بازی‌های 2016 ریو و 2021 توکیو، علی هاشمی ملی‌پوش شناخته شده وزنه‌برداری ایران را به وزنه‌برداری باتجربه و کهنه‌کار تبدیل کرده است که با چم و خم کسب سهمیه و رسیدن به المپیک به خوبی آشنا است. اما باید منتظر ماند و دید که این ملی‌پوش کهنه‌کار و باتجربه، آیا می‌تواند در مسیر سخت و صعب‌العبوری که پیش رویش برای حضور در سومین المپیک قرار گرفته است، باز هم سربلند خارج شود، یا اینکه باید دیر یا زود منتظر خداحافظی اجباری هاشمی با دنیای قهرمانی باشیم؟


Page Generated in 0.0061 sec