printlogo


کد خبر: 265467تاریخ: 1401/11/9 00:00
مسیر دشوار پیش روی دختران وزنه‌برداری برای المپیک
سخت اما شدنی



رضا عباسپور
خبرنگار
 روزی که دختران وزنه‌برداری ایران، فعالیت حرفه‌ای خود را در ورزش ایران آغاز کردند، شاید کمتر کسی باور داشت که آنها بتوانند به این زودی خود را در وزنه‌برداری قاره آسیا و جهان پیدا کرده و بین مدعیان جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند! اما بیش از یک قرن تجربه و تاریخ پربار و طلایی وزنه‌برداری در ایران، پشتوانه‌ای غنی برای آنها بود تا به سرعت با بروز کردن خود در قامت یک مدعی روی تخته مسابقات حاضر شده و پا به پای رقبای جهانی برای رسیدن به سکوهای قهرمانی و سهمیه المپیک دست به وزنه شوند. اما آنها برخلاف باورهای غلط و اشتباهی که وجود داشت، خیلی زود تاریخ‌ساز شدند و این تاریخ‌سازی حالا با قوام یافتن و باتجربه‌تر شدن دختران بااستعداد ایرانی، تبدیل شده به امید و باور قطعی برای کسب سهمیه ورودی به المپیک 2024 پاریس و حضوری درخشان و تاریخی در این آوردگاه بزرگ.

عبور از هفت‌خوان برای المپیکی شدن
وزنه‌برداری دختران ایران اگرچه در کشورمان ورزشی نوپا و تازه شکل گرفته است، اما قطعاً عقبه و تاریخ پرباری که ما در بخش وزنه‌برداری مردان داریم، همین‌طور دانش فنی بالایی که مربیان وزنه‌برداری ایران دارند، باعث شد تا وزنه‌برداری دختران ایران خیلی زود خود را به حدی برساند که بتواند در عرصه داخلی و بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشد. این مسیر اگرچه مسیری سخت، صعب‌العبور و دشوار برای دختران وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود، اما استعداد، انگیزه و پتانسیل ستودنی که در این بخش وجود دارد، باعث شد تا ما به آینده درخشان دختران وزنه‌برداری ایران بیش از پیش امیدوار باشیم. این انگیزه و فعل خواستن برای بزرگی در دنیای وزنه‌برداری در بخش بانوان را  به وضوح در چندسالی که از عمر فعالیت حرفه‌ای وزنه‌برداری بانوان در کشورمان می‌گذرد می‌توان دید و حس کرد. قطعاً نقطه اوج این انگیزه و فعل خواستن  در رده سنی پایه (نوجوانان و جوانان) و مدال‌های خوشرنگ آسیایی و جهانی که توسط استعدادهای این رشته ورزشی برای وزنه‌برداری ایران کسب شد عیان‌تر است. در بخش بزرگسالان نیز درخشش سیده‌الهام حسینی دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری کشورمان با کسب سه نشان طلایی‌رنگ تاریخی که اخیراً در رقابت‌های آسیایی بزرگسالان در منامه بحرین کسب کرد، نویدبخش روزهای خوب و امیدوارکننده در آتیه‌ای نزدیک است. وزنه‌برداری زنان ایران اگرچه در رقابت‌های جهانی 2022 کلمبیا با هدایت فنی مربی تاریخ‌ساز خود یعنی کوروش باقری نتوانست آنچه را که از لحاظ نتیجه انتظار داشتیم برای ما دشت کند اما قطعاً می‌توان امیدوار بود با تفکر فنی قابل قبول و امتحان پس داده‌ای که از کوروش باقری به دختران وزنه‌برداری کشورمان منتقل می‌شود، خیلی زود بتوانیم بار دیگر شاهد افتخارآفرینی و موفقیت آنها در عرصه‌های مختلف بین‌المللی خصوصاً تورنمنت‌های پیش روی گزینشی المپیک 2024 پاریس برای کسب یک یا چند سهمیه تاریخی و نخستین حضور دختران وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک فرانسه باشیم. هر چند بی‌اغراق باید اعتراف کرد که دختران وزنه‌برداری ایران برای رسیدن به بازی‌های المپیک 2024 پاریس باید از هفت‌خوان عبور کنند تا المپیکی شوند. اما چون به تفکرات فنی جاری در این مجموعه و انگیزه و قدرت دختران وزنه‌برداری کشورمان اعتقاد و باور داریم، تردیدی نیست که می‌توانیم به تاریخ‌سازی دختران وزنه‌برداری در مسیر رسیدن به سهمیه المپیک و حضور در این آوردگاه بزرگ ایمان داشته باشیم.

تلاش برای امتیازآوری در کره‌جنوبی
قطعاً حضور پررنگ و با برنامه دختران وزنه‌برداری ایران برای کسب مدال و امتیاز بالا در رقابت‌های وزنه‌برداری 2023 آسیایی کره جنوبی که قرار است در اردیبهشت‌ماه سال آینده (1402) به‌عنوان تورنمنت گزینشی المپیک پاریس برگزار شود، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. زیرا گرفتن امتیاز بالا در این مسابقه می‌تواند یک گام بلند باشد برای المپیکی شدن دختران وزنه‌برداری ایران و کسب سهمیه تاریخی در این رویداد معتبر قاره‌ای. بنابراین مطمئناً کادرفنی وزنه‌برداری بانوان و سیستم مدیریتی این مجموعه برای رسیدن به این اهداف باید برنامه‌ریزی منسجم و عملیاتی برای دختران وزنه‌برداری داشته باشند.

ZOOM

فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، پوپک بسامی، سیده الهام حسینی، زینب حاجی ارباب، پریسا نورعلی، فاطمه یوسفی، سیده غزل و سیده غزاله حسینی، الناز باجلانی و خیلی از دختران بااستعداد و توانمند فعال و آینده‌دار در وزنه‌برداری زنان ایران با حمایت و هدایت مجموعه مدیریتی و فنی وزنه‌برداری بی‌تردید می‌توانند شانس المپیکی شدن و حضور در پاریس 2024 را داشته باشند، البته اگر به آنها همچنان اعتماد و اعتقاد داشته باشیم و با قدرت برای رسیدن به سهمیه تاریخی المپیک حمایتشان کنیم.


Page Generated in 0.0045 sec