printlogo


کد خبر: 265333تاریخ: 1401/11/6 00:00
از فرش تا عرش با آرتتا
توپچی‌ها رقیب می‌طلبند

فرزاد بیگی
خبر نگار
دو دهه از آخرین قهرمانی آرسنال در لیگ برتر جزیره گذشته. قهرمانی شگفت‌انگیز و بدون شکستی که در فصل 4-2003 و با هدایت «آرسن ونگر» به دست آمده و هنوز بی‌نظیر باقی مانده است. توپچی‌ها پس از آن هرگز موفق به فتح لیگ برتر نشده‌اند. نه در حضور دیرپای «ونگر» و نه در مجال یک‌ساله و دولت مستعجل «اونای امری».
مدیران آرسنال در انتخابی شگفت‌انگیز به بازیکن سابق باشگاه و دستیار «پپ گواردیولا» رسیده‌اند؛ «میکل آرتتا». او در دسامبر 2019 جانشین «امری» می‌شود. نزول اما ادامه دارد. آنها نه تنها به جمع مدعیان باز نمی‌گردند؛ بلکه با ایستادن در جایگاه هشتم برای نخستین بار در 25سال گذشته، فرصت حضور در رقابت‌های اروپایی را از دست می‌دهند. تحلیلگران سختگیر انگلیسی و هواداران به جان آمده، انتقادها را آغاز کرده‌اند: «آرتتا» دستیار «گواردیولا» بوده و هیچ‌وقت هدایت تیمی را تجربه نکرده است؛ این واقعیت باعث بروز تردیدهای جدی در شایستگی‌هایش می‌شود. فتح جام حذفی مرهمی کوتاه‌مدت بر زخم عمیق توپچی‌هاست. با این حال تصمیم‌سازان آرسنال مصمم به حمایت از سرمربی تازه‌کار و ایجاد تحولی بنیادین در ساختار فکری باشگاه در پروژه‌ای کلان موسوم به «مسیر آرسنال» هستند. بازسازی شخصیت قهرمانی و غرور از دست رفته اولویت اول است. با این حال در روزگار استیلای «نتیجه‌گرایی»، هر پروژه‌ای با متر و معیار نهایی کسب جام سنجیده می‌شود. مشکل اینجاست که شروع تیم «آرتتا» در فصل دوم چیزی فراتر از فاجعه است. سه باخت پیاپی و یکی از ضعیف‌ترین شروع‌های همه ادوار لیگ؛ صفر گل زده، صفر امتیاز، 9 گل خورده و سقوط به رتبه آخر جدول پس از 47 سال. توپچی‌ها در هفته سوم و در جریان شکست پنج به هیچ برابر «من سیتی» در کل نیمه دوم فقط 32 بار توپ را لمس کرده و مالکیتی کمتر از ده درصد داشته‌اند. اوضاع چنان بحرانی است که حتی تردیدهایی در خصوص ماندن آرسنال در لیگ برتر به‌وجود می‌آید. شایعه حضور«تیته» و «کونته» در حوالی باشگاه لندنی به گوش می‌رسد. در نهایت اما حمایت از «آرتتا» ادامه می‌یابد، نتایج بهتر می‌شود و در آستانه فرا رسیدن سال 2022 به نظر می‌رسد که مربی به‌طور کامل بر مشکلات غلبه کرده و بحران را پشت سر گذاشته است. «آرتتا» و ستاره‌های جوانش در حال شکوفا شدن هستند. مارتینلی«18 سال»، ساکای «20 سال»، امیل اسمیت «21 سال» و مارتین اودگارد «23 سال» دارند. آرسنال نیم‌فصل را در رتبه چهارم تمام می‌کند. شگفت‌انگیز است که «آرتتا» به فاصله چند هفته؛ از آستانه اخراج تا گزینه جانشینی «پپن» و «ژاوی» طی طریق کرده است. با این حال هنوز برای قضاوت کردن قدری زود است. شکست برابر «تاتنهام کونته» و «نیوکاسل» تازه متحول شده «ادی هاو» در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل 22-2021 امیدواری حضور در لیگ قهرمانان را نابود می‌کند. «آرتتا» و مردان جوانش در آخرین گام‌ها کم آورده‌اند. قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول؛ دوری از مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی قاره را پنج ساله خواهد کرد.
هرچقدر هم که مدیران باشگاه صبوری کنند و از اهداف و پروژه‌های بلندمدت سخن بگویند، بعید است مجالی فراتر از فصل 23-2022 برای «آرتتا» در نظر گرفته باشند. این آخرین فرصت برای عملی کردن رویاهای مرد اسپانیایی است. آرسنال با به خدمت گرفتن «گابریل ژسوس»، «الکساندر زینچنکو»، «فابیو ویرا» و «ویلیام سالیبا» به وضوح تقویت می‌شود. پنج پیروزی پیاپی و 13 گل زده؛ از شروع فوق‌العاده توپچی‌ها حکایت دارد. آنها اما در اولین مصاف بزرگ، در«اولدترافورد» مغلوب «منچستریونایتد» می‌شوند. آیا آرسنال توان رقابت با قدرت‌های سنتی و مدعیان همیشگی لیگ جزیره را دارد؟ واکنش شاگردان «آرتتا» به شکست هفته ششم؛ خیره‌کننده است. آنها جز «ساتهمپتون» و «نیوکاسل» همه رقبای بزرگ و کوچک را شکست داده‌اند. البته «منچسترسیتی» و«پپ» خوش‌شانس هستند که تا اطلاع ثانوی و به سبب درگذشت ملکه از مهلکه رقابت با ورژن خارق‌العاده «آرسنال» نجات یافته‌اند.
 توپچی‌ها در ده روز اخیر، هم «تاتنهام کونته» را «دبل» کرده‌اند و هم با غلبه بر «منچستر یونایتد» اوج گرفته «تن هاخ»، انتقام تنها باخت نیم ‌فصل نخست را گرفته و اثبات کرده‌اند که قصد توقف ندارند. خبر خوب درخشش غیرمنتظره «ادی انکتیا» است. او این روزها به جانشین غیرمنتظره «ژسوس» مصدوم تبدیل شده و با زدن دو گل به «من یونایتد» نقشی غیرقابل انکار در آخرین پیروزی مردان «آرتتا» داشته است. «آرسنال» حالا با پنج امتیاز اختلاف نسبت به «سیتیزن‌ها» در صدر جدول قرار دارد و «آرتتا» در اتفاقی جالب توجه همزمان صاحب بدترین و بهترین شروع تاریخ 136ساله آرسنال در فوتبال جزیره است. نتیجه جدال عقب افتاده استاد و شاگرد اگرچه به‌طور قطع سرنوشت قهرمانی را مشخص نخواهد کرد؛ با این همه نقش مهمی در شکل‌گیری رده‌بندی نهایی مدعیان اصلی فتح لیگ خواهد داشت.   


Page Generated in 0.0058 sec