printlogo


کد خبر: 265324تاریخ: 1401/11/6 00:00
اهمیت تنوع تاکتیکی و تنوع گلزنی

مرتضی فنونی‌زاده
مدافع اسبق پرسپولیس و تیم ملی
کسب ۳ امتیاز در بازی‌ها بسیار به پرسپولیس کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری برای قهرمانی گام بردارد. حضور تیم در صدر جدول به منزله قهرمانی نیست و باید در تمام مسابقات برای کسب حداکثر امتیاز وارد زمین شد تا بخصوص در بازی‌های خانگی هر ۳ امتیاز کسب شود. فاصله ۵ امتیازی با سپاهان که در رده دوم ایستاده حاشیه امن مطمئنی نیست و باید با دقت بالایی به دنبال پیروزی بود. از طرفی دیگر بحث بازگشت تماشاگران به ورزشگاه اهمیت زیادی دارد. باید همه تیم‌ها امتیاز استفاده از تماشاگران را داشته باشند و پرسپولیس و استقلال هم نباید بی‌نصیب بمانند. آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از هواداران خود را در اختیار داشته باشند هم جذابیت بازی‌ها افزایش می‌یابد.
تیم‌هایی که مقابل پرسپولیس به ضد فوتبال روی نمی‌آورند، باعث زیباتر شدن مسابقه می‌شوند. به عنوان مثال هفته گذشته در بازی برابر ذوب‌آهن تیم حریف مقابل سرخ‌ها هرگز ضد فوتبال بازی نکرد و پا به پای پرسپولیس جنگید. تیم‌های مهدی تارتار در مصاف با پرسپولیس و استقلال کم نمی‌گذارند و همه تلاش خود را برای کسب امتیاز می‌کنند. در این بازی هم ذوب‌آهن با همه تلاش به دنبال کسب امتیاز بود اما زورش به پرسپولیس نرسید و در نهایت باخت.
در مسیر قهرمانی تنوع تاکتیکی و تنوع گلزنی بسیار مهم است. گلی که پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن زد روی یک ضربه ایستگاهی بود که یکی از ترفندهای تیم‌ها برای رسیدن به نتیجه است اما در بازی با نساجی شاهد بودیم که پرسپولیس با تنوع تاکتیکی به 5 گل رسید و می‌توان در همه بازی‌ها با همین تاکتیک بازی کرد و گلزنی کرد. بیشتر هافبک‌های پرسپولیس جنگنده هستند اما بازیکن خلاق هم در خط میانی این تیم دیده می‌شود. باید با پاسکاری بیشتر و گرداندن توپ درون زمین موقعیت‌های بیشتری را برای مهاجمان ایجاد کرد. تیم‌ها وقتی مقابل پرسپولیس گل می‌خورند، برای جبران تغییر روش می‌دهند و در چنین شرایطی امکان زدن گل‌های بیشتر وجود دارد. همیشه زدن گل اول که منجر به باز شدن دفاع حریف می‌شود کار دشواری است و باید برنامه‌های متنوعی داشت. مقابل ذوب‌آهن هم شاهد بودیم که چند فرصت بسیار خوب نصیب تیم شد اما مهاجمان نتوانستند از آن استفاده کنند و تاکتیک‌های متنوع سبب می‌شود که پرسپولیس هیچ‌گاه به در بسته نخورد.
در کنار این باید استفاده از تمامی بازیکنان نیز مدنظر باشد که گل‌محمدی این نکته را هم رعایت می‌کند. به عنوان مثال در این هفته‌ها شاهد حضور عمری در ترکیب اصلی پرسپولیس هستیم که بسیار مؤثر بازی می‌کند. عمری از آکادمی باشگاه پرسپولیس به تیم بزرگسالان رسیده و هفته به هفته پخته‌تر می‌شود و یکی از بازیکنان مهم تیم خواهد شد. امیدواریم به بازیکنان جوان دیگری هم فرصت داده شود تا بتوانند خود را اثبات کنند چون جوان‌های آینده‌داری در آکادمی باشگاه هستند.
 


Page Generated in 0.0051 sec