printlogo


کد خبر: 265320تاریخ: 1401/11/6 00:00
سهام بخرید؛ 20 درصد نقد، 80 درصد اقساط
قیمت: 2 هزار و 783 میلیارد تومان!

روز گذشته و یک روز بعد از اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی در خصوص عرضه 51 درصدی از سهام باشگاه پرسپولیس، فرابورس با انتشار فایل 40 صفحه‌ای جزئیاتی مهم از شرایط فروش باشگاه سرخپوش پایتخت را اعلام کرد.
بر این اساس خریدار پرسپولیس باید 2783 میلیارد تومان برای خرید 51 درصد سهام باشگاه هزینه کند که امکان پرداخت 20 درصد به‌صورت نقدی و 80 درصد به‌صورت قسطی را خواهد داشت. البته در صفحه پنجم اطلاعیه آمده که رقم باقی‌مانده که در اقساط شش ماهه با یک سال تنفس پرداخت خواهد شد، مشمول 18 درصد سود خواهد بود و خریدار این سود را هم باید پرداخت کند. البته این میزان سود برای شرکت‌های خصوصی و تعاونی 16 و 15 درصد خواهد بود.
نکته مهم اینکه با توجه به اینکه خریدار 51 درصد سهام باشگاه، اختیار سه صندلی در هیأت مدیره را خواهد داشت، بنابراین مدیرعامل باشگاه را هم تعیین خواهد کرد و به عبارتی اختیار اداره باشگاه را در دست خواهد گرفت.
 
دو فصل متوالی جزو 4 تیم نباشند فسخ می‌شود
خریدار پرسپولیس ملزم به این است که در خصوص این شش مورد، برنامه‌های خود را اعلام کند: 1) پیش‌بینی منابع درآمدی جدید و پایدار، 2) مدیریت هزینه و راهبرد جذب بازیکن، 3) کاهش بدهی معوق، 4) خروج از زیان انباشته و سودآوری پایدار شرکت، 5) برنامه توسعه و تقویت تیم پایه و 6) هدفگذاری جایگاه و رتبه تیم در ایران و آسیا.
همچنین خریدار باشگاه پرسپولیس ملزم به این است که بدهی باشگاه (حساب پرداختنی) را ظرف یک سال به میزان یک سوم کاهش دهد که در این بین اولویت پرداخت با مطالبات بازیکنان و مربیان است. در غیر این صورت 10 درصد جریمه مشمول خریدار خواهد شد. نکته سوم اینکه اگر پرسپولیس برای 2 سال متوالی در بین چهار تیم بالای جدول حضور نداشته باشد، سازمان خصوصی‌سازی امکان فسخ قرارداد با خریدار و بازگشت 51 درصد سهام به دولت را خواهد داشت.
 
تخفیف‌های ویژه در صورت قهرمانی و مدیریت درست
در صورتی که خریدار نسبت سود ناخالص به درآمد عملیاتی را از سال دوم واگذاری روی عدد 25 درصد حفظ کند، 10 درصد از سود فروش قسطی کاهش خواهد یافت. نکته دیگر اینکه اگر سه سال متوالی، درآمد تبلیغات محیطی 50 درصد افزایش یابد، پنج درصد از یکی از اقساط کاهش خواهد یافت که البته تحقق این بند شاید بسیار دشوار باشد.
همچنین اگر درآمد حاصل از فروش بازیکنان 30 درصد از درآمدهای باشگاه را تشکیل بدهد، پنج درصد از مبلغ یک قسط مشمول معافیت و تخفیف خواهد شد. قهرمانی در لیگ برتر 5 درصد و فتح لیگ قهرمانان آسیا 20 درصد تخفیف در هر قسط را به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که هر قسط حدود 250 میلیارد تومان خواهد بود.
سختگیری شدید برای احراز اهلیت خریدار
از سوی دیگر موارد زیادی برای احراز اهلیت خریداران وجود دارد. از جمله اینکه در خصوص مسائل امنیتی استعلام از مراجع ذیربط گرفته خواهد شد و همچنین موضوعاتی نظیر بدهی بانکی و بدهی به سازمان تأمین اجتماعی. در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات پولشویی در معاملات عمده، خریدار از مالکیت پرسپولیس منع خواهد شد. علاوه بر این، چند مورد دیگر هم مانع احراز اهلیت خواهد شد: 1) سوء‌پیشینه در مواردی چون اختلاس، کلاهبرداری، سرقت، جعل و... 2) نداشتن بدهی معوق به سیستم بانکی 3) نداشتن بدهی معوق به سازمان تأمین اجتماعی 4) داشتن توان مالی مناسب 5) داشتن برنامه اداره شرکت 6) عدم ایجاد انحصار و 7) دارا بودن استقلال مالی.


Page Generated in 0.0057 sec