printlogo


کد خبر: 265249تاریخ: 1401/11/6 00:00
تیم نکونام بعد از یک نیم فصل ضعیف به دنبال جبران در لیگ برتر و لیگ قهرمانان
فولاد سرسخت کجاست؟


مردان جواد نکونام در لیگ بیست و دوم همچنان ناامیدکننده ظاهر می‌شوند و مصداق کاملی برای واژگان «فولاد سست» به حساب می‌آیند.
پس از گذشت 16 هفته از فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور فولاد خوزستان فقط چهار برد کسب کرده و تا دل‌تان بخواهد، تساوی‌های بی‌خاصیت و کسالت‌بار داشته است. این تیم در ازای 15 گل زده 13 بار هم دروازه‌اش فروریخته تا حسن اصلی و بزرگ تیم‌های تحت هدایت جواد نکونام هم که داشتن خطوط دفاعی توانمند و گل‌های خورده اندک است، بر باد برود و در این فصل اثری از آثار آن رؤیت نشود.
این امید هم که فولاد پس از نمایش‌های پر فراز و فرود و نه چندان پرتوازن و فرمول‌های کاری مبهم‌‌اش، در نیم فصل دوم بپاخیزد و جبران مافات کند، با ثبت تساوی بدون گل برای این تیم مقابل تیم ته جدولی صنعت نفت در شروع این نیم فصل و در جریان دیدارهای جمعه گذشته این لیگ برباد رفت و مشخص شد که نکونام نه از تعطیلی طولانی‌مدت لیگ در زمان برگزاری جام جهانی قطر سود جسته و نه از تعطیلی البته کوتاه‌مدت بین دو نیم فصل لیگ و «فولاد» امسال با هدایت او هر تیمی هست الا تیمی که وی در دو فصل قبلی تحت هدایت خود داشت.

یک پرسنل پر و پیمان
در آن دو فصل، قرمز و زردهای اهوازی با بازی مستحکم و روش‌های فراگیری که نکونام برای آنها ترسیم و اجرایی کرد و البته به لطف دفاعی واقعاً فولادین، ابتدا جام حذفی و سپس سوپرجام فوتبال ایران را بردند و در این فصل هم تنها تیم ایرانی بوده‌اند که از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده و به مرحله حذفی رسیده‌اند و در شروع این مرحله روز اول اسفند باید روبه‌روی الفیصلی عربستان بایستند.
فولاد نمی‌تواند و نباید نتایج ضعیف این فصل خود را به نداشتن بازیکن و مهره خوب ربط بدهد زیرا امثال پهلوان، آقایی، کولی‌بالی، پاتوسی، شیری، غبیشاوی، آقاسی، حیدریه، واسعی، بوحمدان و همچنین کریستوفر کنت، یونس دلفی، علی قربانی، ساسان انصاری و البته اشکان دژاگه را در اختیار دارد و فولادی‌ها امکان بهره‌گیری از احمد عبدالله‌زاده، ‌محمد آبشک و ایوب والی را هم دارند. بنابراین ایرادات اصلی و تأثیرگذار در کار فولاد را باید در جاهایی بجز پرسنل و بازیکنان این تیم جست‌وجو کرد. جدا شدن حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل فولاد نمی‌تواند در احوالات این باشگاه بی‌تأثیر بوده باشد اما نکونام باید با واقع‌بینی و انصاف لازم کمبودها را در جاهایی دیگر و ابتدا در خودش، عملکردش و سیستم‌هایی جست‌وجو کند که برای فولاد اختیار کرده و به اجرا گذاشته است.
آنچه باید به فولاد اضافه شود
شاید استدلال و عنوان شود که تعداد آسیب‌دیدگی‌های مزمن امکان بهره‌گیری از امثال والی، آبشک، دلفی، قربانی و علیاری را به مدت کم یا زیاد از سران فولاد گرفته است و سرآمد مصدومان این تیم فرشید اسماعیلی بوده که اندک مدتی بعد از الحاق به جمع فولادی‌ها دچار یک آسیب‌دیدگی شدید شد، به طوری که عملاً کل فصل جاری را از دست داد. اما همین حالا و به رغم آسیب‌دیدگی‌هایی که برای مردان فولاد پیش آمد، نکونام آنقدر نفر و مهره خوب در اختیار دارد که در بعضی دیدارها با طیب خاطر به برخی بازیکنان تیمش استراحت می‌دهد و یا به دلایل فنی قید استفاده از آنها را می‌زند و یک نمونه آن طی تساوی بدون گل اواخر هفته پیش فولاد با صنعت نفت مشاهده شد که نکونام نام امثال پاتوسی و کولی‌بالی را اصلاً در لیست انتخابی‌اش برای این دیدار قرار نداد. آنچه نکونام باید اضافه بر دستاوردهای قبلی‌اش به این مجموعه بیفزاید، وظایف و کارهای گروهی و مهارت‌های عمومی‌ای است که تا به‌ حال در روش‌های بازی این تیم مشاهده نشده و افزودن آن به برنامه کار فولادی‌ها برای رفع نقایص فعلی‌شان الزامی است.

اولین و آخرین حریف آسیایی
یا نکونام هر چه سریع‌تر و به شکلی هر چه مؤثرتر این کار را انجام خواهد داد یا اضافه بر نرسیدن به جایگاهی در میان چهار تیم نخست لیگ، حضور تیمش در ادامه پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا را کوتاه و توأم با تلخی خواهد دید و الفیصلی به اولین و آخرین حریف فولادی‌ها در مراحل حذفی این لیگ تبدیل خواهد شد. در آن صورت فولاد هم به سپاهان خواهد پیوست که در این لیگ قاره‌ای حاضر بود اما اصلاً از گروهش بالا نیامد و حذف شد.


Page Generated in 0.0062 sec