printlogo


کد خبر: 265227تاریخ: 1401/11/5 00:00
تیم ملی با کی‌روش بازیچه می‌شود!
عابدینی: از کـــدام کار تاج دفاع کنم؟

امیر اسدی
روزنامه‌نگار
   برنامه‌های آینده فدراسیون فوتبال، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان و امید و همچنین سر و سامان دادن به وضعیت داوری و ورود VAR همه و همه ماجراهایی است که فدراسیون فوتبال باید پیگیری کند که البته هنوز اقدامی جدی درباره حل این مشکلات نشده است. امیر عابدینی که خودش سال‌ها رئیس فدراسیون فوتبال بود و البته مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را نیز بر عهده داشت، در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی از تیم ملی می‌گوید و کارنامه فدراسیونی که به قول او در باد یک برد مقابل ولز در جام جهانی خوابیده است.

سرمربی تیم ملی هنوز انتخاب نشده و کسی نمی‌داند کی‌روش می‌ماند یا جای خود را به مربی دیگری می‌دهد. اگر شما رئیس فدراسیون فوتبال بودید، چه تصمیمی می‌گرفتید؟
اول قرارداد کارلوس کی‌روش را شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دادم تا مردم ببینند چه بوده و چه چیزهایی در آن نوشته شده. بعد هم اگر قراردادی داشت، فسخ آن را انجام می‌دادم.
اما می‌گویند او قرارداد ندارد و تعهدش به تیم ملی تا پایان جام جهانی بوده است.
هر چه هست باید رسانه‌ای شود.
چرا بحث شفاف‌سازی را مطرح می‌کنید؟
چون ایشان نشان داده کاری برای فوتبال ما نمی‌کند و فقط هزینه روی دست فدراسیون می‌گذارد. متأسفانه با یک پیروزی مقابل ولز او را بالا می‌اندازند و لقب قهرمان به او می‌دهند. تیم ملی با کی‌روش تبدیل به یک بازیچه می‌شود و ایشان هم فقط اهدافی را برای خودش ترسیم کرده تا به آنها برسد.
چه اهدافی؟
چه اهدافی؟ امضای قرارداد کلان و پیگیری کارهای اقتصادی. او در این راه از برند تیم ملی استفاده می‌کند. من معتقدم اگر دوره بعد هم به جام جهانی برویم و کی‌روش مربی باشد، باز هم همین بازیکنان را دعوت می‌کند. این معنی ندارد؟ ضمن اینکه دوست دارم کی‌روش در 5 سال گذشته کارنامه‌اش را به ما بدهد. او می‌تواند بگوید کجا موفق بوده و در چه تیمی نتیجه گرفته؟
اما این را باید از آنها پرسید که کی‌روش را آوردند.
سیستمی که پشت پرده کارها را انجام می‌دهد، واقعاً قوی است.
باز هم تکرار می‌کنم. کی‌روش مقصر نیست که با او قرارداد بسته‌اند.
عرض می‌کنم. کی‌روش هم یک گروه قوی دارد. هم در جراید و هم جاهای دیگر. همین است که در آستانه جام جهانی می‌آید و در این تورنمنت مهم روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند.
اگر همین حالا شما به‌عنوان تصمیم‌گیرنده اول فدراسیون فوتبال باشید، چه راهکاری برای نیمکت تیم ملی می‌اندیشید؟
اول باید ببینیم ما کمیته فنی داریم یا نداریم. باید ببینیم سازمان تیم‌های ملی داریم یا نداریم. اگر داریم، باید سازمان تیم‌های ملی و کمیته فنی بنشینند و آنالیز کنند. ببینند فوتبال ما شبیه کدام کشور پیشرفته است تا از آنها الگو برداریم. در نهایت هم تحلیل کنند که سرمربی داخلی با دستیار خارجی انتخاب کنیم یا سرمربی خارجی با دستیار ایرانی. باید این موضوع را بحث کنند و مثل کارشناس تحلیلی جامع انجام بدهند. سپس پیشنهاد بدهند که اگر سرمربی خارجی می‌خواهیم، چه کسی را بیاوریم و بالعکس.
پیشنهاد شما چیست؟ ایرانی یا خارجی؟
تصمیم‌گیری با خرد، از ضرورت‌های سازمان‌های بزرگ است. فدراسیون فوتبال هم یک سازمان بزرگ است. اگر نتیجه بگیرد متعلق به مردم است اما اگر شکست بخورد، تمام سهم آن به فدراسیون فوتبال می‌رسد.
از بحث خارج نشویم. گزینه ایرانی شما چه کسی است؟
اول باید بگویند چه کسانی گزینه هستند تا بعد من نظر بدهم. اول باید تعیین کنند که مثلاً جواد نکونام، امیر قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی یا فرهاد مجیدی گزینه هستند و بعد شما نظر بخواهید. وقتی خبری از گزینه نیست من چه حرفی بزنم؟
فکر کنید همین چهار مربی گزینه ایرانی هستند. با کدام موافقید؟
اگر تصمیم‌گیر بودم جواب سؤال شما را می‌دادم. الان هم آنقدر مرا نپیچانید تا نام ببرم. من کارشناسی نظرات و خطم را می‌دهم. با این حال معتقدم ما بضاعت زیادی در بخش مربیگری داریم. ما قلعه‌نویی، نکونام، فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی را داریم. ببینید روی نیمکت استقلال و پرسپولیس چه مربیانی می‌نشینند. نمونه‌اش کریم باقری که دستیار است و یک الگو. من نمی‌توانم اسم گزینه‌ای را ببرم اما بحثم این است که اول باید بدانیم سرمربی ایرانی یا خارجی و بعد در مورد گزینه‌ها نظر بدهیم.
در این چند ماه اخیر، کارنامه مهدی تاج را چطور ارزیابی می‌کنید؟
چه کارنامه‌ای؟ خدا را شکر قطر رفتیم و یک بازی را بردیم و برگشتیم. آن هم با دبدبه و کبکبه. 400 نفر بردیم و کلی تماشاچی. آیا این کارنامه قابل قبول است؟
یعنی کارنامه تاج قابل دفاع نیست؟
کارنامه تاج را باید بعد از یک سال ارزیابی کنیم. با این حال ایشان که از رفقای من هم هست، هنوز کاری نکرده که بتواند از خودش دفاع کند. حالا من به‌عنوان دوست او از چه باید دفاع کنم؟ از مصاحبه تلویزیونی‌اش با جواد خیابانی دفاع کنم یا 400، 500 نفری که به جام جهانی بردند؟ از نتایج تیم ملی دفاع کنم یا بازی‌های بدون تماشاگر لیگ و عدم ورود VAR؟ حالا شما جای من، آیا می‌توانید نمره‌ای بدهید؟ البته باز هم تأکید می‌کنم الان زمان مناسبی برای ارزیابی کارنامه تاج نیست. او باید چند کار مثبت هم انجام بدهد تا معدلش خوب شود. بنابراین بهتر است ارزیابی را برای مدتی دیگر بگذاریم.

ZOOM

تاج که از رفقای من هم هست، هنوز کاری نکرده که بتواند از خودش دفاع کند. حالا من به‌عنوان دوست او از چه باید دفاع کنم؟ از مصاحبه تلویزیونی‌اش با جواد خیابانی دفاع کنم یا 400، 500 نفری که به جام جهانی بردند؟ از نتایج تیم ملی دفاع کنم یا بازی‌های بدون تماشاگر لیگ و عدم ورود VAR؟ حالا شما جای من، آیا می‌توانید نمره‌ای بدهید؟
 


Page Generated in 0.0058 sec