printlogo


کد خبر: 265177تاریخ: 1401/11/5 00:00
گام بلند رستمی، دهدار و داودی برای رسیدن به سهمیه المپیک پاریس
معتمدی و مرادی نیازمند امتیاز گزینشی



رضا عباسپور
روزنامه نگار
طبق قانونی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار داده است، هر ورزشکاری که در یک وزن غیرالمپیکی در مسیر کسب سهمیه المپیک پاریس وزنه بزند، رکوردش برای وزن المپیکی بالاتر محاسبه می‌شود. برای نمونه قشقایی در قهرمانی جهان در وزن غیر المپیکی ۶۷ کیلوگرم وزنه زد و رکوردش برای رنکینگ دسته ۷۳ کیلوگرم که المپیکی است محاسبه شد. قطعاً رقابت سهراب مرادی و رسول معتمدی نیز بعد از اتمام آسیب‌دیدگی و بازگشت روی تخته در گزینشی‌های آتی برای کسب سهمیه در دسته 102 کیلوگرم جذاب و دیدنی خواهد بود.

اگرچه رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری 2022 کلمبیا (نخستین مرحله گزینشی المپیک پاریس) برای کاروان وزنه‌برداری کشورمان تنها یک مدال مجموع در دسته وزنی 102 کیلوگرم به همراه داشت، اما عملکرد خوب و قابل قبول امتیازی 3 وزنه‌بردار عنواندار جهانی و المپیکی کشورمان در اوزان جدید المپیک پاریس یعنی کیانوش رستمی در دسته وزنی 89، رضا دهدار در دسته وزنی 102 و علی داودی در دسته وزنی 102+ کیلوگرم باعث شد تا ملی‌پوشان کشورمان در این اوزان با به‌دست آوردن امتیاز و رتبه چشمگیر یک گام بلند برای تصاحب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 پاریس و حضور در این آوردگاه بزرگ از کلمبیا بردارند. البته در کنار این سه ملی‌پوش، همچنان ما سهراب مرادی و رسول معتمدی را نیز داریم که هر دو شانس کسب سهمیه و به‌دست آوردن خوشرنگ‌ترین مدال المپیک در دسته وزنی 102 کیلوگرم هستند.
 
امیدوار برای کسب سهمیه کامل
تغییر اوزان المپیکی و پروسه کسب سهمیه ورودی برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران که مدعی کسب امتیاز حضور در المپیک و پوشیدن دوبنده تیم ملی هستند در حال حاضر با دوره قبل تفاوت‌های زیادی دارد. با توجه به اینکه اوزان المپیکی جدید در بخش مردان 5 وزن است و به ترتیب از دسته‌های وزنی 61، 73، 89، 102 و 102+ کیلوگرم تشکیل می‌شود، همین‌طور در بخش بانوان نیز 5 وزن بوده و شامل اوزان49، 59، 71، 81 و 81+ کیلوگرم است، شرایط را برای ستاره‌های مدعی وزنه‌برداری کشورمان خصوصاً در بخش مردان فشرده‌تر از قبل کرده است. البته در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم مردان ما مطمئناً شانس بالایی برای کسب سهمیه و مدال المپیک داریم. زنان وزنه‌برداری ایران نیز اگرچه شرایط دشواری برای رسیدن به سهمیه المپیک و مدال در این آوردگاه بزرگ دارند، اما بازهم باتوجه به انگیزه و پتانسیل خوبی که در این بخش داریم می‌توان به تاریخ‌سازی و حضور بانوان وزنه‌بردار ایرانی در پاریس نیز امیدوار بود. به هر روی سه وزنه‌بردار ایران توانستند در اولین قدم کسب سهمیه المپیک پاریس (رقابت‌های جهانی کلمبیا) جزو ۱۰ نفر اول رنکینگ قرار بگیرند و عملکرد خوبی برای نزدیک شدن خود به سهمیه ورودی المپیک پاریس ارائه دهند.
 برهمین اساس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری رنکینگ کسب سهمیه المپیک پاریس را اعلام کرد و وزنه‌برداران براساس رکورد مجموع خود در قهرمانی جهانی کلمبیا در این رنکینگ قرار گرفتند. از هر کشور تنها یک نفر که بیشترین رکورد مجموع را دارد، در رنکینگ المپیک قرار گرفته است. برای نمونه در دسته فوق سنگین، علی داودی و آیت شریفی در قهرمانی جهان کلمبیا وزنه زدند، اما چون داودی رکورد بالاتری نسبت به شریفی ثبت کرد، او وارد رنکینگ المپیک شد. در دسته ۱۰۲ کیلوگرم که مدعیان زیادی در ایران دارد، در حال حاضر دهدار وارد رنکینگ شده است و فعلاً در رده سوم رتبه‌بندی این دسته وزنی قرار دارد. کیانوش رستمی در دسته ۸۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته فوق سنگین نیز فعلاً در رتبه چهارم قرار دارند. در بخش دختران هم ایران در ۱۰ نفر اول اوزان المپیکی نماینده‌ای ندارد اما الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم پانزدهم است و زینب شیخ باب در رده بیستم دسته فوق سنگین قرار دارد.

ترافیک در وزن المپیکی 102 کیلوگرم
دسته وزنی المپیکی 102 کیلوگرم برای وزنه‌برداری ایران باتوجه به داشتن مهره‌های کلیدی و توانمندی همچون سهراب مرادی، رسول معتمدی، رضا دهدار، امیر حقوقی، رضا بیرانوند، ایوب موسوی و... جزو نقاط قوت و توانمندی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در مسیر کسب سهمیه المپیک به شمار می‌رود؛ وزنی مهم برای کاروان وزنه‌برداری ایران که قطعاً سوای ترافیکی که در آن وجود دارد، می‌تواند برای ما یک مدال خوشرنگ المپیکی در پاریس به دنبال داشته باشد. بی‌تردید هر وزنه‌برداری که بتواند با کسب بیشترین امتیاز ممکن در این دسته وزنی صاحب سهمیه ورودی به المپیک شود، قطعاً می‌توانیم روی سکو و مدال خوشرنگ او در المپیک پاریس حساب باز کنیم.


Page Generated in 0.0059 sec