printlogo


کد خبر: 265153تاریخ: 1401/11/5 00:00
گزارش ویژه وضعیت سرمربیان تیم ملی بعد از ترک تهران
سکویی که خارجی‌ها را پرتاب نکرد


تیم ملی فوتبال کشورمان الان نزدیک به دو ماه است که سرمربی ندارد و هنوز مشخص نیست با چه کسی راهی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ خواهیم شد. در این میان قطعاً ایران صاحب سرمربی خواهد شد و تحت هر شرایطی مردم از ملی‌پوشان کشورمان انتظار دارند تا به‌عنوان یکی از مدعیان سنتی فتح جام ملت‌ها راهی قطر شوند اما هنوز عده‌ای معتقدند کارلوس کی‌روش برای ادامه همکاری با تیم ملی کشورمان شانس دارد. اینکه کی‌روش قراردادش را تمدید خواهد کرد یا خیر، در آینده‌ای نه چندان دور مشخص خواهد شد ولی نکته مهم اینجاست که طی ۲۵ سال گذشته اغلب سرمربیان خارجی که هدایت تیم ایران را برعهده داشته‌اند پس از ترک تهران دیگر نتوانسته‌اند موفقیت چندانی در عرصه فوتبال جهان به دست آورند و شاید به نوعی فقط برانکو ایوانکوویچ بوده که موفقیت نسبی کسب کرده است.
 
گردش مرد برزیلی در خلیج فارس
پس از کنار گذاشته شدن محمد مایلی‌کهن و روی کار آمدن والدیر ویرا به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران، اتفاقات عجیب و غریبی برای فوتبال ما رقم خورد که در نهایت منجر به خلق حماسه ملبورن شد البته بسیاری از کارشناسان و بازیکنان زمان تیم ملی می‌دانستند او در حد هدایت ایران نیست و نمی‌تواند در جام جهانی ۱۹۹۸ سرمربی ایران باشد به همین خاطر کنار گذاشته شد. والدیر ویرا از ایران به عمان رفت و برای مقطعی سرمربی این تیم شد. او همچنین در فوتبال کویت هم کار کرد و از اواسط دهه ۸۰ شمسی عملاً دیگر در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم به او تیم ندادند.
 
شوک بعد از برکناری
پس از اینکه به جام جهانی فرانسه صعود کردیم، فدراسیون فوتبال تومیسلاو ایویچ را به‌عنوان سرمربی برگزید. مربی بزرگی که در کارنامه خود فقط حضور در جام جهانی را کم داشت به همین خاطر از بابت مسائل مالی تخفیف هم داد تا به آرزوی خودش برسد. البته ایویچ یک ماه قبل از آغاز جام جهانی برکنار شد و پس از آن برای مقطعی در فوتبال بلژیک مربیگری کرد. اتفاقاً در همان مقطع رضا ترابیان بازیکن اسبق پرسپولیس هم شاگرد ایویچ شد. این مربی فقید کروات از ابتدای دهه هشتاد شمسی عملاً مربیگری را کنار گذاشت و سال ۱۳۹۰ چشم از جهان فرو بست.
 
از چین تا کرمان
میروسلاو بلاژویچ سرمربی خبرساز و عجیب اهل کرواسی که کمتر از یک سال هدایت تیم ایران را برعهده داشت و با او نتوانستیم به جام جهانی ۲۰۰۲ صعود کنیم هم از جمله سرمربیانی است که پس از پایان کارش در ایران دیگر هرگز نتوانست اقتدار گذشته را داشته باشد. او که توانسته بود کرواسی را به ‌عنوان سومی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برساند پس از پایان کارش در کشورمان برای مقطع کوتاهی به روزنامه‌نگاری و تفسیر در شبکه‌های تلویزیونی روی آورد و البته در لیگ چین هم کار کرد. بلاژویچ در یک مقطع دوباره به ایران بازگشت و سرمربی مس کرمان شد اما رفته رفته به خاطر بیماری توانایی مربیگری را از دست داد و این روزها از نظر جسمی شرایط مناسبی ندارد. این مربی چند روز قبل و پس از رسیدن کرواسی به نیمه نهایی جام جهانی مدعی شد موفقیت تیم ملی کشورش حکم یک دارویی ارزشمند را برایش داشته است.
 کاسبی پس از جام جهانی
به جرأت می‌توان گفت تنها سرمربی خارجی تیم ملی ایران طی ۲۵ سال اخیر که پس از پایان کارش در این تیم شرایط خوبی را به چشم دید، برانکو ایوانکوویچ است. سرمربی کروات تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲، جام ملت‌های ۲۰۰۴ و البته جام جهانی ۲۰۰۶، چند ماه پس از پایان کار خود در تیم ملی کشورمان به‌عنوان سرمربی دیناموزاگرب انتخاب شد و پس از آن هم حضور در فوتبال چین، امارات و عربستان شرایط برای کسب درآمد بسیار خوب را برایش فراهم کرد. برانکو بهار سال ۱۳۹۴ دوباره به ایران بازگشت و این بار هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت تا روزهای بسیار خوبی برایش رقم بخورد. او سه بار با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد، یک بار قهرمانی در جام حذفی را جشن گرفت و تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت همین اتفاقات موجب شد مدیران فدراسیون فوتبال عمان دنبالش بیایند و حالا تحت عنوان سرمربی تیم ملی این کشور انجام وظیفه می‌کند.
 
ناکامی پس از ترک ایران
کارلوس کی‌روش که بالغ بر ۷ سال در مرحله اول سرمربیگری خود هدایت ایران را برعهده داشت، بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به دوران حضور خود در ایران خاتمه داد و تهران را به مقصد پرتغال ترک کرد. او چند روز پس از جدایی از ملی‌پوشان کشورمان به‌عنوان سرمربی تیم ملی کلمبیا انتخاب شد اما عدم موفقیت همراه با این تیم موجب قطع همکاری طرفین شد تا کارلوس به آفریقا برود و سرمربی مصر شود ولی آنجا هم از بابت رساندن مصری‌ها به جام جهانی موفقیتی کسب نکرد و بعد از آن دوباره سرمربی تیم ملی کشورمان شده و همه دیدیم که در قطر ۲۰۲۲ نتوانست موفقیتی به دست آورد.
 
دستمزد جگرسوز!
 واقعاً هنوز دلمان بابت پولی که به مارک ویلموتس دادیم می‌سوزد. سرمربی بلژیکی اسبق تیم ملی که پس از کارلوس کی‌روش هدایت این تیم را برعهده گرفت اما عمر حضورش در جمع ملی‌پوشان کشورمان به هشت ماه هم نرسید و به لطف قرارداد عجیبی که بسته بود، بابت همین دوران کوتاه دستمزد بسیار گزافی از ما گرفت که فکر کردن به آن هنوز هم عذاب‌آور است! این سرمربی پس از پایان کارش در تیم ملی کشورمان برای مقطعی در مراکش کار کرد و حالا هم هر از گاهی تحت عنوان مفسر تلویزیونی با شبکه‌های آلمانی و سوئیسی همکاری می‌کند.
 
به دنبال تیم جدید!
دراگان اسکوچیچ هم با وجود بیلان خوبی که در تیم ملی فوتبال کشورمان پیدا کرد، این روزها بدون تیم باقی مانده است. سرمربی کرواتی که تیم ملی کشورمان را به جام جهانی قطر رساند اما مهدی تاج پس از روی کار آمدن، برکنارش کرد تا کارلوس کی‌روش را برگرداند. اسکوچیچ قبل از ترک تهران مدعی شده بود چند پیشنهاد خوب دارد اما حالا نزدیک به پنج ماه است که بیکار مانده و تیم ندارد!

ZOOM
فقط برانکو موفق شد
به جرأت می‌توان گفت تنها سرمربی خارجی تیم ملی ایران طی ۲۵ سال اخیر که پس از پایان کارش در این تیم شرایط خوبی را به چشم دید، برانکو ایوانکوویچ است. سرمربی کروات تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲، جام ملت‌های ۲۰۰۴ و البته جام جهانی ۲۰۰۶، چند ماه پس از پایان کار خود در تیم ملی کشورمان به‌عنوان سرمربی دیناموزاگرب انتخاب شد و پس از آن هم حضور در فوتبال چین، امارات و عربستان شرایط برای کسب درآمد بسیار خوب را برایش فراهم کرد. برانکو بهار سال ۱۳۹۴ دوباره به ایران بازگشت و این بار هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت تا روزهای بسیار خوبی برایش رقم بخورد.
 
 
 


Page Generated in 0.0062 sec