printlogo


کد خبر: 261378تاریخ: 1401/9/14 00:00
شانس حضور در مجمع فدراسیون از دست رفت
اختلاف و دودستگی در کانون مربیان ایران


سمیرا شیرمردی
روزنامه نگار
کانون مربیان فوتبال ایران مدتی است دچار یکسری اختلاف عجیب و غریب شده است. اختلافاتی که باعث شد یکسری از اعضا، با حالت قهر و ناراحتی این کانون را ترک کنند. همه این اتفاقات به انتخاب نهاد نظارتی برمی‌گردد. کانون مربیان فوتبال ایران حدود ۱9، ۱8 سال پیش با تلاش حسین رمضانی به عنوان NGO از طریق وزارت کشور ثبت شد. در واقع کانون مربیان ایران مجوز گرفت اما پروانه را کسب نکرد. مسأله‌ای که ظاهراً برای خیلی از نهادهای مدنی وجود دارد. به هر حال این کانون تشکیل شد که چند هدف را دنبال کند. مهم‌ترین آن هم داشتن صندلی در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال بود.
کانون مربیان ایران در این سال‌ها خیلی تلاش کرد صندلی مورد نظر را به دست بیاورد و بارها با وزیر ورزش و جوانان و حتی رئیس فدراسیون فوتبال در این رابطه جلسه گذاشتند اما تا حالا چنین اتفاقی نیفتاد. به هر حال در این سال‌ها، کانون مربیان بارها کلاس‌های دانش‌افزایی برای مربیان برگزار کرد که مجید جلالی هم تدریس کلاس‌ها را به عهده داشت. علاوه بر آن، هر ساله مراسم انتخاب برترین مربیان ایران را برگزار می‌کنند که برای آن هم اسپانسر جذب می‌کردند تا بتوانند هم جوایزی به مربیان برتر بدهند و هم اینکه مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند که این مراسم هم همیشه بازتاب خوبی در رسانه‌ها و اهالی ورزش داشت.
با این اتفاقات، تعدادی از اعضا که سابقه حضور در هیأت رئیسه کانون مربیان را هم داشتند، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کردند که مهم‌ترین آن توجه به مربیان پایه بود. این مربیان معتقدند حالا که مربیان لیگ برتری قراردادهای بالای ۱5، ۱0 میلیارد و حتی ۲۵ میلیارد تومان می‌گیرند، بهتر است به مربیان پایه هم که زحمات زیادی می‌کشند توجه بیشتری شود که قرارداد آنها از ۱۰۰ میلیون تومان بالاتر برود. این بحث‌ها، ظاهراً شروع یکسری اختلافات را رقم زد اما اختلاف اصلی به نهاد نظارتی برمی‌گردد. به این صورت که یکسری از اعضا معتقد بودند بهتر است کانون مربیان ایران دیگر زیر نظر وزارت کشور نباشد و به اتاق بازرگانی برود چون وزارت کشور نتوانست پروانه بدهد و همین مسأله هم باعث شد کانون در مجمع فدراسیون فوتبال صندلی نداشته باشد. برای این مسأله قرار بود رأی‌گیری شود اما همه چیز خیلی عجیب پیش رفت. در واقع در اتفاقی عجیب ناگهان اعلام کردند قرار است مجمع برگزار شود. یکسری اعضا از جمله مهدی مناجاتی، حسین فرکی، ناصر ابراهیمی، نادر و ناصر فریادشیران، رمضانی مؤسس کانون مربیان و بهمنی مخالف بودند که کانون از وزارت کشور، زیر نظر اتاق بازرگانی برود چون معتقد بودند کار کانون مربیان، آموزش و مربیگری است و نباید سمت بازاریابی و تجاری برود چون بودجه ندارد و رفتن به این سمت یعنی از دست رفتن شانس حضور در مجمع فدراسیون فوتبال.
اما با وجود این مخالفت‌ها، توجهی نشد و کارها جور دیگری پیش رفت. مجمع که باید با تعداد یک عضو به اضافه نیمی از کل اعضا تشکیل شود، با تعداد کمی از اعضا برگزار شد. گفته می‌شود کانون مربیان ۱۲۰ عضو دارد اما مجمع با کمتر از ۶۰ نفر از اعضا تشکیل شد و تصمیمات را نهایی کردند. تعدادی از اعضای مخالف معتقدند نفراتی به عنوان اعضا در این مجمع حضور داشتند که از شهرستان آمده بودند و مشخص نبود مربی هستند یا نه. به هر حال، حسین فرکی با اینکه نایب رئیس کانون مربیان بود قصد داشت در این مجمع، صحبت کند اما به بهانه اینکه کلاً یک دقیقه فرصت دارند، به او اجازه ندادند حرفی بزند که همین مسأله باعث شد او با حالت قهر و ناراحتی سالن را ترک کند. این در حالی بود که بعد از این یک دقیقه مورد نظر، مجمع چیزی حدود ۳ ساعت ادامه پیدا کرد.
با همه این اتفاقات عجیب، انتخاب برگزار شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که کانون مربیان ایران از وزارت کشور منفک شود و زیر نظر اتاق بازرگانی ایران برود. برای این اتفاق، اعضای کانون مربیان هم باید کارت اتاق بازرگانی داشته باشند که هر کارت ظاهراً حدود ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به هر ترتیب مجمع با حضور بیژن ذوالفقارنسب، بهمن فروتن، شمس، سیامک رحیم‌پور، حمید درخشان، سعید ناصری و... چنین تصمیمی را گرفت و با وجود اینکه از آنها خواسته شد در این رابطه به وزارت کشور نامه بزنند اما این کار هم انجام نشد که ظاهراً واکنش وزارت کشور را هم به دنبال داشت. بعد از این اتفاقات و زمانی که اختلافات بالا گرفت بحث در مورد یک نفر در کانون مطرح شد که گفته می‌شود او به دنبال منافع شخصی است. همین یک نفر هم ظاهراً باعث استعفای مجید جلالی از حضور در کانون شد. جلالی درباره دلایل استعفایش نوشت: «دلایل من دور شدن عناصر فداکار و صادق کانون به واسطه عملکرد آقای ناصری به عنوان دبیر کل کانون که باعث دلسردی و آزردگی آنها شده و همینطور عقیم ماندن اقدامات چندین ساله کانون به واسطه مهندسی کردن بسیاری از فعالیت‌ها در جهت یکدست کردن اعضای کانون مطابق با میل خودشان است.»
در واقع جلالی در این نامه به صراحت اعلام کرد تا زمانی که سعید ناصری عضو کانون مربیان باشد ترجیح می‌دهد جایی در این کانون نداشته باشد. حالا نه تنها اختلافات بالا گرفته و اعضا ۲ دسته شده‌اند بلکه اکثر آنها معتقدند اینکه کانون مربیان زیر نظر اتاق بازرگانی رفته، دیگر شانسی برای داشتن صندلی در مجمع فدراسیون فوتبال نخواهد داشت.


Page Generated in 0.0050 sec