printlogo


کد خبر: 261186تاریخ: 1401/9/12 00:00
عجب فوتبالی، عجب جامی
ژاپن، تیمی که نمی‌توان آن را دوست نداشت



فرخ حسابی
روزنامه نگار

اسپانیا به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی صعود کرد اما این صعود را به سختی و در پی شکست 2-1 مقابل ژاپن به دست آورد تا به‌عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کند و در مرحله حذفی جام جهانی رودرروی مراکش قرار بگیرد.
در گروهی که به نظر می‌رسید آلمان و اسپانیا مدعیان اصلی باشند و صعود راحتی را رقم بزنند، ژاپن شگفت‌انگیز صدرنشین شد و آلمان حذف. فوتبال هرگز آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست.
کاستاریکا هم حتی در دقایقی تیم صعود کننده به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی بود و در آن دقایق کابوس‌وار هواداران تیم ملی اسپانیا با وحشت ناشی از حذف تیمشان از جام جهانی روبه‌رو شده بودند، دقایقی که کاستاریکا 2-1 از آلمان جلو افتاده بود و اسپانیا هم 2-1 از ژاپن عقب بود.
در گروهی که دو قهرمان سابق جام جهانی و دو مدعی جام فعلی در آن قرار داشتند احتمال صعود دو تیم ژاپن و کاستاریکا و حتی یکی از این دو تیم به ذهن کمتر کسی می‌رسید. اما واقعیت همیشه چیزی فراتر از تصورات ماست بویژه در ورزشی مثل فوتبال.
اسپانیا با برتری یک گله نیمه اول را به پایان رساند و به نظر از صعود خود به‌عنوان تیم صدرنشین گروه، خیالش راحت بود. با وجود این، ژاپن تسلیم‌نشدنی در نیمه دوم فوق‌العاده جسور و تهاجمی ظاهر شد و نتیجه را 2-1 کرد که در این راه درخشش ریتسو دوئان وینگر فرایبورگ و البته گل جنجالی آئو تاناکا هافبک دوسلدورف نقشی ویژه داشت.
روی گل دوم ژاپن بسیاری معتقد بودند توپ به طور کامل از خط عرضی زمین رد شده و باید اعلام اوت به سود اسپانیا می‌شده است اما تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد که چند میلیمتر از توپ هنوز با خط تماس داشته و به همین دلیل پاسی که به ناکاتا رسید درست بوده وگل برتری ژاپن نیز از نظر تیم داوری مسابقه درست تشخیص داده شد.
درست یا غلط، منصفانه یا غیرمنصفانه، ژاپن مقابل قهرمان جام جهانی 2010 به برتری رسیده بود و البته پیش از این، در بازی اول هم قهرمان جام جهانی 2014 را شکست داده بود. در حالی که آلمان در دیگر بازی گروه E مقابل کاستاریکا به مشکل خورده بود در چند دقیقه کوتاه از دو بازی همزمان کار به جایی رسید که ژاپن و کاستاریکا هر دو صعود کننده به مرحله بعد بودند و اسپانیا و آلمان هر دو حذف شده بودند.
کای هاورتز اما اجازه نداد این اتفاق بیفتد و نتیجه را 2-1 کرد. او البته با این گل فقط به سود اسپانیا کار کرد چون با این گل صعود اسپانیا قطعی شد و حالا جدال برای حذف نشدن بین ژاپن و آلمان بود. آلمان با نتیجه 4-2 برنده شد اما آنها نیازمند لطفی از سوی اسپانیا بودند که بتواند به ژاپن گل بزند و بازی را به تساوی بکشاند تا ژرمن‌ها صعود کنند اما این اسپانیا هرگز چنین لطفی را به آلمان نکرد تا فوتبال روی بی‌رحم خود را به هانسی فلیک و شاگردانش نشان دهد.
لاروخا نتوانست راهی به سوی دروازه ژاپن پیدا کند و دوباره تبدیل شد به تیمی بی‌خطر که گویی زور مقابله با حریفان را ندارد و ژاپنی که نمی‌توان آن را دوست نداشت با اقتدار به‌عنوان تیم اول صعود کرد و آلمان را به خانه فرستاد. البته که این صدرنشینی شاید مسیر سخت‌تری را برای سامورایی‌ها رقم بزند چرا که آنها در مرحله یک‌هشتم نهایی باید رودرروی کرواسی قرار بگیرند در حالی که اسپانیا به مصاف مراکش می‌رود. هرچند که مراکش آنقدر خوب و قدرتمند بوده که به هیچ عنوان نمی‌توان حریفی آسان برای اسپانیا آن را در نظر گرفت.
 
دخئا
داوید دخئا در این جام حضور نداشت و احتمالاً در خانه خود در شهر منچستر پایش را روی مبل انداخته و بازی‌ها را تماشا می‌کند و منزلش را برای جشن‌های کریسمس تزئین می‌کند و لبخندی از سر رضایت نیز بر لبش نشسته است.
لاروخا زیر نظر لوئیس انریکه به‌دنبال اجرای فوتبال موسوم به توتال فوتبال است و کمتر کسی است که نداند داوید دخئا در کار با توپ مشکل دارد و دروازه‌بانی نیست که به درد سبک توتال فوتبال بخورد. حتی اریک تن هاخ سرمربی منچستریونایتد هم به این موضوع پی برده و آن را به نوعی حل کرده است، به همین دلیل است که در یونایتد، دخئا فقط یکی دو بار در بازی توپ را به کناره‌ها ارسال می‌کند و کمتر پیش می‌آید که مشارکت فعالی در بازیسازی داشته باشد.
اما کاری که دخئا در آن تبحر دارد مهار توپ‌ها است و معمولاً وقتی تیمش تحت فشار باشد می‌تواند در نقش یک ناجی ظاهر شود. اونای سیمون روی گل اول ژاپن به‌شدت ضعیف کار کرد و شاید اگر دخئا بود آن توپ هرگز گل نمی‌شد. روی گل دوم هم سیمون با پاس خود بی‌جهت مدافع تیمش را تحت فشار قرار داد و زمینه‌ساز گل برتری ژاپن شد. جای خالی داوید دخئا به همین راحتی به چشم آمد و او حالا می‌تواند لذت بیشتری از تعطیلات خود ببرد.


Page Generated in 0.0051 sec