printlogo


کد خبر: 261125تاریخ: 1401/9/10 00:00
سیاه به رنگ بخت و اقبالشان

آیسان سعیدی – دوحه
روزنامه‌نگار ورزشی

فارغ از اینکه از بین تیم‌های آفریقایی کدام تیم صعود کند و کدام تیم در گام آخر، ناکام بماند، باید آنها را یکی از چهره‌های اصلی مرحله گروهی جام جهانی قطر لقب داد. آنها تا امروز، چهره بازنده صرف جام نبوده‌اند، از خشونت بیش از حد و بازی مبتنی بر سلاخی کردن رقبا خودداری کرده‌اند و با بازی خالصانه و حضور تمام قدشان در زمین، محبوب‌تر هم شده‌اند، اگرچه خدای فوتبال خیلی هوایشان را نداشته است. آفریقایی‌ها عمدتاً تیم‌های دوم و سوم تماشاگران فوتبالدوستند. زندگی سخت در آفریقا از کسی پوشیده نیست. همه می‌دانیم آفریقایی‌ها چیزهای زیادی برای شادی ندارند و پیروزی در جام جهانی می‌تواند بزرگترین شادی را برای ملت‌های فقیرشان به ارمغان بیاورد.
اینها به کنار. آنها بازیکنان شایسته‌ای هم هستند. دوست داشتن آنها دلیل خاصی نمی‌خواهد. این محبوبیت الکی نیست.
آنها برای به دست آوردنش سخت کار کرده‌اند و در باشگاه‌های اروپایی حسابی درخشیده‌اند. در فضای آلوده به نژادپرستی امروز در فوتبال و فضای مجازی، می‌توانیم مطمئن باشیم هر بازیکن موفق سیاهپوست هدف هزاران گلوله پیدا و پنهان نژادپرست‌ها قرار گرفته.
اما تا امروز در قطر آفریقایی‌ها چه کرده‌اند؟
در گروه اول سنگال با یک برد خوب برابر اکوادور طبق انتظارات به دور دوم رسید. تیم شایسته‌ای که بدون سادیو مانه هم تیغدار است و اگرچه جام را چندان خوب آغاز نکرد اما می‌تواند شگفتی‌ساز شود.
در گروه چهارم مسابقات، شما زمانی این مطلب را می‌خوانید که تکلیف مشخص شده اما تونس عملاً شانسی برای صعود ندارد. آنها یک امتیاز دارند و بازی آخرشان با فرانسه مدعی قهرمانی بود.
در گروه ششم مراکش شگفتی‌ساز 4 امتیازی دوم جدول است و در بازی آخر مقابل کانادا شانس بالایی برای صعود دارد. آنها حتی توان صدرنشینی در گروه را نیز دارند.
در گروه هفتم دل اندوه زده من با کامرونی‌هاست. آنها فقط یک امتیاز دارند. سر بازی‌شان با سوییس دعا کردیم که دست‌کم یک مساوی بگیرند که قسمتشان نبود. تساوی مقابل صربستان کمی آرزوهایشان را زنده نگه داشت و بازی آخرشان با برزیل یک جنون تمام عیار خواهد بود. آیا توان شکست برزیلی‌ها را دارند؟
در گروه آخر هم غنا قرار دارد که در یک بازی دراماتیک با برد کره 3 امتیاز را به جیب زده و در رتبه دوم گروه قرار گرفته. بازی آخر آنها با اروگوئه یک امتیازی است و امید بالایی وجود دارد که آنها بتوانند از آشفتگی رختکن این تیم و دعواهای درونی‌شان به سود خود بهره ببرند. ببینیم شانس با آنها یار خواهد بود یا نه.
 


Page Generated in 0.0043 sec