تصویربرداری جام جهانی 2022 یکی از ویژگی این تورنمنت بود که باعث جذابیت بیشتر این مسابقات شده بود؛ امکانات و دوربینهای حرفهای، کارگردانی مسلط به فوتبال در کنار ورزشگاههای مدرن همگی دست به دست هم دادند تا پوشش تصویری این مسابقات مورد توجه بسیاری از علاقهمندان به فوتبال قرار بگیرد. در همین زمینه، میتوان به اسپایدرکم-یا همان دوربین عنکبوتی- ورزشگاههای میزبان اشاره کرد که با تصویربرداری از زاویهای متفاوت، صحنههایی را شکار میکرد که با هیچ دوربین دیگری محقق نمیشود. یادمان نمیرود که سالها قبل صداوسیما برای پوشش بهتر بازیهای لیگ ایران سیستم فیلمبرداری با اسپایدرکم را به مجموعه تصویربرداری خود اضافه کرد که برای راهاندازی و آماده کردن این دوربین منحصر به فرد در ورزشگاه آزادی، هزینه سنگینی توسط صداوسیما پرداخت شد. برای چند ماه، همان گروه خارجی که مسئول راهاندازی و نصب اسپایدرکم بودند، از بازیهای باشگاهی و ملی در ورزشگاه آزادی فیلمبرداری میکردند و در کنار کارشان، شیوه کار با این دوربین را به تصویربرداران و کارگردان تلویزیونی بازیهای تهران آموزش دادند. پس از آنکه قرارداد آنها با ایران به اتمام رسید و سیستم اسپایدرکم به گروه فیلمبرداری بازیهای تهران کامل تحویل داده شد، اتفاق ناگوار و تلخی رخ داد. یکی از مهمترین مسائل درباره اسپایدرکم، نحوه کار با این دوربین و چگونگی حرکت آن بالای سر بازیکنان است. در یکی از بازیهای لیگ کنترل این دوربین از دست مجموعهای که با آن کار میکرد خارج شد و اسپایدرکم به زمین خورد و برای همیشه پرونده آن بسته شد. هیچ کس هم نپرسید که چرا بعد از آن همه هزینه، با اشتباه و خطای انسانی تمام زحمات و هزینهای که برای این پروژه انجام شده بود بر باد رفت. این روزها که جام جهانی برگزار میشود، کیفیت تصاویر و فیلمبرداری فوقالعاده حرفهای مجموعهای که مسئولیت پخش این رویداد را دارد، یک حسرت دیگر را به ما یادآوری کرد تا باز هم از مسئولان صداوسیما بپرسیم که اسپایدرکم چه شد و چرا خیلی زود پرونده این پروژه بزرگ که با سروصدای زیادی به فوتبال ایران آمد، بسته شد. آیا معلوم شد که سرانجام مقصر از بین رفتن این تکنولوژی جالب و جذاب چه کسی بود و قصور از سمت چه کسی یا چه کسانی صورت گرفت که میلیاردها تومان از بودجه صداوسیما سقوط کرد و شکست؟