printlogo


کد خبر: 261113تاریخ: 1401/9/10 00:00
ماندن و رفتن کی‌روش بحث فرعی است
جلالی: شانس صعودمان بیشتر بود


سمیرا شیرمردی
خبرنگار
تیم ایران در بازی با انگلیس آنقدر ضعیف ظاهر شد که کمتر کسی فکر می‌کند بتواند به روزهای خوبش برگردد و در بازی‌های بعدی خودی نشان دهد اما شاگردان کارلوس کی‌روش در بازی دوم مقابل ولز کاملاً متحول شده بودند و بازی قابل قبول و زیبایی انجام دادند تا شانس صعود ایران از گروهش بالا برود. در بازی سوم مقابل امریکا تنها یک تساوی باعث می‌شد یک اتفاق تاریخی برای فوتبال ایران رقم بخورد اما دیگر از آن بازی زیبا و هجومی خبری نبود که در نهایت شکست خوردیم و از گروه حذف شدیم. مجید جلالی کارشناس فوتبال در رابطه با شرایط تیم ایران در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر صحبت‌های جالبی دارد.
در بازی با امریکا خیلی متفاوت بودیم و تیم ایران نتوانست انتظارات را برآورده کند.
 بله، ما در این 3 بازی، شرایط متفاوتی در تیم دیدیم. در بازی اول صفر بودیم، در بازی دوم صد بودیم اما در بازی سوم خیلی متوسط ظاهر شدیم. اینکه چرا اینطور شده بود باید بررسی شود. اما در بازی اول تیم تمرکز نداشت که همین مسأله باعث شد نتیجه خیلی بدی بگیریم. بین بازی اول برابر انگلیس و بازی دوم مقابل ولز، کار مهمی انجام شد و تیم به لحاظ ذهنی و روحی و روانی ترمیم شده بود. در مربیگری این مسأله، کار مهمی است؛ تیمی که نتیجه نگیرد و صفر باشد را بتوانی در بازی بعد به صد برسانی. منتهی چیزی که از نظر فنی خیلی مشهود بود، در بازی دوم مقابل ولز، فوتبال کی‌روش را بازی نکردیم.
یعنی آن فوتبال تدافعی وجود نداشت؟
 فوتبال ایرانی با شاخصه‌های ایرانی که برآمده از احساس و قلب و اراده با قابلیت‌های فردی است، در مقابل ولز دیدم. ما بیشتر با تکیه بر این نوع فوتبال مقابل ولز ظاهر شدیم. البته سطح انگیزشی در حد مطلوب آمده بود و ظاهراً بچه‌ها به خودشان واگذار شده بودند و فوتبال خودشان را بازی کردند. کی‌روش 10 سال در ایران است و ما تا به حال ندیدیم تیم کی‌روش از دقیقه یک تا دقیقه صد حلمه کند. فوتبالی که مقابل ولز بازی کردیم، فوتبال خودمان بود. در بازی سوم یک مقدار یا بهتر است بگویم خیلی زیاد محتاط بازی کردیم که همین احتیاط زیاد باعث شد آن تیم خوب نباشیم. البته امریکا هم همین‌طور بود و محتاطانه بازی کرد که همین مسأله باعث شد نه آنها برتر از ما باشند و نه ما برتر از آنها. تنها برتری امریکا این بود که سنجیده‌تر و مخصوصاً در حمله بابرنامه‌تر عمل کردند که گل هم زدند. تیم کی‌روش وقتی گل می‌خورد برای جبران، ایده خاصی ندارد. متأسفانه بازی که می‌توانست برای فوتبال ما نقطه عطف باشد، با چنین نتیجه‌ای به پایان رسید.
و فرصت طلایی برای صعود هم از دست رفت...
 شاید سال‌ها چنین شرایطی به وجود نیاید که اینچنین شانس صعود داشته باشیم. در این گروه تکلیف انگلیس مشخص بود و همه می‌دانستند به عنوان تیم اول صعود می‌کند اما 3 تیم دیگر در یک سطح بودند و هر کدام شانس صعود داشتند. البته شرایط برای ما بهتر بود چون مسابقات در قطر برگزار می‌شد، یکسری مزیت از جمله شرایط آب و هوایی، هواداران، استادیوم‌ها و... به نفع ما بود. پس شانس صعود برای ما بیشتر بود و باید قبول کنیم یک مقدار تیم در وضعیت عادی نبود و اگر شرایط عادی وجود داشت شاید نتایج هم جور دیگری رقم می‌خورد.
با این اتفاقات و نتایج، بحث در مورد ماندن و رفتن کی‌روش زیاد شده. شما فکر می‌کنید کی‌ر‌وش بماند بهتر است یا اینکه باید برود؟
 اعتقاد دارم کلاً باید برنامه جدید و استراتژیک برای فوتبال داشته باشیم. تیم ایران یکی از مسن‌ترین تیم‌های جام جهانی بود که نیاز به دگرگونی، برنامه جدید و توسعه 5 ساله دارد. بر اساس آن باید جلو برویم. اینکه کی‌روش بماند یا برود و چه کسی مربی باشد، بحث فرعی است. باید برنامه داشته باشیم که در سال‌های آینده فوتبال خوبی ارائه دهیم.


Page Generated in 0.0065 sec