printlogo


کد خبر: 261085تاریخ: 1401/9/10 00:00
 20 مجمع انتخاباتی پیش روی وزارت ورزش
زمستان سخت سئول

با انجام ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات برخی از فدراسیون‌ها از جمله شمشیربازی، شرایط جدیدی در ورزش رقم خورده و گویا قرار است بالاخره تکلیف برخی از این فدراسیون‌ها مشخص شود. در حال حاضر 11 فدراسیون بلاتکلیف هستند و تا پایان سال 9 فدراسیون به این تعداد اضافه می‌شوند و با این شرایط اگر وزارت ورزش زودتر اقدام به برگزاری مجامع انتخاباتی نکند، 20 فدراسیون در سالی که کاروان ایران باید برای بازی‌های آسیایی آماده شود، بدون رئیس می‌مانند.
***
در پیش بودن مجمع انتخاباتی 20 فدراسیون نشان می‌دهد که وزارت ورزش و معاونت قهرمانی چه روزهای شلوغی در پیش دارد و در این شرایط بسیار مهم است که چطور برنامه‌ریزی می‌کنند تا شائبه حمایت از گزینه‌های خاص مطرح نشود.
یکی از دغدغه‌هایی که در این مسیر وجود دارد، ثبت‌نام سرپرستان فدراسیون‌هاست؛ دغدغه‌ای که بعد از اعلام آمادگی پورسلمان برای فدراسیون شمشیربازی و البته تک کاندیدا بودنش پررنگ‌تر می‌شود. از زمان معاونت نصرالله سجادی در وزارت ورزش موضعی در قبال حضور سرپرستان در انتخابات فدراسیون‌ها مطرح شد اگرچه در اساسنامه فدراسیون‌ها هیچ منع قانونی برای این کار وجود نداشت. بعدها برای اینکه حذف سرپرستان از گردونه رقابت انتخاباتی جنبه قانونی پیدا کند، وزارت ورزش آیین نامه‌ای ابلاغ کرد تا ظاهر کار را درست کند اما در عمل شیوه‌ای اتخاذ می‌کرد که مصداق بارز دخالت در انتخابات فدراسیون‌ها بود. در موارد بسیاری دیده شد که فردی به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شد و تا 6 ماه و بعضاً یک سال سرپرست می‌ماند و در این فرصت جابه‌جایی‌هایی در هیأت‌ها انجام می‌داد. در بیشتر موارد هم این افراد از مدیران وزارت ورزش بودند و با همین پشتوانه برای انتخابات فدراسیون‌ها ثبت‌نام می‌کردند و در فاصله یک تا دو هفته مانده به انتخابات از سمت خود استعفا می‌دادند تا شرایط حضور در مجمع را پیدا کنند؛ رویه‌ای که بیشتر یک دروغ بزرگ بود تا اجرای قانون.
حالا با توجه به روش‌های مختلف برای به ریاست نشاندن سرپرستانی که از سوی وزارت ورزش انتخاب می‌شوند؛ مسئولان وزارتخانه اساسنامه فعلی فدراسیون‌ها را معیار قرار می‌دهند و می‌گویند که منع قانونی برای کاندیداتوری سرپرستان وجود ندارد که البته حرف درستی است. زمانی که آیین‌نامه منع حضور سرپرستان ابلاغ نشده بود نیز مسئولان وزارت ورزش می‌گفتند که حضور این افراد اخلاقی نیست و بهتر است موقع برگزاری انتخابات از سرپرستی استعفا دهند تا در نتیجه انتخابات اعمال نفوذ نکنند؛ حرفی که بیشتر یک شوخی بود چراکه زمان کافی برای اعمال نفوذ در اختیار سرپرستان بوده است. شاید اگر قرار است قانون درستی اعمال شود و اعمال نفوذی صورت نگیرد، وزارت ورزش باید این دستورالعمل را ابلاغ کند که سرپرستان فدراسیون‌ها حق کاندیداتوری ندارند.
***
در کنار حضور سرپرستان فدراسیون‌ها در مجامع انتخاباتی، وزارت ورزش این روزها دغدغه‌های دیگری هم دارد که با وجود تفاوت‌شان در هر فدراسیون، اما یک اصل مشترک دارند. برخی مسئولان وزارت ورزش می‌خواهند در نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشند اما شرایطی رقم خورده که دست‌شان چندان باز نیست و همین مسأله باعث شده دست به اقدامات نسنجیده‌ای بزنند. مانند شرایطی که در سوارکاری رقم خورد و آنچه پیش روی ژیمناستیک است. با اینکه گفته می‌شود فدراسیون جهانی ژیمناستیک اجازه برگزاری مجمع انتخاباتی را داده اما یک اصل را اعلام کرده که باید اساسنامه مورد تأیید فدراسیون جهانی قرار بگیرد و البته این با اساسنامه فدراسیون‌ها که از سوی وزارت ورزش ابلاغ شده، تفاوت دارد و هنوز مشخص نیست که وزارت ورزش برای این فدراسیون و البته دغدغه‌های موردی دیگر چه تصمیمی می‌گیرد و انتخاباتشان را چطور برگزار می‌کند؟
همه این موارد نشان می‌دهد که زمستان سختی پیش روی مسئولان وزارت ورزش وجود دارد و هر اشتباه‌شان می‌تواند نگرانی تازه‌ای را برای ورزش کشور ایجاد کند.

ZOOM

کاری قانونی؟
آرش فرهادیان، مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در رابطه با حضور سرپرستان در مجامع انتخاباتی می‌گوید: «طبق اساسنامه و حتی آیین‌نامه انتخاباتی، سرپرست بودن و کاندیدا شدن منافاتی با یکدیگر ندارد. شاید درست این باشد که به منظور جلوگیری از ایجاد شائبه، کاندیداهای انتخابات، سرپرست نباشند اما طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت این مسأله توسط همه رعایت شود چراکه منع و محدودیت قانونی برای آن وجود ندارد.»


Page Generated in 0.0068 sec