printlogo


کد خبر: 260944تاریخ: 1401/9/8 00:00
نفس‌های آخر نسل طلایی؛
بی‌حال مثل بلژیک!


ایمان گودرزی
روزنامه نگار

مراکش با پیروزی 2-0 مقابل بلژیک به لیست شوک‌های جام جهانی 2022 اضافه شد. تیم آفریقای شمالی ابتدا در دقایق پایانی نیمه اول پیش افتاد اما وی‌ای‌آر گل حکیم زیاش را رد کرد. در نهایت گل‌های نیمه دوم عبدالحمید صابری و زکریا ابوخلال باعث شد مراکش امتیاز کامل این دیدار را بگیرد.
بلژیک حالا در یک‌قدمی حذف از مرحله گروهی قرار گرفته است در حالی که مراکش با یک امتیاز می‌تواند خود را در یک هشتم نهایی ببیند.
 
بلژیکی‌ها نگران باشید!
درست مثل چهار روز قبل این بازی، هیچ چیز برای بلژیک در مراکش پیش نرفت و در بین دو نیمه مارتینز مجبور شد که تغییراتی در تیمش به وجود آورد. در مقابل کانادا، چند بازیکن تعویض شدند. در مقابل مراکش، سیستم تاکتیکی بازی تغییر کرد. شیاطین سرخ از سیستم 1-2-4-3 به سیستم 1-3-2-4 تغییر سیستم دادند و با تغییری منطقی‌تر ادن هازارد از سمت چپ به
مرکز رفت.
مارتینز پس از عملکرد ضعیف تیمش بعد از یک ساعت با یوری تیلمانز و مرتنس به جای آمادو اونانا و هازارد تغییرات بیشتری ایجاد کرد. تعویض هازارد به خاطر عملکرد ضعیفش قابل درک بود اما تعویض اونانا نه! کوین دی‌بروین که رهبری خط هافبک را بر عهده دارد نیز عملکرد نا امیدکننده‌ای داشت و می‌توان گفت این جام جهانی، جام جهانی
او نیست!
وضعیت زمانی نگران‌کننده می‌شود که نمی‌توان گفت عملکرد ضعیف بلژیک فقط به خاطر مصدومیت لوکاکو است؛ وقتی بهترین دروازه‌بان جهان مرتکب اشتباه بچگانه می‌شود می‌فهمید که این بلژیک، بلژیکی که انتظار داشتیم
نیست!
دی‌بروین روز جمعه به شوخی گفت که بلژیک نمی‌تواند قهرمان جام جهانی شود زیرا آنها خیلی پیر هستند اما او اشتباه می‌کند. اگر آنها جام جهانی را نبردند به این دلیل است که آنها به اندازه کافی خوب نیستند. آنها با خوش شانسی کانادا را یک بر صفر شکست دادند اما هنوز هم می‌توانند با شکست کرواسی به مرحله بعد صعود کنند. اما فعلاً روی آنها حساب نکنید.
 هواداران باورنکردنی مراکش مزد خود را گرفتند
بخش هیجان انگیز بازی بدون شک سرود مراکش بود. ورزشگاه الثومه مملو از هواداران مراکش بود. با صدای بلند، پرشور و آنقدر مشتاق دیدن عملکرد تیمشان که به محض اینکه یکی از بازیکنانشان به محوطه جریمه نزدیک می‌شد ورزشگاه غرق فریاد می‌شد. هواداران در تمام مدت بازی، جو باورنکردنی ایجاد کردند، مخصوصاً بعد از گل‌های صابری و ابوخال که باعث شد ورزشگاه دو بار به به مرز انفجار برسد!
 بازیکنان مراکش از آن انرژی و حمایت باورنکردنی نهایت استفاده را کردند و بازی را به نفع خود به پایان رساندند.
 
باتشوایی در حد انتظار نیست
غیبت لوکاکو به‌دلیل مصدومیت ضربه بزرگی برای بلژیک و مارتینز بوده است. این تیم به وضوح با او بسیار بهتر عمل می‌کند. این بازیکن 30 دقیقه را صرف گرم کردن کرد و تنها در 10 دقیقه آخر وارد زمین شد. اما بزرگترین مشکل این است که وقتی لوکاکو در زمین نیست، باتشوایی جایگزین اوست. مهاجم فنرباغچه گل پیروزی مقابل کانادا را به ثمر رساند، اما وقتی تیمش توپ را در اختیار دارد، به اندازه کافی نمی‌تواند خود را در موقعیت گل قرار دهد.
آمار باتشوایی نشان می‌دهد که او عملکرد بسیار ضعیفی دارد و در بازی یکشنبه به جز موقعیت زودهنگامی که از دست داد او را زیاد در جریان بازی ندیدیم. بازگشت لوکاکو به ترکیب اصلی خبر خوبی برای بلژیک است، اما ممکن است کمی دیر شود.
گل اول اولین ضربه ایستگاهی مستقیمی بود که کورتوا در بازی بلژیک از سال 2013 مقابل صربستان (الکساندر کولاروف) دریافت کرد. ضربه ایستگاهی صابری اولین ضربه ایستگاهی مراکش در تاریخ جام جهانی بود که به گل تبدیل می‌شود.
در روز پنجشنبه مارتینز باید بهترین ترکیب را برای تیمش انتخاب کند تا با برد مقابل کرواسی به مرحله بعد برود، از سمت دیگر مراکش فقط به یک امتیاز نیاز دارد تا یک جایگاه در یک هشتم به‌نام خودش رزرو کند.
 
آمارهای کلیدی
این اولین پیروزی مراکش در جام جهانی پس از شکست اسکاتلند در مرحله گروهی 1998 بود. این اولین باخت بلژیک مقابل یک تیم آفریقایی در جام جهانی بود که قبل از این بازی سه برد و یک تساوی کسب کرده بود.

بهترین و بدترین بازیکنان زمین
بهترین: حکیم زیاش
چه عملکردی! بازیکن پرتلاش با پای چپش حریف را بسیار اذیت کرد و مدام به‌دنبال راهی برای ضربه به مراکش بود. او حتی فکر می‌کرد گل زده است اما با ورود وی ای آر این اتفاق رخ نداد ولی با پاس گل نیمه دومش مزد زحماتش را گرفت.

بدترین: تیبو کورتوا
او پس از مهار پنالتی مقابل کانادا به قهرمان بلژیک تبدیل شد. اما در مقابل مراکش قهرمان سقوط کرد! اشتباه وحشتناک او روی گل صابری برنده جایزه پوشکاش را به زانو درآورد و قبل از نیمه به لطف وی ای آر گل خورده‌اش مردود شد. اصلاً روز خوبی نبود!

صحبت‌های بازیکنان و مربیان
آمادو اونانا: «ما کنترل بازی را در اختیار داشتیم تا اینکه آنها به گل رسیدند. مالکیت توپ زیادی داشتیم، بخصوص در نیمه اول. به تنها چیزی که نرسیدیم گل بود. بازگشت لوکاکو یک امتیاز بزرگ برای ما به حساب می‌آید، محکوم به برد کرواسی هستیم و تمام تمرکز ما روی این بازیست.»

سلیم اماالله: «به خودمان افتخار می‌کنیم. با جو باورنکردنی و احساسی بازی را بردیم. این برد برای همه مراکشی‌های سراسر جهان است. متحدیم و همیشه با تمام وجود بازی می‌کنیم. ما هنوز یک بازی دیگر برای صعود داریم اما در موقعیت بسیار خوبی هستیم.»


Page Generated in 0.0052 sec