printlogo


کد خبر: 260932تاریخ: 1401/9/8 00:00
خبر


شکایت ایران از فدراسیون فوتبال امریکا به فیفا
در پی تغییر پرچم ایران و پس از آن بیانیه فدراسیون فوتبال امریکا درباره دلیل حذف کلمه «الله» در پرچم، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به فیفا از فدراسیون فوتبال امریکا شکایت کرد و خواستار رسیدگی جدی فدراسیون جهانی فوتبال به این تخلف فدراسیون امریکا شد.
فدراسیون فوتبال امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کار حرکتی برای حمایت از زنان ایرانی بوده است که برای حقوق اولیه خود می‌جنگند و بر همین اساس این بنر با پرچم ایران بدون نشان «الله» را به‌مدت 24 ساعت در شبکه‌های اجتماعی خود به نمایش درآوردند.
نیل بوته سخنگوی فدراسیون فوتبال امریکا درباره جنجال به ‌پا شده بابت پرچم ایران در بنر طراحی ‌شده توسط فدراسیون فوتبال امریکا گفت: «این یک تصمیم داخل فدراسیون بود. من قصد ندارم وارد این موضوع شوم که چه‌ کسی از این موضوع مطلع بود یا چه ‌کسی مطلع نبود.»
او در ادامه در مواجهه با این پرسش که «آیا مذاکراتی با نهادهای دیپلماتیک برای انجام این کار داشته‌اید؟»، تأکید کرد: «در زمان‌های خاصی مذاکراتی صورت گرفته است. قصد ندارم در مورد این موضوع صحبت کنم اما باز هم می‌گویم که این تصمیم ما بود، نه کس دیگری یا فشاری از سوی شخصی دیگر.»


داوران زن جام جهانی ناامید از سوت‌زنی
فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای نخستین‌بار پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از نام ۱۰۵ داور منتخب برای قضاوت مسابقات رونمایی کرد که در میان آنها نام ۶ داور زن جلب‌توجه می‌کرد و قرار بود از میان این ۶ داور، سه نفر از جمله سالیما موکانسانگا از رواندا، یوشیمی یاماشیتا از ژاپن و استفانی فراپار فرانسوی که برای نخستین‌بار در مسابقات جام جهانی حضور دارد، به‌عنوان داور وسط قضاوت دیدارها را بر عهده بگیرند.
نوزا بک برزیلی، کارین دیاز مدینا از مکزیک و کاترین نیس‌بیت امریکایی هم سه داور زن دیگر بودند که قرار بود به همراه ۶۶ کمک‌داور دیگر در امر قضاوت دیدارهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داوران وسط را همراهی کنند.
حال با گذشت ۹ روز از جام جهانی، سه داور زن اعزامی به قطر که قرار بود در وسط میدان به قضاوت بپردازند، همچنان بدون حضور در بازی، ناامید از سوت‌زنی شده‌اند.
استفانی فراپار یکی از بهترین داوران جهان که دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا را سوت زده است، قرار بود دیدار افتتاحیه جام جهانی قطر را داوری کند؛ اما در نهایت دانیله اورساتوی ایتالیایی انتخاب شد. فراپار و نوزا بک نخستین زنانی بودند که در بازی مکزیک و لهستان در جام جهانی به ترتیب به‌عنوان داور چهارم و کمک ذخیره حضور داشتند. سایت اسپانیایی «مون اسپورت»، این موضوع را نشان‌دهنده ریاکاری فیفا عنوان کرد و نوشت: «فیفا زنان را اعزام کرد؛ اما تا این لحظه به آنها اعتماد نکرده است.» به نوشته این سایت، اگر تا به امروز به هیچ زنی فرصت قضاوت در میدان جام جهانی داده نشده است، از این به بعد هم باورش سخت به نظر می‌رسد؛ زیرا با افزایش اهمیت و سطح مسابقات، فیفا جرأت نمی‌کند مسئولیت را به یک زن بسپارد. این غم‌انگیز ولی واقعی است.
 


Page Generated in 0.0060 sec