printlogo


کد خبر: 260908تاریخ: 1401/9/8 00:00
 قطر نمی‌خواهد بدترین میزبان تاریخ جام جهانی باشد
مبارزه هلند برای صدرنشینی



هلند برای صعود به مرحله یک‌هشتم‌نهایی به یک تساوی مقابل میزبان مسابقات، قطر نیاز دارد. حتی با باخت هم به مرحله بعد می‌روند اگر در بازی همزمان، اکوادور بتواند سنگال را شکست دهد. قطر اما هیچ امیدی ندارد و هر دو بازی اول خود را باخته است.
هلند جام جهانی را با پیروزی 2 بر صفر مقابل سنگال عالی شروع کرد و در موقعیت خوبی برای صعود به مرحله حذفی به مصاف اکوادور رفت. کودی گاکپو گل دومش در این تورنمنت را وارد دروازه اکوادور کرد اما انر والنسیا گل مساوی را زد و دو تیم مساوی به کار خود پایان دادند بنابراین هلند برای صعود هنوز کار دارد.
تیم لویی فان‌خال یکی از تیم‌های خوب جام 2022 قطر است و نرسیدنش به مرحله حذفی یکی از اتفاقات عجیب این دوره محسوب می‌شود. هلند اگرچه نتوانست در سال 2018 در جام جهانی حاضر باشد اما در دوره قبلی در سال‌های 2010 و 2014 به ترتیب دوم و سوم جهان شد که این رتبه‌های جام جهانی برزیل را با فان‌خال به دست آورد. صدرنشینی در گروه A این تیم را به مصاف تیم دوم گروه B می‌فرستد که هر چهار تیمش، شانس صعود دارند و هر کدام از انگلیس، ایران، امریکا و ولز می‌توانند در رده دوم قرار بگیرند.
هلند به استثنای جام جهانی 1978 و بازی با اسکاتلند هرگز در بازی آخر مرحله گروهی شکست نخورده و چهار برد و سه تساوی به نامش ثبت شده، البته این آمار تنها مربوط به بازی‌های مرحله اول گروهی است.
این واقعاً چیزی نبود که قطر از تورنمنت خانگی انتظار داشت. حدود 12 سال زحمت کشیدند تا برای میزبانی بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان آماده شوند و خود را در موقعیتی قرار دادند که همه از این تیم انتظار شگفتی‌سازی داشتند. در عمل اما این‌طور نشد و قطر به‌عنوان میزبان مسابقات نخستین حذف شده جام لقب گرفت بعد از آنکه دو بازی ابتدایی خود را برابر اکوادور و سنگال باخت و برای اولین بار، میزبان جام جهانی با تنها دو بازی حذف شد. آفریقای جنوبی نخستین میزبان جام جهانی بود که نتوانست از مرحله گروهی بالاتر برود اما از گروه سخت خود که اروگوئه، مکزیک و فرانسه در آن حضور داشتند، چهار امتیاز گرفت و آبروداری کرد. حالا تیم فلیکس سانچس برابر قوی‌ترین تیم گروه قرار می‌گیرد و نمی‌خواهد با یک شکست دیگر بدترین میزبان تاریخ جام جهانی باشد.
 قطر که برای اولین بار در جام جهانی حاضر می‌شود، بعد از این بازی خود را برای جام ملت‌های خلیج فارس در دی ماه آماده می‌کند.
قطر هرگز با هلند روبه‌رو نشده و اگر بتواند این تیم را ببرد یا حتی مساوی کند، برای خود اعتباری کسب کرده ‌است. قطر می‌تواند برای خود امید ایجاد کند که در پنج تا از شش دوره جام جهانی تیم میزبان آخرین بازی مرحله گروهی را برده است از جمله ژاپن و کره جنوبی سال 2002 و روسیه سال 2018 که با سه گل اروگوئه را شکست داد.
قطر در تابستان آینده میزبان جام ملت‌های آسیا نیز خواهد بود.
 اخبار تیمی
فان‌خال که اعتراف کرده تیمش هنوز در قطر راه نیفتاده، برای اینکه کدام بازیکنان را در ترکیب اصلی دیدار امشب مقابل قطر قرار دهد، باید تصمیم‌های بزرگی بگیرد. ممفیس دپای بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت در دو بازی قبلی به‌عنوان یار جانشین به زمین رفته اما مهاجم بارسلونا می‌تواند در این دیدار از ابتدا در ترکیب باشد.
یورین تیمبر امیدوار است باز هم در دفاع جای ماتیس دلیخت را بگیرد ضمن اینکه احتمال یک تغییر در خط میانی هم وجود دارد، اینکه استیون برخوایس جای تیون کوپماینرز را بگیرد. گاکپو دو گل در قطر زده و انتظار می‌رود مهاجم پی‌اس‌وی آیندهوون پشت سر دو مهاجم هلند، ممفیس و استیون برخواین قرار بگیرد و داوی کلاسن به نیمکت برود. هلند در این جام جذاب نبوده و در دو بازی‌اش تنها چهار ضربه در چهارچوب داشته-هر چند سه تا به گل منجر شده- در حالی که از سال 1966 پایین‌ترین میزان ضربه در چهارچوب هلند در سال 1990 بوده که 10 ضربه داشته‌اند. گاکپو اما درخشان بوده و در پنج بازی آخرش برای هلند روی پنج گل اثر مستقیم داشته. او در 28 بازی این فصل برای تیم ملی و باشگاهش 16 گل زده و 18 پاس گل داده است. این بازیکن 23 ساله در هر دو بازی قبلی گلزنی را آغاز کرده و تنها سه بازیکن در تاریخ هلند در سه بازی متوالی جام جهانی گل زده‌اند، یوهان نیسکنس 1974، دنیس برگکمپ 1994 و وسلی اسنایدر 2010.
گل محمد مونتاری به سنگال شاید باعث شود او در این بازی از ابتدا در ترکیب قطر باشد. عبدالعزیز حاتم هم مثل او در نیمه دوم به زمین آمد و اثرگذار بازی کرد بنابراین جای تعجب نیست اگر او هم جزو ترکیب اصلی باشد. معز علی هم به مونتاری در خط حمله ملحق می‌شود. او 42 گل ملی در کارنامه دارد و با 9 گل زده در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا که با قهرمانی قطر همراه شد، رکورد تاریخ این مسابقات را به‌نام خود ثبت کرد.
 حسن الهیدوس هم که کمی عقب‌تر بازی می‌کند و بازوبند کاپیتانی قطر در اختیار او است، در 170 بازی ملی خود 36 گل زده است.

ترکیب احتمالی
 هلند: نوپرت؛ تیمبر، فان‌دایک، آکه؛ دومفرایس، برخوایس، فرانکی دیونگ، بلیند؛ گاکپو؛ برخواین، ممفیس
 قطر: برشام؛ میگل، خوخی، حسن؛ محمد، حاتم، مادیبو، الهیدوس، احمد؛ علی، مونتاری


Page Generated in 0.0046 sec