printlogo


کد خبر: 260591تاریخ: 1401/9/3 00:00
بازخوانی رابطه صمیمانه مسی و عربستان سعودی
او خودش را به شیطان فروخت

رسول مجیدی
روزنامه‌نگار
سال ۲۰۱۲ وقتی مسی برای اولین بار به عربستان سفر کرد، اصلاً فکرش را نمی‌کرد روزی در جام جهانی با آرژانتین به تیم ملی این کشور ببازد. بازی اول برای مسی و آلبی سلسته خیلی بد شروع شد اما  خیلی‌ها اعتقاد دارند این یک اتفاق بوده و آرژانتین بزودی به مسابقات بر‌می‌گردد. تجربه نشان داده که مسی با عربستانی‌ها مهربان است. روز قبل از بازی سایت اتلتیک یک گزارش بلندبالا از رابطه مسی و عربستان منتشر کرد که تیترش جالب بود: «او خود را به شیطان فروخته است».
آدام کرافتون نویسنده این سایت مطلب بلندبالایی از قرارداد مسی و مسئولان عربستان نوشته بود. او شاید فکرش را نمی‌کرد که چند ساعت بعد قرار است یکی از بازی‌های ضعیف مسی رقم بخورد و عربستان یکی از عجیب‌ترین نتایج تاریخ جام جهانی را رقم بزند.
رابطه دولت عربستان و لیونل مسی البته چیز جدیدی نیست. همه از قرارداد هنگفت او و صندوق‌های سعودی آگاه هستند. همین چند ماه پیش بود که مسی سفری کرده بود به عربستان و در ویدئوهای مختلف مناطق دیدنی این کشور عمدتاً کویری را به جهانیان نشان می‌داد. او سفیر توریسم کشور عربستان سعودی  است. گفته می‌شود خیلی‌ از فوتبالیست‌ها از جمله رونالدو حاضر نشده‌اند سفیر گردشگری عربستان شوند اما مسی با دریافت پولی هنگفت عهده‌دار این سمت شده. رسانه‌ها نوشته‌اند که رونالدو قرارداد سالی ۵ میلیون پوندی را رد کرده و ظاهراً قرارداد مسی چیزی فراتر از ۵ برابر پیشنهاد به رونالدو بوده؛‌ یعنی سالی ۲۵ میلیون پوند برای چند عکس و پست اینستاگرامی.
آنهایی که خودشان را برای تماشای مسابقات جام جهانی به قطر رسانده‌اند با تبلیغات جالبی در تلویزیون‌های بزرگ تعبیه شده در اطراف ۸ ورزشگاه میزبان جام جهانی مواجه می‌شوند. تبلیغاتی که در آن مسی گردشگران را به بازدید از عربستان دعوت می‌کند. این بخشی از پروژه مشترک عربستان و لیونل مسی است.
حالا البته گزارش‌هایی رسیده که نشان می‌دهد عربستان هم دوست دارد مثل قطر میزبانی جام جهانی را بچشد. دولت بن‌سلمان در چند سال گذشته طرحی موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» دارد. آنها می‌خواهند تا این سال به جهانیان نشان دهند که از یک کشور سنتی گذار کرده‌اند و به یک کشور کاملاً مدرن تبدیل شده‌اند. به همین دلیل هم هست که شایعات از طرح میزبانی مشترک آنها با مصر و یونان حکایت دارد! جام جهانی ۲۰۲۶ قرار است با میزبانی ۳ کشور انجام شود و از آنجایی که قرار است تعداد تیم‌های حاضر در جام به ۴۸ تیم افزایش یابد، ظاهراً ماجرای سال ۲۰۳۰ هم همین خواهد بود. کما اینکه پیشنهاد دیگر میزبانی از سه کشور پرتغال، اسپانیا و اوکراین آمده. البته جذاب‌ترین پیشنهاد را شاید آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و شیلی داده‌اند. جام جهانی ۲۰۳۰ در واقع صد سالگی برگزاری جام جهانی است و شاید همه دوست داشته باشند بعد از یک قرن دوباره فینال در اروگوئه انجام شود. اما حالا خبر رسیده که عربستان بدش نمی‌آید مبتکر طرح میزبانی سه قاره باشد: عربستان از آسیا، مصر از آفریقا و یونان از اروپا. نکته مهم این است که ظاهراً مسی در حمایت از کشورش برای میزبانی یا ادامه تبلیغ عربستان برای گرفتن میزبانی مردد است. این چیزی است که البته رسانه‌های انگلیسی می‌گویند. همان‌هایی که مدت‌هاست به مسی فشار می‌آورند تا به دلیل مشکلات حقوق بشری عربستان و بخصوص ماجرای قتل جمال خاشقچی، بهترین فوتبالیست دنیا را از همکاری با دولت سعودی بازدارند.
سه‌شنبه ظهر در دوحه مسی و آرژانتین به عربستان باختند اما آیا آنها در هفتاد و چهارمین کنگره فیفا که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود هم بازنده خواهند بود و به میزبانی جام جهانی نمی‌رسند؟ شاید بازهم مسی تعیین کننده باشد.


Page Generated in 0.0104 sec