printlogo


کد خبر: 260584تاریخ: 1401/9/3 00:00
برنامه‌های ویژه کی‌روش برای سامان
شایعـــه در قطــــر قدوس در ترکیب اصلی



امیر اسدی
amirasadijournalist@gmail.com
در جام جهانی 2018، سامان قدوس یکی از بازیکنان تیم ملی بود که با تصمیم کارلوس کی‌روش به روسیه رفت تا یکی از ستاره‌های کلیدی ایران باشد.
هواداران فوتبال در ایران هم اعتقاد داشتند که قدوس با تجربه بازی در لیگ اروپا و باشگاه‌هایی نظیر امی‌ین فرانسه و اوسترسوند سوئد می‌تواند نقش یک هافبک نفوذی، بازیساز و طراح را برعهده بگیرد.
این اتفاق اما رخ نداد و سامان هرگز به ترکیب ثابت ایران نرسید. او با اینکه در هر سه بازی تیم ملی مقابل مراکش، پرتغال و اسپانیا به میدان رفت اما دقایق حضور او در زمین به عدد 50 هم نرسید.
این یعنی او به طور میانگین به ازای هر بازی 16 دقیقه در زمین حضور داشته که به هیچ عنوان نمی‌تواند آمار قابل قبولی برای هافبک - مهاجم باشگاه برنتفورد در لیگ برتر باشد.
بعد از جام جهانی 2018 و برای حضور در جام ملت‌های آسیای 2019، باز هم سامان به اردوی تیم ملی دعوت شد اما هرگز به ترکیب اصلی نرسید و دوباره به بازیکنی جانشین و ذخیره تبدیل شد. او در این مقطع در رده باشگاهی مورد توجه قرار می‌گرفت اما کی‌روش اعتقاد چندانی به سبک فوتبالش نداشت و به همین دلیل وقتی بازی گره می‌خورد، وارد زمین می‌شد.
در زمان حضور دراگان اسکوچیچ، قدوس کمی بیشتر از قبل در ترکیب اصلی قرار گرفت اما باز هم نتوانست این اتفاق را تداوم بخشد.
با بازگشت کارلوس کی‌روش و با توجه به همگروهی با انگلیس و ولز، همه بر این باور بودند که قدوس می‌تواند یکی از بازیکنان کلیدی و گره‌گشای تیم ملی باشد.
بخصوص که به‌دلیل سه فصل بازی در برنتفورد، فوتبال انگلیس با سبک بازی دو رقیب ابتدایی ایران آشنایی کامل داشت.
با این حال و در بازی نخست تیم ملی برابر انگلیس، نه تنها سامان در ترکیب ثابت قرار نگرفت بلکه به‌عنوان یار تعویضی هم وارد زمین نشد.
تیم ملی در شرایطی که با اختلاف چند گل از حریف عقب بود و نیاز به بازیکنی با سبک بازی قدوس داشت، باز هم فرصت به سامان نرسید و او نه تنها میان بازیکنان ثابت نبود بلکه به‌عنوان یکی از شش بازیکن تعویضی هم وارد زمین نشد.
به نظر می‌رسد با توجه به سبک بازی تیم ملی که مبتنی بر دفاع و ضد حمله است، کی‌روش اعتقادی به استفاده از بازیکنی با خصوصیات قدوس ندارد.
 کی‌روش در این تاکتیک، اغلب از بازیکنانی استفاده می‌کند که بتوانند مدافعان حریف را پرس کنند و آنها را تحت فشار قرار بدهند.
برای این کار هم نیاز به بازیکنانی فیزیکی است که قدوس چنین شرایطی را ندارد.
در دوحه اما هواداران ایرانی مدام سؤال می‌کنند که چرا کی‌روش از قدوس استفاده نمی‌کند؟ پاسخ به این سؤال را فقط سرمربی تیم ملی می‌داند.
بخصوص که او تاکتیک بازی تیم ملی را طراحی می‌کند و قطعاً می‌تواند دلایل مهمی برای این تصمیم داشته باشد.
با این حال شایعه‌ای هم از اردوی تیم ملی به گوش می‌رسد با این مضمون که برای برتری مقابل ولز که بازی مرگ و زندگی برای تیم ملی محسوب می‌شود، شاید سامان قدوس در ترکیب ثابت قرار بگیرد و برای نخستین بار در جام جهانی از ابتدا برای ایران به میدان برود.
اتفاقی که اگر رخ بدهد، می‌توانیم به ارائه فوتبالی زیبا، با برنامه و هجومی از سوی تیم ملی ایران خوشبین باشیم.

 


Page Generated in 0.0074 sec