printlogo


کد خبر: 260578تاریخ: 1401/9/3 00:00
خطایی که همه را وحشت‌زده کرد
از لیگ محلات تا جام‌جهانی!


سعید زاهدیان
خبرنگار
مدت‌هاست که مربیان ایرانی و اهالی فوتبال فریاد می‌زنند که VAR می‌خواهیم؛ فارغ از اینکه آنها برای منافع خودشان اعتراض می‌کنند و دنبال پنالتی‌های سوخته و آفسایدهای نگرفته و اشتباهات داوری که روی سرنوشت تیم‌ها و مربیان تأثیر دارد، هستند. ضرری که در میادین بین‌المللی بابت نداشتن VAR وجود دارد برای ما مهم‌تر است. در بازی ایران و انگلیس، روی یک ارسال از سمت راست زمین ما در همان دقایق نخست، روزبه چشمی کمر بازیکن انگلیس را دو دستی گرفت و او را زمین انداخت. دقیقاً صحنه مشابه خطایی بود که در دربی۴-۲ حنیف عمران‌زاده روی محسن بنگر انجام داد و محسن ترکی به نفع پرسپولیس پنالتی گرفت.
برگردیم به خطای روزبه چشمی؛ اسکوربورد ورزشگاه چندبار این صحنه را نشان داد و از نگاه کارگردان تلویزیون این خطای آشکار پنالتی بود. تن و بدن‌مان در ورزشگاه لرزید که الان صحنه توسط کمک داور ویدیویی بازبینی و یک پنالتی به سود انگلیس اعلام می‌شود اما خوش‌شانس بودیم که این اتفاق رخ نداد چون قبل از خطا، VAR آفساید بازیکن انگلیس را اعلام کرده بود؛ یک آفساید میلیمتری که ما را از گل زود هنگام ۵ دقیقه نخست نجات داد. شاید اگر این آفساید اتفاق نیفتاده بود، چه بسا هنگام سوت پایان نتیجه‌ای بدتر از ۶-۲ روی اسکوربورد ثبت شده بود.
بازیکنانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند و الان در فهرست کی‌روش برای جام‌جهانی قرار دارند، ذهنیت درستی نسبت به تغییر داوری‌ها بعد از آمدن VAR ندارند و خیال می‌کنند که همه چیز شبیه لیگ ایران است و می‌توان با زرنگ‌بازی، خطای پنهانی و کشیدن پیراهن داوران را فریب داد. اما وقتی سیستم کمک داور ویدیویی آفساید میلیمتری را تشخیص می‌دهد، چرا بازیکنان ما به داور اعتراض می‌کنند یا روزبه چشمی کمر بازیکن انگلیس را دودستی می‌کشد؟
فوتبال ایران به‌دلیل سوءمدیریت و بلاتکلیف بودن فدراسیون برای مدت طولانی، نتوانسته این تکنولوژی را وارد کند اما برای رویداد مهمی مثل جام‌جهانی باید بازیکنان ایران توجیه می‌شدند که از این به بعد تمام رفتار آنها زیر نگاه دوربین‌های‌های ویژه VAR است و اگر دست از پا خطا کنند، حتی در صورت فریب داور و ندیدن تیم داوری، از طریق سیستم رادیویی به داوران آلارم-اطلاع- داده می‌شود.
 بعد از اتفاقات بازی ایران و انگلیس، به‌شدت نگران اشتباهات و خطاهای بازیکنان ایران مقابل ولز و امریکا هستیم؛ موضوع VAR ملکه ذهن بازیکنان ایران نشده و حین مسابقه که ضربان قلب بالا می‌رود و تصمیم‌گیری سخت می‌شود، ناخودآگاه از ترفندهای قدیمی و خطاهای ریز که در لیگ ایران دیده نمی‌شود، برای مهار بازیکن رقیب استفاده می‌کنند.
بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال نداشتن رئیس خوب و قوی در دو، سه سال اخیر تبعات زیادی برای ما داشته که یکی از مهم‌ترین آنها ناآشنایی با داوری مدرن است. در فینال لیگ قهرمانان آسیا، احمد نوراللهی با خطایی ساده یک پنالتی تقدیم کره‌ای‌ها کرد یا خطای هند مهدی شیری هم توسط VAR تأیید شد تا پرسپولیس بازی برده را ببازد و قهرمانی آسیا با دو پنالتی که نتیجه سهل‌انگاری بود از دست برود. احتمالاً کمتر از ۱۰ روز دیگر جام جهانی برای ما تمام می‌شود بازیکنان به تیم‌های خود باز می‌گردند و لیگ از سر گرفته می‌شود اما جام‌جهانی و بازی‌های آن به ما نشان داد که فوتبال دنیا بعد از استفاده از تکنولوژی چقدر تغییر کرده و دیگر نمی‌شود بازی‌های لیگ را مثل فوتبال محلات برگزار کرد.


Page Generated in 0.0064 sec