printlogo


کد خبر: 260572تاریخ: 1401/9/3 00:00
علوی: غیرت و دوندگی می‌تواند کارساز باشد
باید ثابت کنیم باخت 6 گله اتفاق بود

سیدمحمد علوی مدافع پیشین تیم ملی ایران، ظاهراً هنوز هم در شوک شکست 6 بر 2 تیم ملی به انگلیس است. علوی که سابقه حضور در جام جهانی را هم دارد، معتقد است خیلی شرایط دست به دست هم داد تا این نتیجه رقم بخورد اما حالا تیم ایران باید مقابل ولز طوری بازی کند که ثابت کند باخت پرگل و سنگین به انگلیس یک اتفاق بود.

سمیرا شیرمردی
خبرنگار

بازی تیم ایران مقابل انگلیس با نتیجه عجیبی تمام شد. این نتیجه قابل پیش‌بینی بود؟
نه، نبود. همین الان از خود انگلیسی‌ها هم بپرسید هیچ‌کدام این نتیجه را پیش‌بینی نمی‌کردند. البته بازی تمام شده و الان همه دارند انتقاد می‌کنند که این صحبت‌ها ارزش ندارد. زمانی باید انتقاد کرد که ندانند مشکل چه چیزی است. در این بازی خیلی مسائل دست به دست هم داد که شکست سنگینی رقم بخورد. بازیکنان مثل همیشه نبودند. دوندگی قبل را نداشتند. شرایط روحی خوب نبود. ترکیب و سیستم بازی ایراد داشت و مسائل دیگر. با بردی هم که عربستان مقابل آرژانتین به دست آورد حالا فوتبال ما زیر سؤال می‌رود. همه می‌دانیم انگلیس بهتر از آرژانتین است اما خوردن 6 گل قابل درک نیست.
مصدومیت زودهنگام علیرضا بیرانوند و البته واکنش کی‌روش که با 2 دست روی سر خود زد، ظاهراً روی روحیه تیم تأثیر زیادی داشت.
نه، من اینطور فکر نمی‌کنم چون همه بازیکنان این صحنه را ندیدند و اینها بهانه است. خیلی‌ها درگیر بازی بودند و این واکنش را ندیدند پس این بهانه‌ها قابل قبول نیست. باید اعتراف کنیم تیم خوبی نبودیم. ما قبلاً مقابل کره یک بر صفر بردیم و رفتیم جام جهانی، همه می‌گفتند بهترین تیم ملی است و عملکرد خیلی خوبی هم داشت. آن زمان واقعاً چنین بود و همه اعتراف کردند، حالا هم باید اعتراف کنیم بدترین تیم بودیم. اگر مثل قطر 2 تا گل می‌خوردیم هم می‌شد با آن کنار آمد اما 6 گل جای هیچ توجیهی ندارد.
شما ایراد تیم را در کجا می‌بینید؟ خط دفاع هم چندان خوب نبود...
ایراد همه جا هست. نمی‌شود گفت مشکل از خط دفاع بود. چون کل تیم دفاع است و کل تیم حمله. سیستم دفاعی ایراد داشت. کی‌روش که معروف بود به سیستم دفاعی چرا بازی را اینطور شروع کرد؟ به هر حال این بازی گذشت و حالا تنها امیدمان این است که در بازی بعدی جبران کنیم تا ثابت شود باخت با 6 گل به انگلیس، یک اتفاق بود.
یعنی فکر می‌کنید تیم ایران می‌تواند از ولز امتیاز بگیرد؟
باید این اتفاق بیفتد وگرنه فوتبال ایران تحقیر می‌شود.
به نظر شما باید چه تغییراتی در تیم بیفتد که بتوانیم بازی بهتری انجام دهیم؟
تعصب و غیرت ایران می‌تواند تغییر ایجاد کند. بازیکنان همان بازیکنان هستند و سیستم هم همان سیستم است. غیرت و دوندگی می‌تواند کارساز باشد. مثل بازیکنان عربستان که در مقابل آرژانتین تا لحظه آخر با غیرت و دوندگی توانستند کار کنند و پیروز شوند.
البته ولز در بازی با امریکا هم خوب نشان نداد و این موضوع شاید امید تیم ایران را بیشتر کند.
هر چقدر در مورد تیم حریف صحبت کنیم معنی ندارد. ما باید خودمان را اصلاح کنیم. الان تیم در شرایط بحرانی است و باید خودمان تلاش کنیم مشکلات حل شود و از بحران خارج شویم. همه تیم‌ها در جام جهانی خوب هستند و ما می‌دانستیم در تورنمنت بزرگ جهانی هستیم و گروه‌مان سخت است. اهداف و افکار باید تغییر کند. تنها اتفاق خوبی که می‌تواند در بازی با ولز بیفتد این است که ثابت کنیم باخت 6 گله به انگلیس اتفاق بود.
با توجه به اینکه شرایط علیرضا بیرانوند برای بازی‌های بعدی مشخص نیست و سیدحسین حسینی در بازی با انگلیس 6 گل خورد، فکر می‌کنید در بازی‌های بعدی هم باید از حسینی استفاده شود؟
حسینی خیلی گناه دارد. نباید اینطور مورد اتهام قرار بگیرد. او در اولین بازی و اولین تجربه جام جهانی یکدفعه وارد بازی شد و زمانی که همه خوب نبودند او 6 گل خورد. پس نباید تقصیرها را گردن حسینی انداخت.
تا الان انتقاد چندانی هم از حسینی نشد اما منظور من این است که با توجه به 6 گلی که خورد، به لحاظ روحی شرایط حضور در بازی‌های بعدی را دارد یا اینکه بهتر است از دروازه‌بان دیگری استفاده شود؟
فکر نمی‌کنم شرایط روحی بقیه هم متفاوت باشد. به هر حال این سرمربی است که می‌تواند شرایط روحی بازیکنان را به حد ایده‌آل برساند. باید ببینیم کی‌روش می‌تواند این کار را انجام دهد یا نه.
البته سطح حسینی با 2 دروازه‌بان دیگر چندان متفاوت نیست.
همه دروازه‌بان‌های ما یک سطح هستند. دروازه‌بان متفاوت دروازه‌بان عربستان بود که دیدید چه کرد و چقدر به خط دفاعی کمک کرد.

 


Page Generated in 0.0060 sec