printlogo


کد خبر: 260563تاریخ: 1401/9/3 00:00
شوک‌های تاریخ جام جهانی از کجا شروع شد؟

برزیل 1950
انگلستان صفر- ایالات متحده امریکا یک

بزرگترین شکست تاریخ جام جهانی، آنقدر تکان دهنده بود که گفته می‌شد برخی روزنامه‌ها گزارش نتیجه بازی را اشتباه برداشت کردند و در چاپ روزنامه به جای نتیجه یک-صفر به نفع امریکا نتیجه بازی را 10-صفر به نفع انگلیس زدند. حتی اگر این اتفاق یک افسانه باشد هیچ‌کس نمی‌توانست سردبیران آن زمان را به خاطر باور نکردن این نتیجه در بلو هوریزونته سرزنش کند. انگلیس می‌خواست با بازیکنانی مانند بیلی رایت، تام فینی و استن مورتنسن مقابل امریکایی‌ها که اکثر بازیکنان آنها آماتور بودند و فقط یک هفته با هم تمرین کرده بودند، خاک و خون به پا کند. حتی سرمربی انگلیسی‌ها، بیل جفری، از حریف به‌عنوان «گوسفند آماده برای ذبح» یاد کرد، اما این امریکایی‌ها بودند که با ضربه سر در دقیقه 38 جو گاتجنز، پیش افتادند. آماتورها در نیمه دوم معجزه روی چمن را کامل کردند و با ایستادگی مقابل انگلیس بازی را با برد یک-صفر به پایان رساندند.

انگلستان 1966
ایتالیا صفر- کره شمالی یک

سخت است که مردان کره شمالی را به‌عنوان آدم‌های ناتوان و کوچک در نظر بگیریم، اما اکثر مردم در غروب ماه جولای در پارک آیرسوم این اشتباه را انجام دادند، زیرا کم نام و نشان‌های کره شمالی باید در مقابل قهرمان دو دوره جام جهانی قرار می‌گرفتند. از نظر اکثریت، کره شمالی هیچ شانسی برای بردن در این بازی نداشت، مخصوصاً وقتی آنها در بازی پایانی گروه 4 با شکست 3-صفر مقابل اتحاد جماهیر شوروی و تساوی یک-یک با شیلی، وارد مرحله حذفی شده بودند. از سوی دیگر ایتالیا 2-صفر شیلی را شکست داد اما یک-صفر مقابل اتحاد جماهیر شوروی شکست خورده بود، ایتالیا وضعیت متزلزلی داشت، اما آنها به برد در میدلزبورو محکوم بودند. بازی آغاز شد و درست قبل از پایان نیمه، با یک ضربه کم جان از هافبک کم نام و نشان مهر پیروزی کره‌ای‌ها زده شد.

ایتالیا 1990
آرژانتین صفر- کامرون یک

شاید این واقعیت برای هواداران فوتبال در دهه 90 سخت باشد اما جام جهانی 1990 ایتالیا واقعاً خوب نبود. به هر حال نمی‌شود شگفتی بزرگ این جام را زیر سؤال برد. کامرون با شجره‌نامه‌ای کوتاه و تیمی که عمدتاً متشکل از بازیکنان لیگ دسته دوم فرانسه بود به مسابقات رسید. آنها در بازی افتتاحیه وضعیت اسفباری داشتند و کاملاً انتظار می‌رفت که توسط آرژانتینی‌ها همراه با کاپیتان پر‌آوازه دیگو مارادونا له شوند. اما در نهایت، نه او و نه هیچ کس دیگری که آبی و سفید‌پوش بود، نتوانست دیوار دفاع آفریقایی را سوراخ کند و همه پس از ضربه سر فرانسوا اومام بیک که در دقیقه 67 از چنگ دروازه‌بان نری پومپیدو عبور کرد، مات و مبهوت ماندند. این بازی به‌عنوان یکی از نمادین‌ترین و شگفت‌انگیزترین بازی‌های تاریخ جام جهانی در یادها ماند.

امریکا 1994
بلغارستان 2- آلمان یک

ناراحتی باخت در مرحله گروهی یک چیز است، ناراحتی باخت در مراحل حذفی و زمانی که انتظار می‌رود تیم‌های بزرگ براحتی حریف را از پیش رو بردارند یک چیز دیگر! این دقیقاً اتفاقی بود که برای هواداران آلمان در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات 1994 رخ داد. بلغارستان در ایالات متحده عملکرد خوبی داشت و بازیکنان با استعداد انگشت شماری در ترکیب خود داشت که بهترین آنها استوویچکوف بود. آلمان شانس اول برد و صاحب توپ و میدان بود و قرار بود کاری را انجام دهند که در آن ماهر هستند، برنده شدن! اما برعکس، بعدازظهر داغ ماه جولای نیوجرسی آلمانی‌ها را در حیرت فرو برد. زیرا بلغارستان پنالتی دقیقه 47 لوتار ماتئوس را با گل‌های استویچکوف و یوردان لچکوف پاسخ داد و مانع رسیدن آلمان‌ها به مرحله نیمه نهایی شد.

کره و ژاپن 2002
فرانسه صفر- سنگال یک

یکی دیگر از بازی‌های افتتاحیه که تیمی از آفریقا در آن تاریخ‌سازی کرد، جام جهانی 2002 کره و ژاپن بود. سنگال با حضور در اولین جام جهانی خود، نه تنها در برابر قهرمان جام جهانی گذشته، بلکه در مقابل قهرمان یورو نیز هیچ شانسی نداشت. فرانسه امپراطوری داشت که حتی بدون حضور زیدان که مصدوم بود نیز انتظار می‌رفت پیروز شود. اما قهرمان جهان در مقابل حریفی که عمدتاً از بازیکنانی در رده‌های متوسط لیگ‌های داخلی فرانسه تشکیل شده بود، غرق شد. ال حاجی دیوف نقش اصلی شکنجه فرانسه را بر عهده داشت. او در دقیقه 30 روی پاسی که از جناح چپ ارسال شد دروازه فابیان بارتز را باز کرد. دیوف پس از آن بازی گفت: «به چیز خارق‌العاده‌ای دست یافته‌ایم.» او واقعاً اشتباه نمی‌کرد.

قطر 2022
آرژانتین یک- عربستان سعودی 2

آرژانتین همان‌طور که یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام جهانی به حساب ‌می‌آید، یکی از میزبان‌های شگفتی‌سازان نیز در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. در آخرین مورد روز سه‌شنبه گذشته عربستان سعودی- در رده 51 جهان رتبه‌ای پایین‌تر از قطر - به مصاف تیمی رفت که در 36 بازی آخر خود شکست نخورده است و در این دوره بدون باخت آنها قهرمان کوپا آمه ریکا نیز شده‌ بودند. البته آنها لیونل مسی را نیز در جمع خود داشتند. انتظار می‌رفت که آرژانتین براحتی پیروز شود، اما با ترکیبی از ضعف تیمی و جاه‌طلبی بزرگ حریف عربستانی این بازی را واگذار کردند. نکته بسیار مهم بازی این بود که پس از اینکه عربستان گل اول را از روی نقطه پنالتی دریافت کرد، در نیمه دوم حاکم زمین شد و گل‌های صالح الشهری و سالم الدوساری شگفتی این جام را رقم زد. بعد از گل دوم فشار آرژانتین بیشتر شد اما عربستان تا آخر ایستادگی کرد و در نهایت شوک این جام جهانی را جشن گرفت.

 


Page Generated in 0.0068 sec