printlogo


کد خبر: 260545تاریخ: 1401/9/3 00:00
افشین فرزام: برای تفکیک فدراسیون قایقرانی باید بیشتر فکر کرد
مثل تیم ملی فوتبالی هستیم که در سالن فوتسال تمرین کند

چند ساعتی مانده به زمان پرواز به تایلند که هنوز سرمربی تیم ملی رویینگ نمی‌داند که آیا این سفر در موعد مقرر انجام می‌شود یا خیر. افشین فرزام که مسئولیت تیم ملی مردان و بخشی از دختران اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا را در پیش دارد، در روز چهارشنبه و بعد از جلسه در وزارت ورزش درباره حال و هوای تیم در آستانه حضور در قهرمانی آسیا حرف می‌زند و از شرایط خوب تیمش می‌گوید. از مشکلاتی که برای صدور ویزا پیش آمد و در نهایت تصمیمی که وزارت ورزش برای تفکیک فدراسیون قایقرانی و تشکیل فدراسیون‌های جدید گرفته است. طبق برنامه، بامداد امروز باید تیم ملی راهی تایلند شود و به محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا برسد؛ البته اگر در ساعات آخر پیش از اعزام اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده باشد.

آزاده پیراکوه
روزنامه نگار
 شرایط تیم ملی در آستانه حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا چطور است؟
اردوهای‌مان بدون توقف انجام شد و تا دقیقه نود منتظریم که ویزا برسد. در روزهای اخیر به خاطر سردی هوا امکان خارج شدن از تهران را نداشتیم. پیش از این در میانه هم اردو می‌گذاشتیم اما به خاطر شیوع آنفلوانزا و مشکلاتی که این بیماری برای‌مان ایجاد کرد، ترجیح دادیم در تهران بمانیم و تمرینات‌مان را در دریاچه آزادی دنبال کنیم. با روندی که طی شد، در آستانه اعزام به تایلند، می‌توانم بگویم که تیم از نظر فنی شرایط قابل قبولی دارد و اگر بموقع (چهارشنبه شب) اعزام شویم، مشکلی پیش نمی‌آید.
پیش‌بینی نمی‌شد که برای تایلند هم فدراسیون با مشکل ویزا مواجه شود.
مشکل از فدراسیون و بخش بین‌الملل ما نبود. سفارت تایلند به مدل دعوتنامه ایراد می‌گرفت و به همین خاطر چند بار فدراسیون پیگیری کرد و دعوتنامه جدید دریافت کرد. به همین خاطر پروسه دریافت ویزا طول کشید.
گویا روی ترکیب جوان تیم حساب ویژه‌ای باز کرده‌اید.
با توجه به اینکه در سه بخش بانوان، آقایان و جوانان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنیم، 13 ورزشکار را آماده کرده‌ایم که 5 نفر هم به عنوان اعضای کادر فنی، تیم ملی را همراهی می‌کنند. برخی از این نفرات جوان و برخی دیگر با تجربه هستند. دو نفر از بچه‌هایی که در این رقابت‌ها حضور دارند، برای اولین بار است که در رده بزرگسالان به میدان می‌روند. شیرزاد قادری تازه از رده جوانان به رده بزرگسالان آمده و امیرحسین محمد‌پور، 23 سال سن دارد که برای نخستین بار رقابت‌های قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان را تجربه می‌کند. من فکر می‌کنم این دو ورزشکار در کنار بقیه جوانانی که روی آنها کار شده، تا 10 سال، آینده تیم ملی را تضمین کنند.
نازنین ملایی امیدوار است شما بتوانید زمان مسابقه تک نفره سنگین وزن را تغییر دهید تا شانس رقابت در هر دو رویداد را پیدا کند. فکر می‌کنید چقدر می‌توان به این تغییر امیدوار بود؟ این انتظار منطقی است؟
بعضی اوقات در مسابقات قهرمانی آسیا امکان داشته که برخی مسابقات از نظر زمانی تغییر کوچکی کند. برای مثال یک مسابقه با یکی دو ساعت تغییر، برگزار شود. با توجه به این سابقه ما به دنبال تغییر زمان مسابقه سنگین وزن هستیم تا نازنین ملایی در هر دو ماده مسابقه بدهد. درخواست ما این است که مسابقه سنگین وزن یک ساعت عقب بیفتد. البته موافقت مسئولان برگزاری مسابقه مشروط به این است که هم کشور دیگری مخالف این جابه‌جایی زمان مسابقه نباشد و هم اینکه در صورت تغییر، مسابقه با رقابت دیگری تداخل پیدا نکند.
آیا حضور در دو مسابقه با فاصله زمانی یک ساعت، شانس موفقیت را پایین نمی‌آورد؟
قطعاً نازنین ملایی کار سختی دارد اما با توجه به تجربه‌ای که دارد، می‌تواند با برنامه‌ریزی درستی هر دو مسابقه را پشت سر بگذارد.
فکر می‌کنید از بین 13 ورزشکاری که راهی قهرمانی آسیا می‌شوند، کدام‌شان شانس بیشتری برای مدال‌آوری دارند؟
تقریباً اکثر بچه‌ها هم در بخش مردان و هم در بخش خانم‌ها در شرایط خوبی هستند. از نظر من به عنوان مربی، آمادگی لازم را برای مدال‌آوری توسط تعدادی از ورزشکاران‌مان داریم اما باید شرایط آمادگی رقبای‌شان را هم ببینیم. نمی‌دانیم که آنها در چه وضعیتی هستند و همین مسأله باعث می‌شود که نتوانیم دقیق در این مورد اظهارنظر کنیم.
برنامه‌های‌تان طبق چیزی که در ذهن داشتید، جلو رفت؟
بله. فدراسیون تا حد توانایی خود تمام موارد را تسهیل کرد که ما بتوانیم کارمان را بدون دغدغه انجام بدهیم. اما شیوع آنفلوانزا کمی برنامه‌های ما را تحت تأثیر قرار داد، به طوری که در هر مقطعی یکی از بچه‌ها درگیر می‌شد و تمرین ما تا یکی دو هفته تحت تأثیر قرار می‌گرفت. جز آنفلوانزا مشکل دیگری نداشتیم و بدون آسیب‌دیدگی راهی قهرمانی آسیا می‌شویم.
همه چیز روبه‌راه بود بجز موضوع پیست که مشکل همیشگی شماست.
دقیقاً. روز چهارشنبه به وزارت ورزش دعوت شدیم که در این جلسه ما درباره این موضوع حرف زدیم. خودشان کاملاً به مشکل ما واقف بوده و هستند. مشکلی که نهادینه شده و بعید است به این زودی اتفاق ویژه‌ای برای حلش بیفتد. من در جلسه با مسئولان وزارت ورزش گفتم که شرایط ما این است که تیم ملی فوتبال تمرینات آماده‌سازی‌اش را در سال فوتسال انجام دهد.
وزارت ورزش به دنبال تفکیک فدراسیون قایقرانی است. این اقدام را چطور می‌بینید؟
از چند زاویه می‌شود به این موضوع نگاه کرد. در مورد بادبانی اتفاق خیلی مثبتی است. این رشته نیاز داشت در سواحل انجام شود که حالا با قرار گرفتن در زیر مجموعه فدراسیون دریایی و ساحلی، این شرایط برایش فراهم می‌شود. بخصوص اینکه فدراسیون هم قرار است در کیش فعالیت کند و دقیقاً خواسته و نیاز این رشته فراهم می‌شود. قطعاً با شرایط جدید، قایقرانی بادبانی تخصصی‌تر دنبال می‌شود و حتماً در آینده نتیجه بهتری می‌گیرد. اما در ارتباط با کانویینگ و رویینگ نظرم متفاوت است چراکه شرایط این رشته‌ها متفاوت است. مسئولان مربوطه با این استدلال که بودجه مجزایی برای این رشته‌ها در نظر گرفته می‌شود و این مسأله به رشد کانو و رویینگ کمک می‌کند، به دنبال تأسیس فدراسیون‌های جدید هستند. تا اینجای کار ایرادی نیست و می‌توان گفت که حتماً توجه بیشتر، رشد بیشتر را هم در پی دارد. اما مسأله اساسی این است که آیا در کشور ما زیرساخت‌های لازم وجود دارد. در حال حاضر ما یک دریاچه آزادی را داریم که به نوعی بستر فعالیت هر دو رشته است. آیا برای این موضوع تصمیم‌گیری شده که فدراسیون‌های جدید به چه شکل از دریاچه آزادی استفاده می‌کنند؟ موضوع مهم دیگر، وضعیت هیأت‌های استانی هستند. در حال حاضر هیأت‌ها، مثل فدراسیون مشترک کار می‌کنند اما با شرایط جدید باید برای هر رشته هیأت تشکیل شود آنهم با برگزاری انتخابات و طی کردن روال قانونی. خب همه این مسائل می‌تواند مشکل‌ساز شود و در روند کار تأثیر بگذارد.
 و البته نباید از موضوع مدیریت فدراسیون و بحث انتخابات پیش رو هم غافل شویم.
بله؛ بحث مدیریت فدراسیون را هم نباید نادیده گرفت. آقای سهرابیان در انتهای چهار سال اول مدیریتش است و تازه در چهار سال دوم می‌تواند نتیجه بهتری بگیرد. چراکه در این چهار سال تجربه خوبی کسب کرده و در چهار سال بعد نگاهش خیلی تخصصی‌تر خواهد بود. من فکر می‌کنم باید به همه این موارد توجه و سپس تصمیمی گرفته شود که بهترین نتیجه را برای رشته‌های مختلف قایقرانی در پی داشته باشد.
 


Page Generated in 0.0047 sec