printlogo


کد خبر: 260535تاریخ: 1401/9/3 00:00
داور ایرانی به‌دنبال حق خود در قطر
فقط فینال فغانی را راضی می‌کند



شیوا شیرمردی
روزنامه نگار
امشب اولین قضاوت علیرضا فغانی و تیم داوری‌اش (محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی) در جام جهانی 2022 قطر است. بازی مهم و حساس برزیل و صربستان که چشم‌های زیادی به آن دوخته می‌شود. فغانی که بدون شک یکی از بهترین داوران دنیا است، اهداف بزرگی در سر دارد و رویاهای زیادی را دنبال می‌کند. او این بار نگاه متفاوتی به جام جهانی دارد و فقط یک هدف را دنبال می‌کند.
علیرضا فغانی دوره قبل جام جهانی در روسیه، یکی از بهترین داوران بود و توانست امتیازات بالایی به دست بیاورد و بالاتر از دیگر داوران حاضر قرار بگیرد. او در جام جهانی روسیه، در تمام مسابقاتی که سوت زد، حتی یک بار هم سراغ VAR نرفت و توانست بدون ایراد کارش را دنبال کند تا تعریف و تمجید خیلی از کارشناسان داوری دنیا را سمت خود داشته باشد. فغانی در روسیه شانس اول قضاوت فینال بود چون امتیازاتی که کسب کرد او را بالاتر از همه داوران قرار داده بود اما در شبی که همه منتظر اعلام نام داور فینال و رده‌بندی بودند، در عین ناباوری «نستور پیتانا» آرژانتینی برای فینال و علیرضا فغانی برای رده‌بندی انتخاب شدند. انتخابی که برای خیلی‌ها عجیب بود و البته ناراحتی داوران ایرانی را هم به‌دنبال داشت. در همان زمان، فغانی گفته بود شاید اگر آسیایی نبود، نامش به‌عنوان داور فینال اعلام می‌شد اما تبعیض ظاهراً همه جا وجود دارد و این مسأله در فیفا هم خودش را نشان داد.
توقعات علیرضا فغانی واقعاً بیجا نبود و او باید داور فینال می‌شد چون او کم‌اشتباه‌ترین داور جام جهانی بود و امتیازاتش بیشتر از دیگر داوران حاضر در مسابقات اما کولینا رئیس کمیته داوران فیفا در اقدامی عجیب براحتی از کنار نام فغانی گذشت و فینال را به داور آرژانتینی سپرد. نه تنها حق علیرضا فغانی در این رقابت‌ها داده نشد، بلکه داور سنگالی هم چنین شرایطی داشت. از نظر فغانی و البته با توجه به امتیازات داوری، داور سنگالی هم باید قضاوت مسابقه رده‌بندی را به عهده می‌گرفت اما حق او هم خورده شد و او داور چهارم این مسابقه مهم لقب گرفت و کنار تیم داوری فغانی بود.
با وجود اینکه این اتفاق عجیب، ناراحتی علیرضا فغانی و کمک‌هایش یعنی محمدرضا منصوری و رضا سخندان را هم به‌دنبال داشت و شاید به لحاظ روحی شرایط آنها را تغییر داد اما در بازی رده‌بندی هم قضاوتی بی‌نظیر داشتند و باز هم بدون کمک از VAR بازی را تمام کردند.
از همان جا دیگر شرایط برای علیرضا فغانی تغییر کرد. او ظاهراً قصد داشت بعد از قضاوت در فینال جام جهانی از داوری خداحافظی کند و کنار برود اما وقتی این اتفاق نیفتاد اهدافش تغییر کرد. فغانی از همان جا تصمیم گرفت کارش را با قدرت ادامه دهد تا در جام جهانی بعدی یعنی ۲۰۲۲ قطر به هدفش برسد. داور پرافتخار ایرانی بعد از بازگشت از روسیه، طولی نکشید که به استرالیا مهاجرت کرد و آنجا هم توانست قضاوت‌های خوبی انجام دهد. به گونه‌ای که جزو ۲ داور برتر مسابقات لیگ استرالیا به حساب می‌آید و همیشه بازی‌های حساس را قضاوت می‌کند.
حالا او با انگیزه و آمادگی بالا از امشب کار خود را در جام جهانی قطر استارت می‌زند تا برای فینال و رسیدن به هدفش قدم بردارد. فغانی که دوست ندارد از VAR استفاده کند و به توانایی‌های خود و کمک‌هایش یعنی محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی ایمان دارد، اگرچه کار سختی خواهد داشت اما بخوبی می‌داند این بار در آسیا، نباید حق‌شان خورده شود و باید برای رسیدن به آن تلاش کنند. این بار میزبانی در آسیا است و شانس اینکه یک داور آسیایی برای فینال انتخاب شود هم وجود دارد. البته اگر باز هم فغانی و کمک‌هایش مثل جام جهانی روسیه بی‌نقص عمل کنند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا این اتفاق می‌افتد و فغانی می‌تواند حق خود را از داوری بین‌المللی بگیرد یا نه و اینکه اگر قضاوت فینال را به دست آورد، از داوری خداحافظی خواهد کرد یا اینکه با انگیزه بیشتری کارش را ادامه خواهد داد.


Page Generated in 0.0049 sec