printlogo


کد خبر: 260378تاریخ: 1401/9/1 00:00
آنها همه دنیا را با هوش مصنوعی فریب دادند
علی خسروی: تکنولوژی داوری فیفا جعلی است

علی خسروی کارشناس داوری و عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال  که قرار بود در جام جهانی 2002 حضور داشته باشد اما به شکل عجیبی جا ماند، معتقد است فیفا در دیدار قطر و اکوادور قصد داشت تکنولوژی جدید خود را به نمایش بگذارد. علی خسروی که بحث میزبانی را هم تاثیرگذار دانست، درباره داوری بازی قطر و اکوادور می‌گوید: «فیفا به منظور عدالت محور بودن نتایج مسابقات، از سه سال گذشته روی فناوری تشخیص آفساید بر مبنای هوش مصنوعی مطالعات زیادی انجام داد و در نهایت هم این موضوع در جام جهانی ۲۰۲۲ اجرایی شد. این فناوری بر دو اصل محوریت دارد که یکی استفاده از سنسورهای جدید روی توپ این دوره از مسابقات بود که کار این سنسورها انتقال داده‌های مربوط به حرکت توپ و ضربات زده شده است و به اتاق داوران ویدیویی انتقال داده
می‌شود.
در کنار این فناوری، ۱۲ دوربین اضافه علاوه بر دوربین‌های VAR، به منظور اسکن ۲۹ نقطه از بدن مدافعان و مهاجمان دو تیم، از سر گرفته تا نوک انگشتان، در ورزشگاه مستقر کرده‌اند که سرعت داده‌های این دوربین‌ها ۵۰ متر بر ثانیه و سرعت داده سنسور توپ ۵۰۰ متر بر ثانیه است.»
 او با اشاره به گل مردود اکوادور این‌طور می‌گوید: «گل اکوادور با استفاده از این فناوری مردود اعلام شد اما در این صحنه تصویر شماتیک، با تصویر اصلی بازی متفاوت است؛ در تصویر اصلی تجمع بازیکنان مشخص است اما در تصویر شماتیک فقط نصف کفش جلوتر است و در واقع این تصویر جعلی است. از نظر من شماتیک آفساید که با استفاده از تراشه توپ و هوش مصنوعی پخش شد، جعلی بود و فیفا در اولین بازی جام جهانی برای استفاده، نمایش و اکران هوش مصنوعی آفساید، همه دنیا را فریب داد. این ویدیو برای یک فیلم آموزشی بود که پخش شد و با تصویر اصلی متفاوت‌ بود. من اولین مخالف کمک داور ویدیویی در ایران بودم و معتقد بودم با این تکنولوژی فوتبال از هیجان می‌افتد و تبدیل به یک بازی روباتیک می‌شود و الان هم به آن روز می‌رسیم.»
 


Page Generated in 0.0045 sec