printlogo


کد خبر: 260377تاریخ: 1401/9/1 00:00
با پول نمی‌توان همه چیز خرید
افتتاحیه گس!



سعید آقایی
خبرنگار اعزامی به دوحه
برگزاری افتتاحیه جام جهانی قطر برای کشوری که تاکنون تجربه برگزاری جام را نداشته، شاید یک تجربه هیجان‌انگیز و جدید بود. از ساعت‌ها پیش از آغاز بازی مسیرهای منتهی به استادیوم البیت با حضور گسترده نیروهای پلیس، والنتییرها، عوامل اجرایی و... حال و هوای خاصی داشت. به گونه‌ای که شهر به طور کامل تحت تأثیر افتتاحیه جام جهانی قرار گرفته بود. قطری‌ها به تمامی تماشاگران توصیه کرده بودند با توجه به برنامه‌های ویژه برای افتتاحیه و شلوغی مسیرهای منتهی به استادیوم حداقل 2 ساعت زودتر به استادیوم بروند؛ توصیه‌ای که به نظر می‌رسید بیشتر مورد توجه تماشاگران پرشور و پر سر و صدای اکوادوری قرار گرفته چرا که از ساعات میانی روز و حوالی ظهر تماشاگران خوش آب و رنگ اکوادوری با پیراهن‌های زرد، کلاه‌های مخصوص امریکای جنوبی و شال و پرچم زرد و صورت‌های رنگ‌آمیزی شده در سطح شهر و مترو و اتوبوس در حالی که نام کشورشان را فریاد می‌زدند، در حال عزیمت به سمت استادیوم البیت بودند. در حالی که افتتاحیه قرار بود 7 ساعت بعد برگزار شود! ظاهراً سنت زود رفتن به استادیوم در میان هواداران امریکای جنوبی نیز همانند هواداران ایرانی سکه رایجی دارد!
در مقابل، هواداران میزبان بدون توجه به این توصیه‌ها، بنا بر عادت همیشگی خود چند دقیقه پیش از آغاز مراسم افتتاحیه برای عزیمت به استادیوم اقدام کردند. هوادارانی که تقریباً همه آنها با خودروهای شخصی به البیت رفتند و از مترو و اتوبوس به توصیه عوامل برگزارکننده کمتر استفاده کردند تا ظرفیت حمل‌ونقل عمومی به هواداران میهمان و بقیه میهمانان و تماشاگران اختصاص یابد.
حضور دیرهنگام قطری‌ها در استادیوم البیت سبب شد تا سکوهای هواداران قطری تا دقایقی پیش از برگزاری افتتاحیه تقریباً خالی باشد.
افتتاحیه قطری‌ها با وجود زرق و برق بسیار چندان ویژگی خاصی نداشت. میزبان سعی کرده بود با استفاده از شمایل‌های عربی و سنتی افتتاحیه‌ای متفاوت را برگزار کند اما همه چیز در افتتاحیه معمولی و تکراری بود. حتی حضور مورگان فریمن بازیگر سرشناس هالیوود به‌عنوان مجری افتتاحیه نیز با‌وجود جذابیت، نوآوری خاصی نداشت. فریمن البته به هنگام گفت‌و‌گو با یک هوادار معلول میزبان که نماینده کشور قطر به شمار می‌رفت و به نوعی ویژگی خاص افتتاحیه بود، روی زمین نشست تا لحظاتی جالب در چمن استادیوم البیت شاهد باشیم.
مارسل دسایی تنها سفیر خارجی و سرشناس قطری‌ها از میان سفیران اسم و رسم‌دار فوتبالی آنها بود که در افتتاحیه حاضر شد و وظیفه حمل جام را برعهده داشت. بقیه سفیران نامدار قطری از بکام گرفته تا بوفون و زیدان با‌وجود هزینه فراوان میزبان حاضر نشدند در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند تا مشخص شود همیشه هم پول کارساز نیست!
 افتتاحیه جام برای عنابی‌ها اما در نهایت فرجام خوشایندی نداشت؛ یک شکست تلخ در افتتاحیه که نخستین ناکامی یک میزبان در افتتاحیه در تاریخ جام جهانی بود. آنچه ثابت می‌کند برای میزبانی همیشه پول شرط لازم و کافی نیست!


Page Generated in 0.0053 sec