printlogo


کد خبر: 260366تاریخ: 1401/9/1 00:00
 موفقیت لهستان در گرو لواندوفسکی است
رویای بازی پنجم مکزیک

مکزیک و لهستان بازی بسیار مهمی در ورزشگاه 974 دوحه برگزار می‌کنند، این نخستین ورزشگاه موقت تاریخ جام جهانی است که از 974 کانتینر اجناس بازیافتی ساخته شده است.
مکزیک خود را برای هشتمین حضور متوالی در جام جهانی آماده می‌کند در حالی که در هفت دوره قبلی در مرحله یک‌هشتم‌نهایی حذف شده است. بازیکن و مربی سابق تیم ملی آرژانتین، خراردو مارتینو با وظیفه سخت پایان دادن به این تابو روبه‌رو شده و می‌خواهد تیم را به رویای بازی پنجم در جام جهانی برساند؛ او از سال 2019 روی نیمکت ال‌تری نشسته است.
 این مربی 60 ساله که یک سال هدایت بارسلونا را در اختیار داشت قبل از اینکه در سال 2014 به نیمکت تیم ملی کشورش برود، مکزیک را به هشتمین قهرمانی‌اش در گلدکاپ رساند و تیمش در فینال سال 2019 امریکا را شکست داد هر چند امریکایی‌ها دو سال بعد انتقام گرفتند.
مکزیک با پیروزی 2 بر صفر برابر السالوادور در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی به تورنمنت قطر رسید و همراه با کانادا در صدر جدول منطقه کونکاکاف قرار گرفت با سه امتیاز اختلاف نسبت به کاستاریکا که از طریق پلی‌آف صعود کرد.
این جای بحث است که آیا مکزیک استعداد کافی برای حضور در جمع هشت تیم برتر جهان برای نخستین بار بعد از میزبانی مسابقات 1986 را دارد اما بازی امشب با لهستان برای صعود از مرحله گروهی اهمیت زیادی دارد. مکزیک در کنار امریکا و کانادا میزبان مشترک جام جهانی 2026 خواهد بود.
جام جهانی 1986 مکزیک برای لهستان هم خاطره‌انگیز است چون در آن تورنمنت برای آخرین بار از مرحله گروهی بالا رفتند و با توجه به اینکه آرژانتین، یکی از شانس‌های قهرمانی در گروه است و احتمالاً صدرنشین می‌شود، بازی با مکزیک برای صعود خیلی مهم است. لهستان بعد از میزبانی مکزیک 16 سال به جام جهانی نرسید و در سه تورنمنت 2002، 2006 و 2018 نتوانست از مرحله گروهی صعود کند، آنها در بازی اول خود در این سه دوره یک برد و دو شکست داشتند؛ در واقع هرگز افتخارات سال‌های 1974 و 1982 که نسل طلایی لهستان در رده سوم جهان قرار گرفتند، تکرار نشد.
مربی سابق لژیا ورشو، چسلاو میچنیویچ اوایل سال 2022 مربی لهستان شده و با پیروزی 2 بر صفری که تیمش در پلی‌آف مقابل سوئد به دست آورد و به جام جهانی رسید، قهرمان تیمش شد. همان طور که در یک دهه قبل یا بیشتر این‌طور بوده، امیدهای لهستان برای یک عملکرد قابل قبول در تورنمنت‌های بزرگ به فرم مهاجم افسانه‌ای تیم، روبرت لواندوفسکی بستگی دارد هر چند او در سه بازی تورنمنت قبلی نتوانست گل بزند و هنوز گلی در جام جهانی به نامش ثبت نشده. مهاجم 34 ساله بارسلونا به‌دنبال پایان دادن به این رکورد نامطلوب در بازی امشب است تا تیمش را در رقابت دومی در گروه سخت C پیش بیندازد. لواندوفسکی در مرحله مقدماتی 9 گل زد و چهار پاس گل داد در حالی که سایر هم‌تیمی‌ها نیمی از تأثیرگذاری او در 13 گل را هم نداشتند. لواندوفسکی بعد از جام جهانی روسیه 211 گل باشگاهی زده در حالی که نزدیک‌ترین رقیبش، کیلیان امباپه 42 گل کمتر زده است.
 مکزیک بازی‌های اولش را در پنج تا از شش جام جهانی قبلی برده اما باخت به سوئد سومین شکست این تیم در پنج بازی آخرش بود در حالی که لهستان دو بازی آخر خود را بدون گل خورده برنده شده. لهستان آخرین بار 20 سال قبل در جریان بازی در جام جهانی موفق به گلزنی شده و پنج گل آخرش در این رقابت‌ها در شروع مجددها بوده.
 
اخبار تیمی
رائول خیمنس، ستاره خط حمله مکزیک که 29 گل ملی دارد، در باخت 2 بر یک چهارشنبه برابر سوئد که آخرین بازی تدارکاتی تیمش بود، بعد از سه ماه بازی کرد. این بازیکن 31 ساله به‌دلیل مصدومیت کشاله ران از مرداد برای ولورهمپتون بازی نکرده و برای همین حضورش در ترکیب اصلی مکزیک مقابل لهستان جای سؤال دارد. اگر او فقط برای نشستن روی نیمکت آمادگی داشته باشد، رهبری خط حمله به هنری مارتین می‌رسد ضمن اینکه خسوس کرونا با مصدومیت قوزک پا به طور کلی تورنمنت قطر را از دست داده است. هیچ تیمی در مرحله سوم مقدماتی کونکاکاف به اندازه مکزیک، کلین‌شیت نداشت هشت بازی) اما مشکل این تیم در گلزنی است که با شرایط مبهم خیمنس بدتر می‌شود اما ایروینگ لوسانو با فرم خوبی که در ناپولی داشته می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند، او در جام جهانی سابقه درخشش دارد و در سال 2018 گل پیروزی به آلمان را زد.
لهستان هم بارتلومی دراگوفسکی، یاسک گورالسکی و آدام بوکشا را به‌دلیل مصدومیت از ترکیب کنار گذاشته. لواندوفسکی در برد یک صفر تیم کشورش مقابل شیلی 90 دقیقه روی نیمکت بود چون مربی تیم می‌خواست او برای شروع جام جهانی در شرایط ایده‌آل بدنی باشد.
متی کش بازیکن استون ویلا که یک سال قبل توانست از طریق مادرش پاسپورت لهستانی بگیرد، باید از مصدومیت شانه رها شود تا شانس انتخاب داشته باشد هر چند در بال راست با تراکم گزینه مواجه هستند.
 
ترکیب احتمالی
 مکزیک: اوچوا؛ سانچس، مونتس، مورنو، گایاردو؛ آلوارس، اررا، گواردادو؛ لوسانو، مارتین، وگا
 
لهستان: شزنی؛ بدنارک، گلیک، کیویور؛ برژینسکی، کریچوویاک، زیلینسکی، ژیمانسکی، زالوسکی؛ اسویدرسکی، لواندوفسکی


Page Generated in 0.0055 sec