printlogo


کد خبر: 260311تاریخ: 1401/8/30 00:00
ترافیک در سمت چپ، اوضاعی خلوت در سمت راست
نقش حیاتی پیستون‌های تیم ملی

وصال روحانی
خبرنگار

وظایف و نقش پیستون‌ها در هر دو سمت میدان در فوتبال مدرن به حدی مهم و تأثیر‌گذار شده که امکان ندارد هیچ تیمی در جهان چه کوچک و چه بزرگ به آن نیندیشد و طرحی در این خصوص نریزد.
در شکل‌گیری سرنوشت ما «بال»‌ها هم که تا حدی چسبیده به پیستون‌ها کار می‌کنند و تلاش آنها را کامل می‌سازند، سهم زیادی خواهند داشت ولی تحت هر شرایطی و با هر نگرش و ایده‌ای باید در لب خط در هر دو سوی میدان نفراتی را داشته باشیم که هم خلاق و فرصت‌ساز باشند و در کوتاه‌ترین لحظات بهترین تصمیم‌ها را بگیرند و هم روش‌های مقابله فیزیکی مؤثر با رقبا را بشناسند و بواقع تلفیقی از دفاع کارآمد و حملات توأم با تیزهوشی و سرعت‌عمل باشند. اگر هم ادغام این دو خصلت با یکدیگر سخت باشد، می‌توان از نفرات متعدد حاضر در پست‌های «پیستون» و «بال» خواست که هر یک مجری یک خصیصه باشند و یکی بیشتر به متوقف کردن بال‌های حریف بیندیشد و دیگری پایه‌گذاری حملات را وظیفه اصلی خود بینگارد.
 
پس از سر بر آوردن جلالی
هر نوع تعریف و توصیف وظیفه‌ها و هر گونه تقسیمی را بین وظایف مذکور برای خود قائل باشیم، دست‌های کارلوس کی‌روش در زمینه داشتن پیستون‌ها و بال‌های متعدد و مجرب بخصوص در سمت چپ باز است. سرمربی 69 ساله کشورمان در پیستون چپ میلاد محمدی، احسان حاجی‌صفی، وحید امیری و ابوالفضل جلالی را در خدمت دارد و آخری جوان‌ترین و تازه‌ترین فردی است که در این پست سر بر آورده و بازی‌های خوب امسالش در تیم استقلال صلاحیت او را برای انتخاب شدن در این پست و حضور در جام جهانی بیست و دوم دست‌کم از دیدگاه سرمربی یوزها به حد کفایت رسانده است. این مقبولیت به حدی است که کی‌روش حتی در دیدارهای دوستانه چندی پیش تیم ملی مقابل اروگوئه و سنگال از این بازیکن پیشین باشگاه سایپا در ترکیب ثابت ایران سود جست و جلالی هم در این پست جواب داد و بد بازی نکرد و بزرگی میدان و فشار روحی پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان ایران او را کمرنگ و ناکام نکرد.
 
محرمی رقیب پیدا کرد
تجربه بین‌المللی بسیار بیشتر محمدی و حاجی‌صفی عاملی کافی برای حضور آنها در تیم اعزامی به قطر باشد و اگر روند بازیابی امیری پس از مصدومیت و غیبت طولانی اخیرش به حدی رسیده باشد که کی‌روش را قانع کند، چه بسا او با سبقت جستن از تمامی نفرات فوق به انتخاب نخست این مربی برای پست پیستون چپ در آوردگاه قطر تبدیل شود. در سمت راست میدان ثروتی مشابه و تعداد نفراتی یکسان در اختیار سرمربی موزامبیکی‌الاصل ایران نیست و او در ماه‌های اخیر فقط از صادق محرمی، رامین رضاییان و صالح حردانی در این پست برخوردار بود. محرمی در دو سال و نیم اخیر به سبب علاقه‌ای که دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق ایران به وی داشت، بیشترین حضور را در پیستون راست تیم ملی تجربه کرد و کی‌روش هم طی دو ماه و نیم زمامداری‌اش اعتقاد خود به وی را با استفاده از او در چند بازی تدارکاتی‌مان به نمایش گذاشت.   کی‌روش آرزو می‌کرد که ‌ای کاش در پیستون راست هم اوضاع خلوت نبود و ترافیک و کثرتی را می‌داشت که در سمت چپ میدان با آن روبه‌رو است.
 


Page Generated in 0.0069 sec