printlogo


کد خبر: 260310تاریخ: 1401/8/30 00:00
آنها که بودند، آنها که رفتند
تیم رؤیایی استقلال در جام‌جهانی


ملاک انتخاب تیم رؤیایی استقلال در جام‌های جهانی تنها پوشیدن پیراهن این باشگاه مردمی در طول دوران حرفه‌ای است. شاید برخی بازیکنان که در تیم رؤیایی قرار گرفتند در آن برهه که در جام جهانی حضور داشتند، عضو باشگاه استقلال نبودند اما به طور کلی این مسأله مورد توجه قرار گرفت که کدام بازیکنان حاضر در جام‌های جهانی پیشینه استقلالی در طول دوران بازیگری خود داشته‌اند. فارغ از تیمی که به‌عنوان منتخب استقلالی‌های حاضر در جام جهانی در برابرتان قرار گرفته باید به این نام‌های بزرگ نیز اشاره کرد:
احمدرضا عابدزاده، پرویز برومند، وحید طالب‌لو، رشید مظاهری، پژمان منتظری، مهرداد پولادی، ستار همدانی، سیروس دین‌محمدی، امید ابراهیمی، علیرضا منصوریان، غلامرضا عنایتی، آرش برهانی، بهتاش فریبا، علی لطیفی و بختیار رحمانی.
علاوه بر این اسامی بازیکنانی همچون روزبه چشمی و سیدمجید حسینی هم اکنون عضو تیم ملی در جام جهانی هستند که سابقه حضور در این جام را دارند. در آینده نیز نام سیدحسین حسینی و ابوالفضل جلالی نیز با ثبت حضور در جام جهانی به این فهرست اضافه خواهد شد.

حمیدرضا عرب
خبرنگار

ناصر حجازی (1978)
بدون شک میان استقلالی‌های حاضر در جام جهانی فوتبال اصلح‌ترین گزینه برای حضور در تیم منتخب جام جهانی است. حجازی با اینکه در جام جهانی 1978، 8 بار دروازه خود را باز شده دید اما به لحاظ کلاس دروازه‌بانی آن قدر متفاوت هست که گوی سبقت را از همه رقبایش برباید. برای این پست عابدزاده هم گزینه بود اما همه می‌دانند که حجازی هرگز در تیم رقیب بازی نکرد.
 
مهدی پاشازاده (1998)
قامت رعنای آقا مهدی را با آن تسلط بی‌نظیر در سرزنی هیچ یک از فوتبال‌دوستان از یاد نخواهند برد. مهدی را بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل اصلی صعود ایران به جام جهانی 1998 هم می‌دانند؛ جامی که او سه بازی 90 دقیقه‌ای را برای تیم ملی انجام داد و بسیاردرخشان بود. پاشازاده اگر در دوران باشگاهی دچار مصدومیت نمی‌شد بازی‌های بسیاری در سطح ملی انجام می‌داد.
 
سهراب بختیاری زاده (مدافع)
تنها به خاطر آن گلی که وارد دروازه آنگولا کرد در قاب تیم منتخب استقلالی‌های تاریخ جام جهانی قرار نگرفته است. بختیاری‌زاده برای استقلالی‌ها فارغ از بازی‌های درخشان ملی همواره نماد تعصب بود. گرچه او در آن جام جهانی به‌عنوان بازیکن صبا راهی آلمان شد اما همواره به‌عنوان یک استقلالی ویژه از او یاد می‌شود.
 
جواد زرینچه (1998)
بی‌هیچ تردیدی، جواد زرینچه عالی‌ترین گزینه برای حضور در دفاع راست تیم رؤیایی استقلالی‌های جام جهانی است. آقا جواد با آن پاس خلاقانه‌ای که در بازی با امریکا برای حمید استیلی ارسال کرد، نامش را برای همیشه در فوتبال ایران جاودانه کرد. زرینچه بی‌بدیل‌ترین دفاع راست تاریخ فوتبال ایران است، در حالی که زمان قابل توجهی هم از تیم ملی دور مانده بود.
 
امیرحسین صادقی (2006، 2014)
میان استقلالی‌هایی که جام جهانی را تجربه کرده‌اند نام امیرحسین صادقی نیز همواره برجسته است. او یکی از جوان‌ترین چهره‌های تیم ملی در جام جهانی آلمان بود اما رشد قابل توجه او در فوتبال ایران باعث شد در جام جهانی برزیل در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان برود و نمایش ماندگاری را از خود به جا بگذارد. صادقی برای بازی در دفاع چپ این تیم گزینه مناسبی است.
 
آندرانیک تیموریان (2006، 2014)
اگر قدری شانس می‌آورد و مسیر فوتبالی خود را بهتر انتخاب می‌کرد جزو استقلالی‌هایی لقب می‌گرفت که سه جام جهانی را تجربه کرده‌ است اما آندو با آن همه نبوغ و توانایی در پست هافبک دفاعی از رسیدن به جام جهانی 2018 باز ماند و نتوانست مسافر روسیه باشد. تیموریان به‌عنوان یک استقلالی سرشناس این فهرست به حساب می‌آید.
 
جواد نکونام (2006، 2014)
جواد نکونام یک فصل و نیم بیشتر در استقلال به میدان نرفت اما همیشه خود را شیفته این باشگاه می‌داند. او در دوران اوج دو بار حضور در جام جهانی را تجربه کرد و علاوه برآن بازی‌های ملی بسیاری را انجام داد. نکونام هم شاید اگر پافشاری می‌کرد به جام جهانی 2018 هم می‌رسید اما او ترجیح داد بعد از سال‌های طولانی حضور در سطح اول فوتبال قبل از جام جهانی روسیه خداحافظی کند.

فریدون زندی (2006)
در تیم منتخب بهترین استقلالی‌های تاریخ جام جهانی باید قطعاً جایی برای فریدون زندی باز کرد. چهره‌ای دوست داشتنی در فوتبال ملی که بعد از حضور در جام جهانی 2006 آلمان چند صباحی هم عضو باشگاه استقلال بود. زندی اگر دچار مصدومیت شدید نمی‌شد در جام جهانی 2014 هم به میدان می‌رفت و دو جام جهانی را تجربه می‌کرد.
 
خسرو حیدری (2014)
در پست گوش راست تیم رؤیایی استقلالی‌های حاضر در جام جهانی سهم خسرو حیدری هم محفوظ است. گرچه خسرو فروغ آنچنانی در برزیل نداشت اما در آن ایام به حدی آماده بود که چشم‌های کارلوس کی‌روش را به سمت و سوی خود کشاند تا در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان برود. حیدری البته در سطح باشگاهی بیش از سطح ملی اثرگذار بود و بازی‌های به یادماندنی را رقم زد.
 
حسن روشن (مهاجم)
وقتی در1978 آرژانتین دروازه پرو را باز کرد، شاید هیچ گاه تصور نمی‌کرد تا سال‌های سال جزو معدود استقلالی‌هایی باشد که در جام جهانی موفق به گلزنی شده است. روشن در آن ایام که برای تیم ملی به میدان می‌رفت در پست پشت مهاجم یکی از بهترین‌های آسیا بود. تکنیک، سرعت و چهارچوب شناسی روشن، او را در صدر بهترین‌های زمانه خودش قرار داده بود.
 
ایرج دانایی فرد (مهاجم)
مرد ریزجثه اما تند و تیز فوتبال ایران نیز در ردیف اندک استقلالی‌هایی است که در جام جهانی موفق به گلزنی شده است. بی‌تعارف گل او مهم‌ترین گل همه استقلالی‌های تاریخ (تا این لحظه) در جام جهانی فوتبال محسوب می‌شود. دانایی‌فر دروازه تیمی را گشود (اسکاتلند) در آن ایام تیم پرآوازه‌ای بود. دانایی‌فرد در واقع ارزشمند‌ترین گل یک استقلالی در جام جهانی را به ثمر رسانده بود.
 


Page Generated in 0.0057 sec