printlogo


کد خبر: 260301تاریخ: 1401/8/30 00:00
شطرنج دو مدافع



ستار سامی‌نژاد
روزنامه‌نگار ورزشی

رویارویی امریکا و ولز، یک جشن باشکوه برای بازگشت هر 2 نماینده گروه B جام‌جهانی به این آوردگاه بزرگ خواهد بود. یانکی‌ها پس از ۷ حضور متوالی، به لیست غایبان نامی دوره قبلی جام‌جهانی صعود کردند. در طرف مقابل، اژدهایان ولزی دلشان برای این تورنمنت معتبر تنگ‌تر شده ‌بود. آنان پس‌ از ۶۴ سال، با کسب آخرین بلیت قطر، برای دومین بار در تاریخشان به جام‌جهانی رسیدند تا طولانی‌ترین انتظار تاریخ برای صعود دوباره به این مسابقات را رقم ‌بزنند.
با سوت آغاز این بازی، نام دو مدافع میانی تنومند سابق دو تیم در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ در تاریخ فوتبال دو کشور جاودانه خواهد شد. راب پیج، مدافع سابق ولز که در زمان یان توشاک (سرمربی سابق تراکتور) در یک بازی به بازوبند کاپیتانی هم رسیده‌بود، نیمکت تیم‌ملی کشورش را از رایان گیگز اسطوره‌ای تحویل‌گرفت و حال، نام خود را در کنار جیمی مورفی فقید قرار داد، در لیست کوتاه سرمربیانی که با اژدهای سرخ به جام‌جهانی پرواز کردند.
گرگ برهالتر، سرمربی کنونی یانکی‌ها نیز در جام‌جهانی ۲۰۰۲ و مقابل مکزیک و آلمان عضوی از تیم‌ملی مردان امریکا بود. با بازگرداندن ایالات متحده به جام‌جهانی، نام برهالتر به لیست اولین‌های تاریخ فوتبال امریکا راه‌یافت؛ برهالتر نخستین فردی است که هم در کسوت یک بازیگر و هم به‌عنوان یک سرمربی حضور در جام‌جهانی را با امریکا تجربه می‌کند.
در حالی که برهالتر و پیج هر دو در آستانه ۵۰سالگی قرار دارند، جام‌جهانی قطر نقطه عطف مهمی در دوران سرمربیگری آنان است؛ پیج پیش از هدایت ولز تجربه‌ای فراتر از سرمربیگری در سطح سوم فوتبال انگلیس و دستیاری گری برازیل در ناتینگهام به‌دست نیاورده‌بود. برهالتر نیز دو فصل در لیگ سوئد و پنج سال در ام‌ال‌اس را بدون هیچ قهرمانی سپری کرده‌بود. در شطرنج رودررویی که در ورزشگاه الریان شاهد آن خواهیم‌بود، جدا از این که هر دو تیم می‌توانند داستانشان در جام‌جهانی را از نو بنویسند، دو سکاندار امریکا و ولز نیز می‌توانند درخشان‌ترین فصل دوران سرمربیگری‌شان را نگارش کنند.


Page Generated in 0.0053 sec