printlogo


کد خبر: 260283تاریخ: 1401/8/30 00:00
جنجال هوادارنماها در قطر و دفاع اینفانتینو


اتهام جمع‌آوری سیاهی لشگر و نشان دادن آنها به‌عنوان هوادار در قطر هر روز ابعاد بزرگتری پیدا می‌کند. به تازگی ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده است که گروهی از هواداران را در پوشش تیم‌های ملی کشورهای مختلف نشان می‌دهد. این بعد از ادعای جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در آستانه شروع جام برای حمله به منتقدان میزبانی قطر از جام جهانی 2022 بود که آنها را «نژادپرستی محض» دانست.
ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی گروه پرشماری از مردان که اغلب آنها رگ و ریشه‌ای هندی، پاکستانی دارند را نشان می‌دهد که پیراهن کشورهایی مانند انگلیس، آلمان و آرژانتین را به تن دارند و همین موضوع بحث استخدام این افراد از سوی قطر برای ورزشی نشان دادن جو این کشور در ایام جام جهانی را مطرح کرده است. یکی از دلایل مشکوک بودن این موضوع و متهم بودن قطر به استخدام سیاهی لشگر، شباهت بسیار زیاد پیراهن‌ها و بنرهایی است که هواداران هندی و پاکستانی برای مثلاً نشان دادن ملیت‌های متفاوت خود مورد استفاده قرار داده‌اند. استفاده از عبارتی مشابه روی بنرها که تنها وجه تمایز آنها نام کشورهای‌ درج شده و ابزار تشویق مانند طبل و شیپور - بدون توجه به آنکه آیا هواداران اصلی کشوری که آنها وانمود می‌کنند طرفدارش هستند، از چنین آلاتی استفاده می‌کند – همه و همه سبب شده است که قطر متهم شود؛ متهم به اینکه برای جبران جالی خالی هواداران واقعی که به خاطر سختگیری‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه، قید تماشای مسابقات جام جهانی از داخل ورزشگاه‌ها را زده‌اند، اقدام به جمع‌آوری سیاهی لشگر شده است. در یکی از این کلیپ‌ها، یک مجری را می‌بینید که از گروه‌های مختلف هواداران می‌پرسد که چه تیمی در نهایت قهرمان جام می‌شود. هر دسته از این هواداران نام تیم کشوری که مثلاً اهل آن هستند را به زبان انگلیسی و نه به زبان بومی آن کشور به زبان می‌آورند. اکثر بنرهایی هم که در دست این هواداران دیده می‌شود، شعارهایی به زبان انگلیسی دارد. دولت قطر اتهامات را تکذیب می‌کند و می‌گوید افراد هند و پاکستانی فراوانی در این کشور سکونت دارند که حامی تیم‌های ملی مختلف هستند و به همین دلیل حضور آنها با طرفداری از تیم‌های ملی مختلف عجیب نیست.
جیانی اینفانتینو رئیس فیفا هم بحث استخدام هوادارنما از سوی دولت قطر را رد کرده و می‌گوید متهم کردن این کشور کار نژادپرستانی است که می‌خواهند صلاحیت قطر برای میزبانی را زیر سؤال ببرند. اینفانتینو در یک نشست خبری یک ساعته، به انتقاد اروپایی‌ها از اعطای میزبانی جام به قطری‌ها پاسخ داد و گفت: چرا فکر می‌کنید یکی که شبیه هندی‌هاست نمی‌تواند طرفدار انگلیس، اسپانیا یا آلمان باشد. می‌دانید چیست؟ این نژادپرستی خالص است. من فکر می‌کنم که ما اروپایی‌ها به خاطر کارهایی که در 3 هزار سال قبل انجام داده‌اند، تا سه هزار سال دیگر باید از دنیا عذرخواهی کنیم و بعد از آن به فکر دادن درس‌های اخلاقی به دیگران باشیم.»


Page Generated in 0.0045 sec