printlogo


کد خبر: 260274تاریخ: 1401/8/30 00:00
 بازی اول برای سنگال خوش‌یمن است
استارت هلند برای جام



سنگال در دو حضور قبلی‌اش در جام جهانی بازی اول را برده، در سال 2002 که شگفتی آفرید و با یک گل مدافع عنوان قهرمانی، فرانسه را شکست داد و در سال 2018 هم از سد لهستان گذشت. امشب اما مقابل هلند کار آسانی ندارد.
قهرمان آفریقا قبل از شروع مسابقات یک ضربه بزرگ خورد و ستاره‌اش، سادیو مانه را به خاطر مصدومیت از دست داد. مهاجم بایرن‌مونیخ در جریان دیدار با وردربرمن دچار آسیب شد. آلیو سیسه، مربی تیم امید داشت ستاره شیرهای ترانگا فقط یک یا دو بازی اول تیم را از دست بدهد اما حالا اطمینان دارد باید سیستم بازی‌اش را بدون مهاجم سابق لیورپول طراحی و اجرا کند. مانه دو پنالتی بسیار مهم به مصر زد تا هم تیم کشورش را به نخستین قهرمانی جام ملت‌های آفریقا برساند و هم آنها را راهی قطر کند. پر کردن جای خالی او امکان ندارد چون در 25 گل آخر سنگال در تورنمنت‌های مهم مانه روی 12 تا تأثیر مستقیم داشته ضمن اینکه در تمام تیم سنگال فقط دو بازیکن، اسماعیل سار و فامارا دیدیو توانسته‌اند 10 گل برای تیم ملی بزنند و آمارشان دورقمی است.
اما قدرت تیم سیسه در دفاع است و این تیم در هشت بازی آخر رسمی خود شش کلین‌شیت داشته تا به قهرمانی آفریقا برسد و یکی از نمایندگان قاره سیاه در جام جهانی باشد. این مربی 46 ساله در برابر هلند از بازیکنان خود می‌خواهد بیشتر مشغول دفاع باشند چون در دو بازی بعدی مقابل قطر و اکوادور شانس بیشتری برای پیروزی دارند تا شاید برای دومین بار در تاریخ خود به مرحله حذفی جام جهانی برسند. سنگال در سال 2002 تا یک‌چهارم‌نهایی پیش رفت اما در همان جایی متوقف شد که تا به حال هیچ تیم آفریقایی از آن بالاتر نرفته.
هلند اما با شرایطی عالی زیر نظر لویی فان‌خال به جام جهانی آمده چون برای دومین بار در سه دوره برگزاری لیگ ملت‌های اروپا به مرحله پایانی صعود کرده است. اگرچه اعتبار این رقابت‌ها جای سؤال دارد اما هلند در گروه خود که تیم‌های بلژیک، لهستان و ولز حضور دارند از شش بازی 16 امتیاز گرفته که این نشان می‌دهد اوضاع تیم روبه‌راه است. سنگال شاید دو بازی قبلی خود در شروع جام جهانی را برده اما هلند هم شرایط خوبی دارد و در هشت بازی آخرش در شروع جام جهانی شکست نخورده و شش تا را برده است.
هلند جام جهانی 2018 را از دست داد اما در جام جهانی 2014  با فان‌خال تا نیمه‌نهایی پیش رفت هرچند بعد از 120 دقیقه و تساوی بدون گل با آرژانتین، در ضربات پنالتی به این تیم باخت. هلند را بزرگترین کشور فوتبالی می‌دانند که هرگز قهرمان جهان نشده-آنها سه بار در سال‌های 1974 و 1978 و 2010 بازنده فینال بودند-و این باور وجود دارد که امسال می‌تواند سال‌ آنها باشد اگرچه در مقایسه با دوره‌های قبلی ستاره فوق‌العاده‌ای در ترکیب‌شان وجود ندارد.
یک شروع مقتدرانه مقابل سنگال برای اینکه روحیه بالای خود را حفظ کنند، اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه نبود مانه هم ممکن است روی برنامه‌های فان‌خال برای این بازی تأثیر بگذارد. مربی 71 ساله قرار است بعد از جام جهانی از سمت خود کناره‌گیری کند.
این نخستین بازی سنگال و هلند است، هلند در چهار بازی آخرش در جام جهانی مقابل تیم‌های آفریقایی شکست نخورده در حالی که سنگال در سه بازی با تیم‌های اروپایی در مرحله گروهی دو برد و یک تساوی به دست آورده است.
  
اخبار تیمی
مانه با مصدومیتی که نیاز به جراحی دارد، جام جهانی را از دست داد و حالا امثال نیکلاس جکسون، ایلیمان اندیایه، کرپلین دیاتا و دامبا دینگ برای بازی در سمت چپ خط حمله رقابت دارند. دیاتا شاید برنده این مسابقه باشد به خاطر سرعت و تکنیکش ضمن اینکه ممکن است عبدو دیالو، بازیکن لایپزیگ با ناراحتی زانو بازی اول کشورش مقابل هلند را از دست بدهد. بولایه دیا، مهاجم سالرنیتانا در فصل 2023-2022 سری A شش گل در 14 بازی زده و تنها پنج نفر نسبت به او عملکرد بهتری داشته‌اند، او می‌تواند تا حدی جای مانه را پر کند.
هلند هم نفر اصلی خط حمله خود را در اختیار ندارد و ممفیس دپای به‌دلیل آسیب‌دیدگی همسترینگ به این بازی نمی‌رسد. او در این فصل تنها سه بازی و 131 دقیقه برای بارسلونا به میدان رفته که آخرین بارش در شهریور بوده اما فان‌خال او را بازیکن مهمی می‌داند. ممفیس اثرگذارترین بازیکن اروپا در مرحله مقدماتی جام جهانی بود و در 10 بازی با تیم کشورش 12 گل زد و شش پاس گل داد.
وضعیت دنزل دومفرایس هم مبهم است بعد از آنکه در جریان بازی هفته گذشته اینترمیلان مقابل آتالانتا مجبور به ترک زمین شد. مارتن دی رون هم با مشکل کمر مواجه بود و نتوانست در آن بازی برای آتالانتا به میدان برود.
 
ترکیب احتمالی
سنگال: ادوارد مندی؛ سابالی، سیسه، کولیبالی، بالو توره؛ کویاته، نامپالیس مندی، گوایه؛ سار، دیا، دیاتا

هلند: پاسفیر؛ تیمبر، فان‌دایک، آکه؛ فریمپونگ، دیونگ، کوپماینرز، بلیند؛ کلاسن؛ گاکپو، برخواین


Page Generated in 0.0055 sec