printlogo


کد خبر: 256281تاریخ: 1401/7/10 00:00
گران‌ترین جام جهانی تاریخ در راه است
دلار‌های عنابی!


امیررضا همایون
خبرنگار
بیست و دومین دوره جام جهانی کمتر از پنجاه روز دیگر به میزبانی قطر آغاز خواهد شد. مسابقاتی که از زمان واگذاری امتیاز میزبانی توسط فیفا به این کشور حاشیه‌های بسیاری داشته و مهم‌ترین حاشیه آن متهم شدن میشل پلاتینی و سب بلاتر رؤسای وقت یوفا و فیفا به دریافت رشوه برای پیروز شدن قطر در رأی‌گیری 2 دسامبر 2010 بود، اتهامی که باعث محرومیت طولانی‌مدت نفرات نام برده شد.
اگرچه این دو مدیر پس از گذشت چند سال از اتهام تبرئه شدند اما دیگر هیچ گاه به مدیریت فوتبال بازنگشتند. باتوجه به این موضوع و عدم امکانات کافی قطر برای میزبانی از سی و دو تیم برتر جهان از همان زمان پیش‌بینی می‌شد که این کشور برای توسعه زیرساخت‌هایش متحمل هزینه‌های گزافی خواهد شد، موردی که بیست و دومین دوره جام جهانی را تبدیل به گران‌ترین دوره تاریخ این رقابت‌ها خواهد کرد.
این موضوع تا پیش از اعلام آمار تنها یک حدس و گمان از سوی کارشناسان، رسانه‌ها و مردم بود اما این حدس پس از منتشر شدن هزینه این کشور حاشیه خلیج فارس برای پذیرایی از برترین فوتبالیست‌های جهان به حقیقت پیوست. براساس اعلام ترانسفر مارکت برگزاری جام جهانی قطر 229 میلیارد یورو برای دولت این کشور خرج داشته است. مبلغی که به هیچ عنوان شگفت‌انگیز نیست زیرا این کشور در طول 12 سال 6 ورزشگاه از 8 ورزشگاهی که در طول برگزاری رقابت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را ساخته است. همچنین به هزینه‌های ساخت ورزشگاه باید هزینه‌هایی که برای گسترش و ساخت هتل‌های محل اقامت میهمانان و گردشگرانی که در طول بازی‌ها به این کشور سفر می‌کنند را هم اضافه کنیم. به همین دلیل قرار گرفتن کلمه پرهزینه‌ترین دوره در کنار نام قطر 2022 کسی را متعجب نمی‌کند. البته باید توجه داشت قطر در ازای این همه هزینه تنها 2/2 میلیارد دلار از میزبانی مسابقات سود می‌کند، مبلغی که در مقایسه با بودجه درنظر گرفته شده توسط دولت و مقامات برگزاری برای ساخت ورزشگاه، هتل و دیگر زیر ساخت‌ها چندان چشمگیر نیست. البته باید به این موضوع نگاه ویژه داشت که قطر برای اثبات خودش به جهان که توانایی برگزاری تورنمنت‌های بزرگتر مانند بازی‌های المپیک تابستانی را دارد این ضرر را متحمل شده است. باید منتظر ماند و دید آیا برگزاری این تورنمنت طبق برنامه قطری‌ها پیش می‌رود و این کشور را در سال‌های آینده به میزبانی‌های مهم‌تر از جمله المپیک می‌رساند یا خیر.


Page Generated in 0.0057 sec