printlogo


کد خبر: 256279تاریخ: 1401/7/10 00:00
فرانک رایکارد 60 ساله شد
ستاره در مستطیل سبز ناموفق روی نیمکت

جمعه تولد 60 سالگی فرانک رایکارد بود، یکی از سه هلندی که در پایتخت لومباردی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 درخشیدند. رایکارد پنج سال فوق‌العاده از دوران حرفه‌ای خود را در میلان سپری کرد؛ از 1998 تا 1993 و خود را به‌عنوان یکی از بهترین هافبک‌های جهان در آن مقطع معرفی کرد. او به هموطنانش، مارکو فان باستن و رود گولیت در میلان ملحق شد و یکی از بازیکنان کلیدی این تیم زیر نظر آریگو ساکی و فابیو کاپلو بود.
رایکارد در آگوست 1980 به تیم اول آژاکس با مربیگری لئو بین هکر راه یافت و خیلی زود در آمستردام محبوب شد. او هفت سال در آژاکس بود و در این مدت سه قهرمانی لیگ، سه قهرمانی جام حذفی و یک جام برندگان جام اروپا را به دست آورد. در سپتامبر 1987 رابطه‌اش با مربی تیم، یوهان کرویف تیره شد، ابتدا به اسپورتینگ لیسبون و بعد به رئال ساراگوسا رفت تا اینکه جای خود را در میلان پیدا کرد. ساکی برای خریدن او مجبور به مبارزه بود چون رئیس باشگاه، سیلویو برلوسکونی، کلودیو بورگی را ترجیح می‌داد اما در نهایت مربی ایتالیایی حرفش را به کرسی نشاند.
 ساکی، رایکارد را از یکی از مدافعان میانی طراز اول جهان به یکی از ترسناک‌ترین هافبک دفاعی‌های جهان تبدیل کرد که در تیم یکه‌تاز میلان می‌درخشید. او بازیکن فوق‌العاده باهوشی بود که در بازیخوانی نظیر نداشت و می‌توانست در ضدحملات رقبا اختلال ایجاد کند و به آسانی روند بازی را به نفع تیمش تغییر دهد.
رایکارد پنج سال در میلان بود و بازیکن مهم تیمی بود که افتخارات زیادی از جمله دو اسکودتو، دو جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا و دو جام بین قاره‌ای به دست آورد. او در رقابت‌های مختلف 201 بازی برای میلان انجام داد که با 26 گل و 25 پاس گل همراه بود. بعد از این دوران درخشان، رایکارد به آژاکس برگشت و دو سال آخر دوران فوتبال حرفه‌ای خود را در این تیم سپری کرد که با دو قهرمانی لیگ و یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا پایان خوشی داشت.
سال 1998 رایکارد اولین فعالیت سرمربیگری خود را با تیم ملی هلند آغاز کرد. تیم او در جام ملت‌های اروپا 2000 با شکست مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی در نیمه نهایی حذف شد. رایکارد هدفش را رسیدن به فینال آن مسابقات عنوان کرده بود و به همین دلیل وقتی به هدف خود نرسید بعد از جام ملت‌ها و فقط پس از دو سال حضور در تیم ملی از سمت خود استعفا کرد.
 فرانک سپس در اسپارتا روتردام مربی شد اما باز هم ناموفق بود و در پایان فصل 2002 روتردام هفدهم شد و سقوط کرد. سال 2003 تا 2008 سرمربی بارسلونا بود و بازیکنانی مثل رونالدینیو، مسی، ژاوی، اینیستا و اتوئو زیر نظر او کار کردند. در این دوره بارسلونا دوبار قهرمان لیگ اسپانیا شد و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. در دو سال آخر رایکارد نتوانست روند موفقی داشته باشد و در پایان فصل 08-2007 قراردادش با بارسلونا به پایان رسید و تمدید هم نشد.
سال 2009 ستاره سابق فوتبال هلند مربی گالاتاسرای شد. در فصل اول تیمش به رتبه سوم رسید که راضی‌کننده نبود و فصل پس از آن، رایکارد بعد از تنها هشت هفته در حالی که گالاتاسرای با 12 امتیاز در رتبه نهم بود اخراج شد. آخرین ایستگاه مربیگری او در تیم ملی عربستان بود. سال 2011 قرارداد سه‌ساله‌ای با این تیم آسیایی امضا کرد اما بعد از اینکه نتوانست با عربستان به جام جهانی 2014 صعود کند، اخراج شد.


Page Generated in 0.0057 sec